Väijytysmarkkinoijat riipovat olympiaväkeä

Julkaistu: , Päivitetty:

Virallisten sponsorien ohella kisanäkyvyydestä yrittää hyötyä tukuittain muitakin yrityksiä. BBC:n mukaan Lontoon olympialaiset ovatkin jo ”väijytysvalmiudessa”.


Suurten urheilu- ja yleisötapahtumien markkinoinnissa kiertävät isot rahat. Olympialaisia katsovien satojen miljoonien yleisöstä haluavat hyötyä muutkin kuin kisojen viralliset sponsorit. Ilmiötä kutsutaan väijytysmarkkinoinniksi (engl. ambush marketing).

Väijytysmarkkinointi tarkoittaa virallisten sopimusten ulkopuolisten tahojen yrityksiä liittää oma nimensä jonkin tapahtuman yhteyteen. Klassinen esimerkki on olutyhtiö Bavaria, joka vuoden 2006 jalkapallon MM-kisoissa jakoi hollantilaisille futisfaneille firman logolla brändättyjä oransseja kannatushousuja. Virallista olutsponsoria Budweiseria ei naurattanut ja fanit joutuivat riisumaan housunsa.

Lontoon olympialaisten markkinoinnista vastaava Dalton Odendaal sanoi BBC:lle, että väijytysmarkkinointi on urheilumarkkinoinnin pimeimpiä puolia.

– Siinä yritetään ratsastaa olympialaisten nimellä maksutta. Me otamme sen hyvin vakavasti, Odendaal sanoi.

Sponsorit vaativat
väijytyssuojan


Kisajärjestäjät ottavat väijytysyritykset niin vakavissaan, että BBC:n mukaan brändinsuojauksen parissa työskentelee kolme henkilöä jo neljä vuotta ennen kisojen alkua.

Isot rahat yksinoikeuksistaan maksaneet viralliset sponsorit haluavat sijoitustaan suojeltavan tarkasti. Jos suojaus on järjestetty huonosti, sponsorisopimusten hinnat putoavat nopeasti.

Odendaal myöntää kuitenkin, että halusivat he tai ei, väijytysmarkkinoijat tulevat yrittämään temppujaan myös 2012 olympialaisissa. BBC kertoo, että jo viime syksynä pieni englantilainen makkarafirma laittoi mainoskylttiinsä olympialaisten viisirenkaisen tunnuksen yhdessä vuosiluvun 2012 kanssa.

Lähes kaikki
mainostila varattu


Helppoja tapauksia ovatkin juuri yritykset painattaa olympialaisten logo firman omaan tuotteeseen. Mutta kun pikajuoksia Linford Christie pisti Atlantan olympialaisten lehdistötilaisuuteen päähänsä lenkkarifirma Puman logolla varustetut piilolinssit, oli virallisen sponsorin Reebokin edustajilla ärtymyksessä pidättelemistä.

Vääränlaisen mainonnan ehkäisyssä järjestäjien keinovalikoimaan kuuluvat sekä pehmeät että kovat taktiikat. Odendaalin mukaan edellisiin lukeutuu kuluttajien kouluttaminen, informaatiokampanjat sekä esimerkiksi väärää virvoitusjuomaa nauttivan stadionvieraan opastaminen.

Järeämpää kalustoa edustaa Britannian uusi sponsoreita suojaava lainsäädäntö, joka joutuu olympialaisissa kovaan testiin. Raju päätös on myös varata jo nyt 99 prosenttia kaikesta kisapaikkojen lähettyvillä olevasta mainostilasta pääsponsoreille. Odendaal uskoo myynnin vetävän.

– Sponsoreilla ei ole varaa päästää kilpailijoitaan hyötymään näkyvyydestä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää