Lentoyhtiöiltä vauhti pois

Julkaistu:

Polttoaineen raju kallistuminen aiheuttaa vaikeuksia lentoyhtiöille. Tämän vuoden aikana kerosiini on kallistunut kolmanneksen, ja viime aikoina futuureista on maksettu jo 1 200 dollarin tonnihintoja. Kerosiinin tämänhetkiset futuurihinnat ennakoivat, että polttoaineen hinta pysyy korkealla koko vuoden ajan.
Lentoyhtiöiden alkuvuoden tulokset ovat ropisseet alaspäin vuodentakaisiin verrattuina kautta linjan, ja alalla on käynnistymässä kiivas selviytymistaistelu. Kevään mittaan Yhdysvalloissa ja Aasiassa on nähty ensimmäiset konkurssit ja pari fuusiota.

Myös globaalitalouden suhdannekäänne vie lentoyhtiöiltä vauhtia. Kysynnän kasvu on hidastunut koko alkuvuoden ja alalla puhutaan jo "stagflaatiosta" eli kalliin polttoaineen ja hiipuvan kysynnän murhaavasta yhdistelmästä.

Lentoyhtiöillä on hyvin vähän mahdollisuuksia siirtää kustannusinflaatiota edelleen kuluttajahintoihin. Kilpailu on erittäin kireää ja matkustajat äänestävät herkästi jaloillaan. Matkustajakäyttöasteiden merkittävä lasku saisi yhtiön perumaan hinnankorotuksen vikkelästi.

Kireän keskinäisen ja hintakilpailun lisäksi alaa vaivaa ylikapasiteetti, eivätkä odotettavissa olevat yritysjärjestelyt paranna tilannetta nopeasti. Lentoyhtiöiden mukaan toimijoita on liikaa, monien konekanta liian vanha ja toiminta tehotonta.

Kun pääosa haasteista tulee yhtiön ulkopuolelta, siihen ei juuri löydy omasta patteristosta parannuskeinoa. Polttoaine maksaa kaikille eivätkä kalliit koneet liiku metriäkään ilman sitä. Eurooppalaisyhtiöt ovat viimeksi kuluneen vuoden aikana saaneet polttoainelaskuihinsa helpotusta heikentyneestä dollarista, mutta jossain vaiheessa parhaimpienkin valuutta- ja polttoainesuojausten teho kuihtuu.

Esimerkiksi Finnair arvioi ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksessaan, että dollarin kymmenen prosentin heikkeneminen euroon nähden vahvistaisi koko vuoden tulosta yli 20 miljoona euroa. Yhteisvaluutta on kuitenkin heikentynyt reilussa viikossa dollaria vastaan yli kolme prosenttia huhtikuun 22. päivän ennätystasostaan.

Euron heikkeneminen dollariin nähden on realistinen vaihtoehto, sillä Euroopan keskuspankin arvioidaan laskevan ohjauskorkoaan kuluvan vuoden aikana. Laskiessaan esimerkiksi 1,45 dollariin euro olisi heikentynyt yli yhdeksän prosenttia huipputasoltaan.

Finnair vastustaa
Alitalian tukemista


Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen ryöpytti eurooppalaista lentotoimialaa viimeksi tiistaina "dopingin hyväksymisestä", mikäli Alitalian viimeisin 300 miljoonan euron hätäapulaina menee EU:ssakin läpi.

Italian tuleva pääministeri Silvio Berlusconi ratsasti huhtikuussa vaalivoittoon Alitalian siivellä. Lähikuukausina nähdään, miten jälleen pääministeriksi palaavan Berlusconin charmi puree EU:n liikenneasioista vastaavaan komissaariin Jacques Barrotiin.

Yritysjärjestelyiden odotetaan jatkuvan Euroopassakin. British Airways ilmoitti vastikään laajentavansa yhteistyötä American Airwaysin ja Continentalin kanssa. Yhteistyön sisältöä tai laajuutta ei tosin vielä kerrottu, mutta yhtiöiden ennakoidaan pyrkivän nappaamaan leijonanosan Atlantin ylittävästä liikenteestä.

Jotta haasteita riittäisi hieman pidemmälläkin tähtäimellä, EU:n kaavailema lentoliikenteen päästökauppa häämöttää vain reilun puolentoista vuoden päässä.

Omissa käsissä
niukasti keinoja


Lentoyhtiöillä on niukasti omissa käsissä olevia vaihtoehtoja toimintaympäristön muutosten hallitsemiseksi. Yhtiöt voivat karsia kustannuksia tehostamalla toimintaa edelleen. Löysää on tosin otettu pois isolla luudalla jo parin vuoden ajan, joten jatkossa kulujen karsinnasta on tulossa entistä vaikeampaa. Lisäksi lentotoimialan palkoissa on ollut muiden sektorien tapaan nousupainetta.

Finnair ennakoi saavansa tänä vuonna täysimääräisen hyödyn parin viime vuoden aikana läpikäymästään 80 miljoonan euron tehostusohjelmasta. Kuitenkin pääosa säästöistä, noin 50 miljoonaa euroa, toteutui jo viime vuoden puolella.

Seuraava vaihtoehto on leikata kapasiteettia, kuten SAS kertoi viikolla. Yhtiö aikoo seisottaa yhtätoista konettaan maassa, mikä tosin vastaa vain noin viittä prosenttia skandiyhtiön laivastosta. Kapasiteettia saadaan vähennettyä myös lopettamalla heikommin kannattavia reittejä ja harventamalla vuorotiheyttä.

Kolmas vaihtoehto vaatisi koko toimialalta yksituumaista hintojen nostoa kustannusten kompensoimiseksi. Matkustajat karsastavat perinteisesti lentolippujen hintojen korotuksia ja aiempien kokemusten perusteella yksittäisten yhtiöiden hintojen nostoyritykset ovat saaneet asiakkaat valitsemaan muita vaihtoehtoja.

Lippujen hintojen päälle tulevat polttoainelisämaksut sen sijaan hyväksytään yleisesti eikä niiden käytön ole todettu juurikaan laskevan matkustajamääriä.

Polttoainelisämaksut ovat Keski-Euroopassa normaalia toimintaa, mutta esimerkiksi Finnair ei ole kotimaassa lisämaksuja juurikaan harrastanut. Hintoja nostetaan tarpeen mukaan ilman sen suurempia seremonioita. Mutta maassa maan tavalla: Keski-Euroopassa Finnairkin lätkäisee lippuun muiden tapaan polttoainelisämaksun.

Sijoittajien usko
hiipunut


Haasteiden painottuminen loppuvuoteen on pitänyt lentoyhtiöt niukkasanaisina tulosohjausten suhteen. Esimerkiksi Finnair tyytyi ainoastaan toteamaan, että tammi–kesäkuun tulos pysyy noin vuodentakaisella tasolla.

Lentoyhtiöiden osakekurssit kertovat karua kieltä sijoittajien uskosta toimialan tulevaisuuteen. Pohjolan yhtiöistä Finnairin osakekurssi on pudonnut vuodessa 43 ja SAS:n 67 prosenttia.

Finnairin loppuvuoden kannalta myrkyllisin tilanne olisi tällainen: kysyntä hiipuu taloussuhdanteen heiketessä ja puraisee varsinkin Aasian-liikenteen bisnesluokkaan, kilpailu jatkuu kireänä eikä lippuhintoja saada juurikaan nostettua. Fuusiot ja konkurssit eivät ehdi poistamaan ylikapasiteettia tarpeeksi nopeasti, öljyn hinta harppaa loppuvuonna reilusti ylöspäin ja euro heikkenee 1,45 dollariin.

Kovenevien haasteiden ympäristössä pärjätään suuruuden skaalahyödyillä sekä joustavalla rakenteella. Jälkimmäinen on perinteisesti yhdistetty halpalentoyhtiöihin, joista erityisesti irlantilaisen Ryanairin ja brittiläisen easyJetin ennakoidaan pärjäävän parhaiten.

Eurooppalaisista jäteistä alkuvuoden perusteella vahvimmilla näyttäisi olevan saksalainen Lufthansa.

Vaikka Finnairkaan ei ole immuuni maailman myrskyille, ketterään kuntoon tuunattu yhtiö on hyvässä kunnossa. Organisaatiota on tehostettu vuosikausia, eikä edes tämän vuoden palkankorotusten ennakoida kaartavan kurssia.

Entä, mitä lentoyhtiöiden haasteet mahdollisesti tarkoittavat matkustajille? Kireänä jatkuva kilpailu varmistaa, että merkittäviä lippujen hintojen korotuksia tuskin nähdään kustannuspaineista huolimatta. Polttoaineen kallistuminen edelleen saattaa kuitenkin tarkoittaa lisämaksujen ilmaantumista lippujen loppuhintoihin.

Entistä kustannustarkemmat matkustajat voivat ryhtyä katsomaan tarkemmin yhtiöiden palvelutasoja. Luotettavuuden, nopeuden ja aikataulujen lisäksi jatkossa ratkaisevat koneiden taso ja viihtyvyys. Useista lähes samanveroisista vaihtoehdoista valittaessa mielikuvan ja brändin tenho on suuri.

Toinen trendi on itsepalvelun lisääntyminen. Alalla pohditaan kiivaasti, mitä toimintoja matkustajat voisivat hoitaa jatkossa itse. Yksi mahdollisuus on omatoimisen lähtöselvityksen laajentaminen koskemaan myös matkatavaroita. Lisäksi matkalla hukkuneita kapsäkkejään voisi jatkossa jahdata omatoimisesti joko lentoasemalla sijaitsevalla päätteellä tai omalla kännykällä.

Se, kuinka tämä nivoutuu yhteen lentoliikenteen tiukkojen turvallisuussääntöjen kanssa, jää nähtäväksi.

Sähköinen lippu on määrä ottaa maailmanlaajuisesti käyttöön kesällä, mikä puolestaan vähentäisi lipunkirjoituksen ja mittavan matkatoimisto-organisaation tarvetta.


Pudotuspeli
käynnissä


Alkava kesäkausi on todennäköisesti eurooppalaisille lentoyhtiöille vielä kohtuullinen, kun lomalaisten vilkastuttamaa liikennettä ryydittävät Pekingin olympialaiset ja suosiota kasvattava ostosmatkailu Amerikkaan.

Mutta nähtäväksi jää, miltä pelikenttä näyttää syksymmällä. Vahvasta maailmantalouden kasvusta ei enää ole polttoaineen hinnan kompensoijaksi. Viimeisimmät alan tilastot osoittavat, että kysyntä ja matkustajat vähenevät nopeammin kuin yhtiöt ehtivät leikata kapasiteettiaan.

Amerikkalaiset avasivat pään fuusioiden osalta, ja vanhankin mantereen pääpelurit katselevat kumppaneita muutoinkin kuin keväisessä mielessä. Vaikka Air France-KLM ei onnistunutkaan ostamaan Alitaliaa, pudotuspeli on käynnissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    7. 7

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    8. 8

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Suomalaisten talousluottamus huipussa – tätä se oikeasti tarkoittaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    9. 9

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    10. 10

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    11. Näytä lisää