Mainos pulpahtaa kotioveen ja pizzalaatikkoon

Julkaistu: , Päivitetty:

Oletko törmännyt viiniviestiin kotiovessasi, vaatekatalogiin vuokra-dvd:n välissä tai vakuutusmainokseen pizzalaatikon kannessa? Mainosmedian käsite on laajentunut koskemaan kaikkea, missä potentiaalinen asiakas voidaan kohdata.


Moni on kotiin tullessaan jäänyt ihmettelemään oveen läiskäistyä lappua, jossa on voinut lukea, "Rakas, muistitko viinin". Viesti ei ollutkaan puolisolta, vaan alkoholifirmalta. Paitsi viiniä, kotiovissa on mainostettu vakuutuksia, laajakaistayhteyksiä, puhelinyhtiön palveluita ja margariinia.

Näitä lappuja on Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa levittänyt suoramainonnan jakeluyhtiö Letterbox. Sen kehitysjohtaja Jukka Kuusanmäki kertoo, että idea on yhdysvaltalaisen mainontatyypin kotimaistettu versio. Yhdysvalloissa mainoksia ripustetaan ovinuppeihin, mutta koska suomalaisovissa ei nuppeja ole, päädyttiin post it -lappuihin.

Yhtä lailla Pizzataksi on voinut kiikuttaa kotiin laatikon, jossa mainostetaan uutta elokuvaa tai maksullista tv-kanavaa. Vuokraelokuvan kotelosta puolestaan on saattanut sujahtaa vaikkapa vaatefirman luettelo.

Media on
kaikkialla


Mediatoimisto Happi Mindsharen suunnittelujohtaja Kaisa Barkman kertoo, että toimisto on pyrkinyt vauhdittamaan "media on kaikkialla" -ajattelua. Siinä yritykset etsivät lehtien, radion, television, internetin ja kännyköiden rinnalle paikkoja, joissa voivat kohdata kuluttajan.

– Perinteisen mainonnan teho on laskenut. Mainostajien täytyy olla avarakatseisia. Nyt haetaan uudenlaisia, entistä tehokkaampia ratkaisuja. Aikaisemmin haviteltiin isoja volyymejä, mutta enää ei pelätä kohdistaa viestiä pienellekään porukalle, sanoo Barkman.

Kuusanmäen mielestä trendi on selkeä. Hän huomauttaa, että yleensä, kun puhutaan uusista mainoskanavista, oletetaan että kyseessä on netti- ja kännykkämainonta, mutta unohdetaan, että painetulla medialla ja printillä on paikkansa.

Leipämainos
margariinipakettiin


Barkman kertoo, että mainostajat ovat hyvin kiinnostuneita hetkistä, jolloin tehdään ostopäätöksiä ja paikoista, missä ihmiset kokoontuvat.

Usein kyse on vain silmien avaamisesta. Monilla yrityksillä on Barkmanin mukaan jo lähipiirissään käyttämätön mainoskanava. Se voi olla jakelutie, autokalusto tai oma henkilökunta. Vastaisuudessa siis yhä useampi auto voi olla kääritty mainokseen.

– Tuotepakkaukset ovat jo itsessään vahva media ja niistä voidaan myydä mainostilaa, sanoo Barkman.

Tämä tarkoittaa, että johonkin pakettiin liitetään tätä tukevan toisen brändin mainos. Vaikkapa margariinipaketin päällimmäisen kannen alta voi löytyä ruisleipämainos.

Erilaisten ryhmien suunnannäyttäjät voivat olla oivallisia mainostelineitä. Saippua- tai deodoranttifirma voi esimerkiksi ryhtyä käyttämään jumppaohjaajaa medianaan.

Tiukkapipoisuus
ei sovi oviin


Jo nyt on yrityksiä, jotka auttavat uuden mainosmedian kuvittamisessa. Esimerkiksi Fresh Outdoor tekee mainoksia paitsi pizzalaatikoihin myös seiniin, autoihin ja vaikka zeppeliiniin. Barkman uskoo, että tällaisten firmojen määrä lisääntyy.

– Kyse on oikeastaan vain siitä, miten mainokset saadaan teknisesti toteutettua, sanoo Kuusanmäki.

Myös viranomaiset ja julkisivulautakunta voivat hillitä suuntausta. Samoin touhua rajoittaa se, että mainoksen läpimenon kannalta olennaista on sopiva tilanne.

– Idean pitää olla sen tyyppinen, että viesti on positiivinen kuluttajalle. Se ei voi olla hirveän klassinen eikä tiukkapipoinen, sanoo Kuusanmäki.

Ovimainokseksi kävisi hänen mielestään vaikkapa Sirkus Finlandian mainos, joka olisi sirkustirehtöörin muotoon leikattu. Letterboxissa on myös mietitty, että Stockmannin hulluja päiviä voitaisiin mainostaa haamulogolla ovissa.

Tärkeää on Kuusanmäen mielestä se, että kuluttajaa ei kyllästetä. Ovimainoksia ei aiota jakaa yhteen oveen enempää kuin korkeintaan kerran kuukaudessa. Ei mainoksia -kylttejä kunnioitetaan: näin merkityt ovet pysyvät puhtaina vastaisuudessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    3. 3

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    9. 9

      Outokumpu kallistui loivan laskun keskellä

    10. 10

      EKP pelkää euron vahvistumista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    10. 10

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    11. Näytä lisää