Aurinkomatkat taituroi kriisiviestinnässä

Julkaistu: , Päivitetty:

Matkanjärjestäjät ja ulkoministeriö ovat oppineet tsunami-törttöilystä. Espanjan bussionnettomuudesta kertominen sujui alan oppikirjojen mukaan.


Yritysten kriisiviestintään erikoistunut Jouni Heinonen kehuu matkatoimisto Aurinkomatkojen toimintaa Espanjan onnettomuudesta kerrottaessa.

Viestintätoimisto Pohjoisrannan toimitusjohtajana vaikuttava Heinonen katsoo ulkopuolisen asiantuntijan silmin, että matkanjärjestäjä on osannut hoitaa kriisiviestintää systemaattisesti ja ammattitaitoisesti.

– Tieto Espanjan onnettomuudesta tuli nopeasti, tietoa on saatu riittävästi, kriisinhoidossa vastuut näyttävät olevan kirkkaat, Heinonen luettelee esimerkkejä ammattitaidosta.

Kriisiviestintäkoneisto on toiminut Heinosen mielestä esimerkillisesti myös ulkoministeriössä.

Heinonen kehuu, miten kriisiviestintä on parantunut roimasti tsunami-onnettomuudesta. Tsunamista on jäänyt ihmisten mieliin viranomaisten hidas tiedonkulku. Ulkoministeriö tiesi viimeisenä suomalaisten matkailijoiden kohtaloista. Ihmiset saivat lukea onnettomuuden uhreista sukellusjärjestön nettisivuilta.

Faktaa peliin, niin
huhut hälvenevät


Keskeinen asia kriisiviestinnässä on tiedon nopeus, Heinonen opastaa. Kriisiin liittyvä faktatieto pitäisi saada mahdollisimman nopeasti julki. Silloin ihmiset pääsevät keskustelemaan oleellisista asioista ja asia hoituu nopeasti pois päiväjärjestyksestä.

– Tätä voi verrata Kanerva-juttuun, jossa erilaiset jutut velloivat kuukausitolkulla. Se ei ole kenenkään etujen mukaista. Kriisissä on tärkeintä, että pystytään palaamaan mahdollisimman nopeasti normaaliin toimintaan.

Espanjan kriisionnettomuudessa esimerkillistä on Heinosen mielestä toimitusjohtajan esiintyminen. Aurinkomatkojen toimitusjohtaja tuli kasvoillaan julkisuuteen heti bussionnettomuuden alkumetreillä.

– Toimitusjohtaja viestitti käyttäytymisellään, että hän on aidosti mukana ja kantamassa vastuuta.

Aurinkomatkojen
käsikirja jakaa roolit


Niin spontaanilta ja vilpittömältä kuin Aurinkomatkojen julkinen esiintyminen on viime päivinä näyttänyt, toimitusjohtaja Jukka Salaman roolimalli on pitkän kypsyttelyn ja laskelmoinnin tulosta.

– Olemme Finnair-konsernissa pohtineet, miten toimitaan tällaisissa kriisitilanteissa. Toimintamallit on kirjattu käsikirjoihin. Näiden mallien pohjalta toimimme, Salama kertoo.

Aurinkomatkoilla on määritelty eri onnettomuuksien asteet. Espanjan onnettomuudessa oli nopeasti selvää, että siinä ylittyivät suuronnettomuuden tunnusmerkit. Aurinkomatkojen käsikirjassa on määritelty, minkälaiset roolit tulevat eri toimijoille. Suuronnettomuuksissa toimitusjohtajan rooli korostuu, hän kommentoi julkisuudessa tilannetta.

– Jos tapahtuu suuronnettomuus, kaikki muu saa yrityksessä väistyä. Yritys hoitaa vain välttämättömät toiminnot. Projekteista, kokouksista ja työpalavereista voidaan joustaa, Salama kertoo.

Edellisen kerran Aurinkomatkat siirtyi täysmittaiseen suuronnettomuus-valmiuteen tsunami-onnettomuuden jälkeen. Pienempi kriisitilanne tsunamin jälkeen on ollut Turkin metsäpalot.

Päivystäjä hälytti
toimitusjohtajan


Aurinkomatkoilla on käytössä hälytysjärjestelmä, jonka avulla tieto kriisistä tavoittaa Aurinkomatkojen johdon nopeasti. Matkanjärjestäjällä toimii hälytyspuhelin, joka päivystää kellon ympäri. Puhelimeen tulee tietoa ulkomaan onnettomuuksista.

Hätäpuhelimessa on kiertävä päivystysvuoro. Kun päivystäjä saa kuulla onnettomuudesta, hän hälyttää onnettomuuden vakavuuden perusteella yhtiön johtajia.

Malagan onnettomuudesta Aurinkomatkoilla selvisi nopeasti, että kyseessä on suuronnettomuus. Päivystäjä antoi heti hälytyksen toimitusjohtaja Jukka Salamalle.

Varsinaisissa kriisitilanteissa Aurinkomatkoilla on pari kolme henkilöä, joille on keskitetty kriisitiedottaminen. Näillä on ajantasaiset tiedot onnettomuuden yksityiskohdista. Nämä yhteyshenkilöt antavat tietoja medialle.

Aurinkomatkoilla Espanjan kriisin jälkihoitoon kuuluu omaisten lennättäminen Espanjaan.

– Finnairin johdon kanssa päätettiin yhdessä lentokoneen lähettämisestä Espanjaan. Niin ei tehtäisi automaattisesti ihan joka tilanteessa, Salama kertoo.

  • Malagan turma

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    4. 4

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    5. 5

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    6. 6

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    7. 7

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    8. 8

      Kiivas tulosviikko alkoi alavireisesti – Outokumpu pysytteli plussalla

    9. 9

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    10. 10

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    7. 7

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    8. 8

      LM: Suomeen tulossa hopeakaivos

    9. 9

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää