Aurinkomatkat taituroi kriisiviestinnässä

Matkanjärjestäjät ja ulkoministeriö ovat oppineet tsunami-törttöilystä. Espanjan bussionnettomuudesta kertominen sujui alan oppikirjojen mukaan.


Yritysten kriisiviestintään erikoistunut Jouni Heinonen kehuu matkatoimisto Aurinkomatkojen toimintaa Espanjan onnettomuudesta kerrottaessa.

Viestintätoimisto Pohjoisrannan toimitusjohtajana vaikuttava Heinonen katsoo ulkopuolisen asiantuntijan silmin, että matkanjärjestäjä on osannut hoitaa kriisiviestintää systemaattisesti ja ammattitaitoisesti.

– Tieto Espanjan onnettomuudesta tuli nopeasti, tietoa on saatu riittävästi, kriisinhoidossa vastuut näyttävät olevan kirkkaat, Heinonen luettelee esimerkkejä ammattitaidosta.

Kriisiviestintäkoneisto on toiminut Heinosen mielestä esimerkillisesti myös ulkoministeriössä.

Heinonen kehuu, miten kriisiviestintä on parantunut roimasti tsunami-onnettomuudesta. Tsunamista on jäänyt ihmisten mieliin viranomaisten hidas tiedonkulku. Ulkoministeriö tiesi viimeisenä suomalaisten matkailijoiden kohtaloista. Ihmiset saivat lukea onnettomuuden uhreista sukellusjärjestön nettisivuilta.

Faktaa peliin, niin
huhut hälvenevät


Keskeinen asia kriisiviestinnässä on tiedon nopeus, Heinonen opastaa. Kriisiin liittyvä faktatieto pitäisi saada mahdollisimman nopeasti julki. Silloin ihmiset pääsevät keskustelemaan oleellisista asioista ja asia hoituu nopeasti pois päiväjärjestyksestä.

– Tätä voi verrata Kanerva-juttuun, jossa erilaiset jutut velloivat kuukausitolkulla. Se ei ole kenenkään etujen mukaista. Kriisissä on tärkeintä, että pystytään palaamaan mahdollisimman nopeasti normaaliin toimintaan.

Espanjan kriisionnettomuudessa esimerkillistä on Heinosen mielestä toimitusjohtajan esiintyminen. Aurinkomatkojen toimitusjohtaja tuli kasvoillaan julkisuuteen heti bussionnettomuuden alkumetreillä.

– Toimitusjohtaja viestitti käyttäytymisellään, että hän on aidosti mukana ja kantamassa vastuuta.

Aurinkomatkojen
käsikirja jakaa roolit


Niin spontaanilta ja vilpittömältä kuin Aurinkomatkojen julkinen esiintyminen on viime päivinä näyttänyt, toimitusjohtaja Jukka Salaman roolimalli on pitkän kypsyttelyn ja laskelmoinnin tulosta.

– Olemme Finnair-konsernissa pohtineet, miten toimitaan tällaisissa kriisitilanteissa. Toimintamallit on kirjattu käsikirjoihin. Näiden mallien pohjalta toimimme, Salama kertoo.

Aurinkomatkoilla on määritelty eri onnettomuuksien asteet. Espanjan onnettomuudessa oli nopeasti selvää, että siinä ylittyivät suuronnettomuuden tunnusmerkit. Aurinkomatkojen käsikirjassa on määritelty, minkälaiset roolit tulevat eri toimijoille. Suuronnettomuuksissa toimitusjohtajan rooli korostuu, hän kommentoi julkisuudessa tilannetta.

– Jos tapahtuu suuronnettomuus, kaikki muu saa yrityksessä väistyä. Yritys hoitaa vain välttämättömät toiminnot. Projekteista, kokouksista ja työpalavereista voidaan joustaa, Salama kertoo.

Edellisen kerran Aurinkomatkat siirtyi täysmittaiseen suuronnettomuus-valmiuteen tsunami-onnettomuuden jälkeen. Pienempi kriisitilanne tsunamin jälkeen on ollut Turkin metsäpalot.

Päivystäjä hälytti
toimitusjohtajan


Aurinkomatkoilla on käytössä hälytysjärjestelmä, jonka avulla tieto kriisistä tavoittaa Aurinkomatkojen johdon nopeasti. Matkanjärjestäjällä toimii hälytyspuhelin, joka päivystää kellon ympäri. Puhelimeen tulee tietoa ulkomaan onnettomuuksista.

Hätäpuhelimessa on kiertävä päivystysvuoro. Kun päivystäjä saa kuulla onnettomuudesta, hän hälyttää onnettomuuden vakavuuden perusteella yhtiön johtajia.

Malagan onnettomuudesta Aurinkomatkoilla selvisi nopeasti, että kyseessä on suuronnettomuus. Päivystäjä antoi heti hälytyksen toimitusjohtaja Jukka Salamalle.

Varsinaisissa kriisitilanteissa Aurinkomatkoilla on pari kolme henkilöä, joille on keskitetty kriisitiedottaminen. Näillä on ajantasaiset tiedot onnettomuuden yksityiskohdista. Nämä yhteyshenkilöt antavat tietoja medialle.

Aurinkomatkoilla Espanjan kriisin jälkihoitoon kuuluu omaisten lennättäminen Espanjaan.

– Finnairin johdon kanssa päätettiin yhdessä lentokoneen lähettämisestä Espanjaan. Niin ei tehtäisi automaattisesti ihan joka tilanteessa, Salama kertoo.

  • Malagan turma

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    2. 2

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    5. 5

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Nordea: Helsinki vahvoilla pääkonttorin uudeksi sijoituspaikaksi

    8. 8

      Tesla sai suuromistajan Kiinasta – osake nousuun

    9. 9

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    10. 10

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    3. 3

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    4. 4

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    7. 7

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    8. 8

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    9. 9

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    10. 10

      Suomen taloudelle povataan yhä parempaa – näin se voi vaikuttaa uudistuksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää