Mikä mättää mainonnassa?

Kolumni
Samppanjajatkojen jälkeen selvisi, miksi mainonta on kriisissä.
Eksyin vappulounaalta samppanjajatkoille erään mainostoimistopomon ökykämppään. Samoilla jatkoilla oli muutama muukin puolituttu
mainoshemmo, jotka äityivät julistamaan kuinka syvässä kriisissä mainosala onkaan.

Printti on kuulemma kuollut. Ja telkkari.

Tätä tarinaa saarnaavat nekin kansainväliset gurut, jotka saavat miljoonatulonsa siitä, että joku sentään näihinkin medioihin viitsii vielä mainoksia rustata.

Digitaalisuus rulettaa, siellä on tulevaisuus, nykypäivä, nuoriso ja yhteisöt - ainoastaan rahat puuttuvat. Jos oikein tarinan omilta samppanjahöyryiltäni ymmärsin.

Aamusella hipsin kotiin juhlamekossani, keitin cappuccinot ja levitin vanhasta tottumuksesta Hesarin ruokapöydälle. Arkisin käyn toimistolla läpi Kauppalehden ja oudosta luonneviastani johtuen molemmat ltapäivälehdet.

Kotona tulee luettua Seiska, Trendi, Cosmo, Olivia, Elle, Gloria ja melkein kaikki muutkin työkappaleina tulevat naistenlehdet. Tekniikan Maailman vien isukille ja Imagen olen ihan omalla rahalla tilannut itselleni.

Telkkarista surfaan kanavat läpi, mitä nyt välillä käyn kaatamassa itselleni viinilasillisen. Salatut elämät, Ruma Betty, Täydelliset naiset, Tanssii Tähtien kanssa, Lost ja jokunen leffa, siinä suunnilleen ohjelmat joita seuraan.

Mikä tulee miltäkin kanavalta, sitä en osaa sanoa. Netistä luen päivän mittaan pari newsletteriä, ja sitten googlaan. Päivän mittaan Facebookkaan ehkä puoli tuntia, työajalla tietysti.

Mahdan olla erikoinen ja ainutlaatuinen kuluttaja. Niin kuin miljoonat muutkin meistä.

Kaikesta tästä ainutlaatuisesta mediakulutuksesta voin yhden asian sanoa varmasti: Eipä jää kovin moni mainos mieleen. Ja vielä harvempi niissä mainostettu tuote tai brandi.

Oman firman itseostetut mainokset tietysti muistaa. Nehän ovatkin hyviä.

Muiden mainonnasta muistan pinnistämälläkin vain seuraavat poikkeukset:

Maikkarin omat ja ihan hirveät ”Ohjelmabongari"-jutut

Niistä on tosin ihan mahdoton sanoa, että mitä niissä yritetään sanoa ja niin paljoa ei kiinnosta, että kävisin netistä katsomassa, sorry vaan.

DNA:n ihanan hauskat "Elämä on" -mainokset

Niistäkin on tosin on jo pari vuotta.

Atrian, HK:n ja päivittäistavaraketjujen kevätmainonta

Ne kertovat kaikki tähän aikaan vuodesta sen jännittävän uutisen, että mies voi grillata makkaraa, mutta muuta en pysty niistä muistivaralta kertomaan.

Tallinkin nääntynyt lokki Hesarin etusivulla

Se osoitti keskellä Itämeri-keskustelua joko tietämättömyyttä tai pelkästään huonoa makua. Eikö mainosala enää seuraa julkista keskustelua?

Ruotsissa HK-Scan sai kuulemma julkisuutta näyttämällä kellariin teljetyn tytön ”poliittisesti huonolla” hetkellä. Mikä olisi muuten hyvä hetki tällaiselle spotille?

Minulta mainos jäi onnekseni näkemättä, vaan enpä nähnyt myöskään Kai Seikun sitä kommentoivan, vaikka vielä pari vuotta sitten Hasan & Partnersin toimitusjohtajana kommentoi mielellään muidenkin mainontaa, varsinkin jatkoilla aina meille tytöille.

Mitä tästä kaikesta voi sitten oppia?

Varmaan ainakin sen, että hyvä ja luova tarina on hyvä ja luova tarina riippumatta siitä, kertooko sen analogisesti, digitaalisesti vai painamalla vessapaperirulliin.

Ja että huono taas on huono täysin riippumatta siitä, onko se kanavariippumaton vai -riippuvainen tai integroitu tai integroimaton. Ja että hyviä mainoksia tuntuu olevan vähän.

Joka taas todentaa sen mitä mainostoimistojohtajan vappujatkoilla jankattiin - ala on kuin onkin kriisissä.

Vaan mainostoimistotpa ovat yhtenä miehenä lakanneet puhumasta luovasta sisällöstä. Ne ehdottavat nykyään brandinvahvistukseen farkkumerkin tai kioskiketjun perustamista.

En suosittele, jollei asiakasyritys satu entuudestaan sillä alalla toimimaan.

Molemmat alat ovat raakaa ja kilpailtua businessta, ja tällaisen toiminnan muuttaminen edes nollasummaiseksi liiketoiminnaksi vaatii ihan oman erikoisosaamisensa – jota mainostoimistoilla tai meillä muilla ummikoilla ei ole.

Tässä siis mainostajan vaatimaton toivomus teille sarimot, julkuset, uusitalot, everit, mäciset ja torvelaiset (kuka helkutin torvelainen?) ja muut mainostoimistojohtajat.

Laittakaa suunnittelijanne miettimään hyviä tarinoita ja luovia sisältöjä olemassa olevaan mediaan ja käskekää hetkeksi unohtaa sievistely, hienostelu, rakenteellinen hömpötys ja pyörän keksiminen uudestaan.

Me mainostajat kuitenkin käytämme tänäkin kurjana lamavuonna mediaan toista miljardia euroa.

Haluaisimme kovasti sille rahalle vastinetta, erottumista ja muistijälkeä. Ja voisi se mainos tehdä kuluttajankin iloiseksi.

Rakkaudella alaa kohtaan,

Syvä Kurkku

PS. Laskin vasemman käden sormilla että PHS pitää sisällään peräti neljä luovaa johtajaa. On baskeripäinen kirjaileva luova johtaja Rönkkö, hempeät a herkät Mannila ja Reinikka sekä tietysti kovalla mediakohulla palkattu Executive Creative Director Ruola. Saapas nähdä kuka lähtee Ekana?

PS 2. Kaunis kiitos saamistani lukuisista maileista, eritoten lämmitti faniposti. Sitä ei ole tullut sitten peruskouluaikojen. Aika moni oli myös intoutunut arvailemaan henkilöllisyyttäni, mutta sitä varjelen kuin vanhapiika nuoruutensa ainoaa rakkauskirjettä. Lisää postia ja ehdotteluja saa edelleen lähettää osoitteeseen syv.kurkku@gmail.com.

PS 3. Olen pyytänyt toimitusta poistamaan kommentoinnin kolumnieni lopusta. Lukijoiden ölinä on minusta usein rahvaanomaista, mutta jos lähetätte minulle postia, voin tehdä viesteistänne koosteen.


XXX

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    8. 8

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    9. 9

      Tokmannin osake sukelsi, Tecnotreen kiri

    10. 10

      Raisio siirtää välipalarahkojensa valmistuksen Virosta Suomeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    4. 4

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää