Lapset kiinnostavat markkinatutkijoita

Julkaistu: , Päivitetty:

Internet tarjoaa markkinatutkijoille mahdollisuuden sunnata mainoksia yhä enemmän lapsille ja nuorille.
Internet on avannut markkinoijille lähes rajattomasti uusia työkaluja, joiden avulla he voivat suunnata mainosviestejään lapsille ja nuorille, arvioi Suomessa vieraillut American Universityn professori Kathryn Montgomery.

Hänen mukaansa merkittävintä ei ole suora ja tunnistettava mainonta, vaan tietojenkeruu, jonka internet mahdollistaa. Tietojen avulla markkinoijat voivat luoda jokaiselle verkonkäyttäjälle yksilöllisen profiilin, joka auttaa kohdistamaan heille räätälöityjä mainosviestejä.

Tietoja kerätään muun muassa siitä, miten lapset ja nuoret käyttävät sosiaalisia verkkosivustoja ja pikaviestimiä. Niitä ovat esimerkiksi MySpace, Facebook ja MSN Messenger.

– MySpacen arvo ei ole kävijämäärässä, vaan siinä tiedossa, jota kävijät antavat markkinoijille, Montgomery tiivistää.

Joskus markkinointi on hänen mukaansa upotettu niin syvälle sosiaalisiin verkostoihin, että se saa käyttäjät asioimaan brändin kanssa aivan kuin he viestittelisivät ystäviensä kanssa.

Nuoret tarkimmin
tutkittu ryhmä


Markkinoijien kiinnostuksen kohteena ovat Montgomeryn mukaan erityisesti lapsuuden kriittiset kehitysvaiheet, joihin merkittävä osa markkinointitutkimuksesta keskittyy.

Internetin käytössä käännekohta on siirtyminen lapsuudesta murrosikäiseksi, koska silloin nuoret osaavat jo muokata mieltymyksiään, mutta eivät osaa epäillä mainoksia samalla tavalla kuin vanhemmat teinit.

– Nykynuoret ovat tarkimmin analysoitu väestöryhmä mainonnan historiassa, Montgomery väittää.

Markkinointikoneisto on valjastanut alati laajenevan joukon sosiologeja, psykologeja, antropologeja ja muita asiantuntijoita palvelukseensa. Tutkimusten kohteena ovat muun muassa nuorison alakulttuurit, identiteetin kehittyminen ja tavat käyttää digitaalista tekniikkaa.

Lasten houkutteluun käytetään tuotemerkkien omia viihdesivustoja. Niissä on mainosten ohella pelejä ja muuta "ilmaista" sisältöä, jotka tutustuttavat lapset brändeihin leikkisällä tavalla.

Tunnettuja ovat myös YouTuben videot, joissa markkinoijat ovat saaneet nuoret itse levittämään mainoksiaan. Peleissä yhdistyy puolestaan tuotesijoittelu, pelaajien käyttäminen markkinoijina ja tietojen keruu heidän käyttäytymisestään.

– Nykypäivän markkinoijat ovat onnistuneet täysin yhdistämään sisällön, mainonnan, tiedonkeruun ja myynnin, Montgomery murehtii.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Halpa lentolippu kallistuu kympeillä, jos haluat muutakin kuin istumapaikan koneesta

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    4. 4

      Lehti: Kreikka alkaa verottaa Airbnb-majoittajia

    5. 5

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    6. 6

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    7. 7

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    8. 8

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    9. 9

      Nokia kiritti osakekursseja – Kesko, Valmet ja Outotec halpenivat

    10. 10

      Comptel pitää Nokian tarjoamaa hintaa houkuttelevana – ”Turvallisempaa olla suuren yhtiön kanssa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    6. 6

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    7. 7

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    8. 8

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    9. 9

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    10. 10

      Uusi arvio: Näin rikas Putin todella on

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    8. 8

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää