Lancer, tuo äänekäs hai

Julkaistu: , Päivitetty:

Mitsubishi Lancerin ilme on kuin hailla. Silti syvänmeren hiljaisuus on matkustamosta kaukana.
Uuden Lancerin keulan muotoilu näyttää kiinnostavan parkkipaikka-tuijottelijoita. Kulmikkuus jakaa mielipiteitä voimakkaasti, ja aiheesta pääsee nopeasti väittelemään.

Hai-ilme on tietysti harkittu. Sillä Lancer erottuu muista aasialaisista, ketään ärsyttämättömistä sämpyläautoista.

Tekniikaltaan Lancer on aika tavanomainen käyttöauto, mutta kokomitoitus on vähän kilpailijoista poikkeava. Kyse on kuin kengän lestistä: meille pohjoismaisille tällainen vähän väljempi muotoilu tuntuu miellyttävältä.

457-senttisenä Lancer on yhtä pitkä kuin Skoda Octavia. Mersun C-sarja on vain sentin pidempi. Ei siis ihme, että ohjaamon mittasuhteet ovat isollekin kuskille kohdallaan, ja matkustamossa on kahdelle takapenkkiläiselle jopa väljyyttä.

Kovempaa kyytiä
odotellessa


Jos joku rallifani muistelee Lancerin EVO-mallien hurmaa, ainakaan 1,8-litraisella perusmoottorilla ei samaan tunnelmaan pääse. Moottori vastaa kaasuun vaimeasti, eikä kiihtyvyys nouse huimaksi ahkeralla vaihteiden kepittämiselläkään.

Samaa Chryslerin, Mitsubishin ja Hyundain yhteistyönä kehittämää maailmanmoottori-aihiota on käytetty muun muassa Dodge Caliberissa. Yhtä vaisulta mylly tuntuu siinäkin, vaikka hevosvoimia on paperilla peräti 143.

Koeajossa Lancer ryysti sadalla kilometrillä bensaa sattumalta lähes saman verran kuin mitä valmistaja lupaa yhdistetyksi kulutukseksi, 7,8 litraa. Se ei ole kohtuuton määrä. Käyntiäänikin on sivistyneen hiljainen.

Moottorin uneliaisuus harmittaa, sillä auton ohjaus ja sopivan napakka jousitus riittäisivät kyllä kovempaankin kyyditykseen. Lancerin mallistosta löytyvä Volkswagenin pumppusuutindiesel tuntuu tähän koriin huomattavasti puhdikkaammalta voimanlähteeltä.

Kulkee ja kääntyy
kevyesti


Lancer on kiitettävän helppo ajettava eritasoisillekin kuskeille. Varsinkin mutkaisella tiellä Lanceria on hauska ohjailla, auto pysyy käsissä eikä kallistele turhaan.

Vaihteistonkin toiminta on perinteisen japanilaismaisen kevyttä, ja kytkin ottaa pehmeästi.

Kun kääntösäde on pieni ja kulmien arvioiminen helppoa, tätä autoa pyörittelee mielellään taajamaliikenteessäkin.

Varustelu on Invite-mallissa varsin kattava. Vakionopeussäätimen ja radion nappulat löytyvät ratista. Ilmastoinnin säädöt ovat loogisia ja helppokäyttöisiä. Mukitelineet ovat kerrankin riittävän syvät, ja pikkulokeroita on kuljettajan ulottuvilla tarpeeksi.

Käsijarru tuntuu sen sijaan rimpulamaiselta, sen jousivastus on pieni ja kahvakin heiluu.




Ääntä sisällä
ihan liikaa


Maantiellä paljastuu Lancerin pahin heikkous, sisämelu. Rengasulina ja tuulensuhina yltyvät matkustamossa aivan liian kovaksi. Tienpinnan erotkin ovat korvinkuultavia. Hyvät äänentoistolaitteet menevät Lancerissa hukkaan.

Tavaratila on lastausaukoltaan ahdas, mutta jos tavarat saa tungettua siitä sisään, 400 litran tila on ihan toimiva.

Tavaratilan viimeistelyssä valmistaja on säästellyt jenejään. Irrallinen pohjamatto työntyy heti ärsyttävästi myttyrälle, jos tavaratilaan änkeää painavia esineitä. Vararenkaan päällä on suojana huolimattomasti leikelty ohut lastulevy.

Istuu kuin
hyvä hansikas


Silti jotain piristävää tässä Mitsubishin uudessa markkinatoivomallissa on. Onko tunnelman syynä hauska muotoilu vai ajettavuus, vaikea sanoa. Hyvä ergonomia ja yleinen ajotunnelma miellyttävät, ja auton kanssa pääsee heti sinuiksi.

Hintakin on ominaisuuksiin nähden kohtuullinen.

On Lancerissa silti parantamisen varaakin. Alkajaisiksi auto tarvitsisi enemmän puhtia perusmoottoriin ja vähemmän meteliä matkustamoon.

Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite

Hinta: 23350 e, vapaa autoetu 540 e/kk
Teho ja vääntö: 105 kW, 178 Nm
Kulutus: mitattu 7,8 l/100 km
CO2: 183 g/km
Tavaratila: 400 l
Lisävarusteita: metalliväri 500 e, vetokoukkupaketti 799 e, spoileri- ja koristelistapaketti 675 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Yli 7 viikon lomat ovat harvojen herkkua – iskeekö leikkuri seuraavaksi niihin?

    9. 9

      Finnair sai hetkessä 500 hakemusta lentoemännän ja stuertin tehtäviin – Läpäisetkö sinä tiukan seulan?

    10. 10

      Minä vuonna synnyit? Katso, kuulutko voittajien vai häviäjien sukupolveen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    8. 8

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    9. 9

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    10. 10

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää