Väijytysmarkkinoijat riipovat olympiaväkeä

Virallisten sponsorien ohella kisanäkyvyydestä yrittää hyötyä tukuittain muitakin yrityksiä. BBC:n mukaan Lontoon olympialaiset ovatkin jo ”väijytysvalmiudessa”.


Suurten urheilu- ja yleisötapahtumien markkinoinnissa kiertävät isot rahat. Olympialaisia katsovien satojen miljoonien yleisöstä haluavat hyötyä muutkin kuin kisojen viralliset sponsorit. Ilmiötä kutsutaan väijytysmarkkinoinniksi (engl. ambush marketing).

Väijytysmarkkinointi tarkoittaa virallisten sopimusten ulkopuolisten tahojen yrityksiä liittää oma nimensä jonkin tapahtuman yhteyteen. Klassinen esimerkki on olutyhtiö Bavaria, joka vuoden 2006 jalkapallon MM-kisoissa jakoi hollantilaisille futisfaneille firman logolla brändättyjä oransseja kannatushousuja. Virallista olutsponsoria Budweiseria ei naurattanut ja fanit joutuivat riisumaan housunsa.

Lontoon olympialaisten markkinoinnista vastaava Dalton Odendaal sanoi BBC:lle, että väijytysmarkkinointi on urheilumarkkinoinnin pimeimpiä puolia.

– Siinä yritetään ratsastaa olympialaisten nimellä maksutta. Me otamme sen hyvin vakavasti, Odendaal sanoi.

Sponsorit vaativat
väijytyssuojan


Kisajärjestäjät ottavat väijytysyritykset niin vakavissaan, että BBC:n mukaan brändinsuojauksen parissa työskentelee kolme henkilöä jo neljä vuotta ennen kisojen alkua.

Isot rahat yksinoikeuksistaan maksaneet viralliset sponsorit haluavat sijoitustaan suojeltavan tarkasti. Jos suojaus on järjestetty huonosti, sponsorisopimusten hinnat putoavat nopeasti.

Odendaal myöntää kuitenkin, että halusivat he tai ei, väijytysmarkkinoijat tulevat yrittämään temppujaan myös 2012 olympialaisissa. BBC kertoo, että jo viime syksynä pieni englantilainen makkarafirma laittoi mainoskylttiinsä olympialaisten viisirenkaisen tunnuksen yhdessä vuosiluvun 2012 kanssa.

Lähes kaikki
mainostila varattu


Helppoja tapauksia ovatkin juuri yritykset painattaa olympialaisten logo firman omaan tuotteeseen. Mutta kun pikajuoksia Linford Christie pisti Atlantan olympialaisten lehdistötilaisuuteen päähänsä lenkkarifirma Puman logolla varustetut piilolinssit, oli virallisen sponsorin Reebokin edustajilla ärtymyksessä pidättelemistä.

Vääränlaisen mainonnan ehkäisyssä järjestäjien keinovalikoimaan kuuluvat sekä pehmeät että kovat taktiikat. Odendaalin mukaan edellisiin lukeutuu kuluttajien kouluttaminen, informaatiokampanjat sekä esimerkiksi väärää virvoitusjuomaa nauttivan stadionvieraan opastaminen.

Järeämpää kalustoa edustaa Britannian uusi sponsoreita suojaava lainsäädäntö, joka joutuu olympialaisissa kovaan testiin. Raju päätös on myös varata jo nyt 99 prosenttia kaikesta kisapaikkojen lähettyvillä olevasta mainostilasta pääsponsoreille. Odendaal uskoo myynnin vetävän.

– Sponsoreilla ei ole varaa päästää kilpailijoitaan hyötymään näkyvyydestä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    3. 3

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    6. 6

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    7. 7

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    8. 8

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    9. 9

      Britannia ei ole tänään tuottanut yhtään hiilienergiaa – ensimmäistä kertaa yli sataan vuoteen

    10. 10

      Alkoholin anniskelusäännöt ovat uskomaton viidakko – ”Kaltevuus sinänsä ei ole hylkäysperuste”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    4. 4

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    8. 8

      Nordean kortit eivät toimi sunnuntaina – pankkiautomaateilla on jo jonoa

    9. 9

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    10. 10

      Ikea-johtaja: Lihapullat ovat parhaita sohvamyyjiämme

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sanna osti lähes uuden asunnon – kahden vuoden jälkeen se osoittautui karmeaksi virheeksi

    2. 2

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    3. 3

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää