Asiakas, valita oikein Sampo Pankille

Kuluttajavirasto vaatii Sampo Pankkia selvittämään järjestelmäuudistuksen sotkut. Nyt hämmentyneiden asiakkaiden tueksi on laadittu valitusmalli.


Kuluttajavirasto pyysi viime viikolla Sampo Pankilta selvitystä, miten yritys aikoo korjata tietojärjestelmänsä muutoksesta aiheutuneet sotkut.

Ongelmistaan hyvitystä haluavien asiakkaiden on tehtävä Sampo Pankille valitus, jossa on eritelty aiheutuneet vahingot ja korvausvaatimukset. Kuluttajavirasto on laatinut valitusmallin pettyneiden asiakkaiden käyttöön.

Johtaja Anja Peltonen kertoo, että Kuluttajavirastoon on tullut valituksia useaa eri kanavaa pitkin.

– Ajattelimme, että on parempi antaa ihmisten tueksi valitusmalli, koska kuluttajien yhteydenottojen perusteella alkoi tuntua siltä, että valituksen tekeminen on hankalaa. Tämä on lisätuki, jotta myös Sampo Pankin on mahdollisimman helppo selvittää näitä asioita.

Ihmisille on ollut ongelmallista miettiä, mihin osoitteeseen reklamaation voi laittaa. Ei myöskään ole kuluttajan asia tietää, onko vika esimerkiksi kauppiaan järjestelmässä vai pankissa.

– Sampo Pankin nettisivuilta ei kovin helposti löydy, mihin osoitteeseen reklamaatio pistetään, Peltonen sanoo.

Asiakkaat eivät ole muun muassa pystyneet käyttämään verkkopankkia eivätkä pankkikorttejaan. Myös maksuliikenteessä on ollut viiveitä, eivätkä asiakkaat ole saaneet palkkojaan ja etuuksiaan eikä laskujen suoraveloitus ole toiminut.

Kuluttajavirasto korostaa, että samoja keskusteluita on käyty useiden isojen firmojen kanssa.

– Yritykset ilmeisesti ajattelevat, että kaikki menee putkeen. Pitäisi oppia muistamaan, että on hyvin suuri riski, että tietojärjestelmäuudistuksissa tulee häiriöitä. Etukäteen pitäisi miettiä, onko asiakaspalvelijoita tarpeeksi ja mihin osoitteeseen reklamaatiot ohjataan, Peltonen sanoo.

Sampo Pankin lisäksi muun muassa Elisa, Hobby Hall ja Vattenfall ovat kompuroineet omien järjestelmämuutostensa kanssa. Yrityksillä ei ole ollut varasuunnitelmaa siltä varalta, että jotain menee pieleen.

Ongelmatilanteissa Kuluttajaviraston vähimmäisvaatimus on, että yrityksellä on riittävästi työvoimaa vastaamaan asiakkaiden yhteydenottoihin, ja kuluttajaneuvojille pitäisi olla oma suora linja.

Lisäksi asiakkaille on selkokielisesti kerrottava, mihin hyvitysvaatimukset lähetetään.

– Ylioptimistia lupauksia tilanteen korjaantumisesta on syytä välttää, tiedotteessa todetaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    2. 2

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    3. 3

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    4. 4

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Nordnetin uudeksi toimitusjohtajaksi Peter Dahlgren

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    10. 10

      Saksan talouden kasvu yllätti – vauhti kovinta kuuteen vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    3. 3

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää