Tallinnan-matkat eivät tule ale-myyntiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Tallinkin ja Viking Linen uudet isot laivat lisäävät kilpailua matkustajista Helsinki–Tallinna-reitillä. Laivamatkojen hinnat eivät kuitenkaan laske, sillä polttoainekustannukset ovat kasvaneet kohisten.
Helsinki–Tallinna-reitti on tällä ja ensi viikolla saamassa upouusia laivoja.

Tallink toi tällä viikolla liikenteeseen 2 080 matkustajaa kuljettavan Superstarin ja ensi viikolla Viking Line aloittaa liikennöinnin uudella Viking XPRS:llä, johon mahtuu 2 500 matkustajaa.

Matkustajien lisäksi laivat imevät suuret määrät rahtia, joten kapasiteetti on lisääntymässä niin Helsingin ja Tallinnan välisessä matkustaja- kuin rahtiliikenteessäkin.

– On selvä, että kilpailu kiristyy entisestään, siitä ei pääse yli eikä ympäri, sanoo Nordic Jetlinen toimitusjohtaja Mikael Granrot.

Hinta-alea
ei luvassa


Kiristyvä kilpailu ei kuitenkaan ole tuomassa suurta hinta-alea Tallinnan matkoihin.

– Hinnat tulevat olemaan hivenen korkeammat. Polttoaineen hinnat ovat nousseet ja se nousu pitää kattaa, sanoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen.

Mehtosen ja Granrotin mukaan polttoainekulut ovat nousseet noin 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kireä kilpailu näkyy siinä, että ihan kaikkia kustannuksia ei ole saatu siirrettyä hintoihin.

– Kun on näitä uusia laivoja, niin kaikilla on aika hyviä tarjouksia pelissä. Reaalihintataso on kuitenkin noussut, vaikka tarjousten perusteella voisi näyttää, että se olisi jopa laskenut. Reittihinnat ovat kallistuneet, sanoo Granrot.

Kuusi miljoonaa
rikki?


Molemmat miehet odottavat, että Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen saataisiin tänä vuonna roimaa kasvua. Parin viime vuoden aikana kaivattua kasvua kun ei olla nähty.

– Näillä polttoaineen hinnoilla jokainen ymmärtää, että se on tuloksesta pois, jos matkustajamäärät eivät kasva, Granrot toteaa.

– Ehkä uudella tarjonnalla pystytään kääntämään Tallinnan liikenne pienoiseen kasvuun. Näyttäisi siltä, että tänä vuonna päästäisiin kuuteen miljoonaan matkustajaan eli kasvua olisi 3–5 prosenttia viime vuotisesta, Mehtonen sanoo.

Samaa mieltä on Granrot, hieman alle 5,8 miljoonasta voitaisiin päästä kuuteen miljoonaan.

– On ollut hyvä talvi, tammi–maaliskuu näyttää plussaa.

Riittääkö kaikille
matkustajia?


Granrot arvelee, että jos matkustajamäärien nousu ei jatku rivakkana, niin kaikille ei riitä matkustajia. Nordic Jetlinen hän arvioi selviävän oman nichessään.

Apuna on myös yhteistyö Viking Linen kanssa. Yhtiöillä on yhteinen tuote: Helsingistä Tallinnaan Nordic Jetlinellä ja takaisin Viking Linen uudella XPRS-laivalla. Hinta on jopa halvempi kuin Nordic Jetlinen omilla päiväristeilyillä.

– Tästä tulee yksi meidän tämän vuoden huipputuotteista. Me tarvitsemme Viking Linen brändiä ja he tarvitsevat meidän frekvenssiämme. Tuote on tärkeä myös Vikingille isossa pelissä Tallinkia vastaan, arvioi Granrot.

Kilpailijoita reitillä riittää. Viking Linen, Tallinkin, Nordic Jetlinen lisäksi kisassa ovat myös Eckerö Line Nordlandiallaan, Sea Containers Finlandin Super Sea Catit ja virolainen Linda Line.

– En minä usko mihinkään pudotuspeliin, turhia vouhotuksia. Me emme ainakaan ole pudottamassa ketään, sanoo Tallinkin Mehtonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    7. 7

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    8. 8

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää