Sitä saa mitä tilaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Syy poukkoilevaan mainonnan linjaan ei ihan aina olekaan mainostoimistossa.
Kollegoiden kanssa tulee aina harmiteltua, kun omasta mainostoimistotiimistä joku tärkeä suunnittelija lähtee toiseen toimistoon.

Sehän tietää meille asiakkaille lisää vaivaa, ja pahimmillaan koko mainonnan linjan uusimista, kun suunnittelija vaihtuu ja uusi esittää vakuuttavat perustelut näkemyksilleen.

Itse olen huomannut että meillä täällä asiakaspuolella vaihtuvuus ja urakierto ovat vähintään yhtä vilkkaita kuin mainostoimistoissa.

Omastakin organisaatiosta on tänä vuonna jo kaksi markkinointivastaavaa siirtynyt toisiin hommiin, ja heidät on korvattu uusilla innokkailla. Sekin usein johtaa siihen, että mainonnan linja vaihtuu.

Kun itse aikoinaan sain ensimmäistä kertaa kunnon markkinointivastuun, niin ihan ekaksi käytin minulle annettua rajatonta valtaa, vaihdoin mainostoimiston ja teetin siellä uuden strategian markkinointiviestinnälle sekä uuden, entistä ehomman asemoinnin ja mainonnan linjan.

Hyvä tuli tietysti, mutta eihän siitä enää nykyisen markkinointivastaavan aikana ole mitään jäljellä.
Meistä markkinoijista kun uuden tekeminen on aina kivempaa kuin vanhan jatkaminen.

Saa sillä enemmän mainettakin, ja urakierto nopeutuu.

Tällaisia uutta hakevia markkinoijia tuntuu olevan lähes kaksitoista tusinassa, vaikkapa päivittäistavarakaupan nimettömät ja isojen teleoperaattorien tiuhaan vaihtuvat markkinointipomot. Niinpä näiden brändeistä on kuluttajille tullut EVVK – ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vahvimmat markkinointimiehet
ovatkin naisia


Päinvastaisista pitkän ja kestävän linjan puurtajista voisin mainita Valion Annikka Hurmeen ja Hesarin Caroline Liliuksen, eikä muuten varmaan ole sattumaa sekään, että molemmat ovat naisia.

Ihmisellä pitää toki olla oikeus nousujohteiseen urakehitykseen ja etenemiseen, mutta uuden markkinointivastaavan omat halut ja mieltymykset ovat heikkoja syitä brändin, asemoinnin ja markkinointistrategian vaihtamiseen.

Markkinoilla vallitseva kilpailutilanne ja kohderyhmän arvostukset olisivat paljon parempia syitä.

Minulle tämä huoli on ajankohtainen. Olen alkanut katsella uutta työpaikkaa ja kannan kasvavaa huolta siitä, että joku tollo pilaa täällä huolella rakentamani brändin.

Olin aiemmin kansainvälisessä merkkitavarayrityksessä. Siellä brändin asemointi ja arvot oli kirjattu manuaaliin, eikä niiden muuttamiseen riittänyt mainostoimiston plannerin tai edes firman maajohtajan natsat. Luovia ratkaisuja annetun kokoisessa hiekkalaatikossa sai sitten kyllä heitellä ihan vapaasti.

Tarkka tavoite
vie nörtinkin perille


Yksi kesäheilani oli sen verran nörtti, että harrasti muun muassa suunnistusta. No, eihän sellainen suhde kauaa kestänyt, mutta sen verran ehdin suunnistuksesta oppia ,että jos määrittää tavoitteen kunnolla ja etenee sitten määrätietoisesti kohti valittua rastia, niin saa parempia tuloksia aikaan ja pääsee joskus perillekin.

Matka voi kyllä olla hauska, jos koko ajan vaihtaa suuntaa ja tavoitetta, mutta tulosta sillä ei saa syntymään. Ihan hyviä oppeja brändinrakentajallekin - vaikka kivempi tietysti olisi tehdä itsensä näköistä brändiä.

Siksi kai Cokis yhä edelleen virkistää, ja iPod on synonyymi omalle musiikille ja minäkin olen yhä L'Orealin arvoinen.

Näiden brändien mainoksista voidaan olla mitä mieltä tahansa ja varmaan ollaankin, mutta määrätietoisella työllä näyttää syntyvän tulosta, vaikka mainos olisi välillä kökömpikin.
Jos tällaisen kestävän ajatukseen onnistuu brändilleen luomaan, niin ei tarvitse huolissaan olla vaikka joskus vaihtuisi markkinointijohtaja, copywriter tai koko mainostoimisto.
Niin käy aika ajoin kuitenkin.

Kollegiaalisin terveisin markkinointisiskoille ja -veljille,

Syvä Kurkku

PS.
Viimeviikkoisen kolumnini jälkeen aika moni entinen ja nykyinen PHS/TBWA:lainen lähestyi ja epäili, että sormien lukumäärästä päätellen olen joutunut sirkkelionnettomuuteen. Väitin nimittäin että luovia johtajia on PHS:llä vaivaiset neljä, kun oikea lukumäärä juuri tällä hetkellä on viisi. Eipä luulisi talenttipulan vaivaavan.
Ja se viimeviikkoinen lentopusu meni muuten Tero Kekille, joka ainokaisena osasi oikein sen torvelaisen työpaikan ja tittelin.

XXX

Syvän Kurkun edelliset kolumnit:

Mikä mättää mainonnassa

Totuus Suomen talousmedioista


Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Korealaisyritys maksamassa 880 000 euron lunnaat kiristäjille – tulos voi olla surkea

    5. 5

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    6. 6

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    7. 7

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    8. 8

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    9. 9

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    10. 10

      Salonius-Pasternak: Trumpin omaisuusjärjestelyistä ”uskomattomia jääviysongelmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    5. 5

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    6. 6

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    7. 7

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    8. 8

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    9. 9

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    11. Näytä lisää