Kanta-asiakkuus koukuttaisi kännykkäpalveluihin

Julkaistu:

Mobiilipalveluja kauppaavilla yrityksillä on entistä kovempi työ miettiä, miten ihmiset houkutellaan oman palvelun vakioasiakkaiksi.
Soittoääniä, logoja, karttapalveluita ja muita sisältöjä matkapuhelimiin markkinoi moni taho. Harva käyttäjä edes tietää, minkä palveluntarjoajan sisällöissä hän surffaa.

Käytön helppous, nopeus ja palvelun edullinen hinta ovat ihmisille tärkeitä, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan ne eivät sitouta tietyn palveluntarjoajan asiakkaaksi. Sen sijaan hauska käyttökokemus houkuttaa kuluttajan palaamaan yrityksen palvelun pariin.

– Itse teknologia voi tuoda tekemiseen hauskuutta ja luoda myös tunteellista arvoa käyttäjälleen. Joku voi esimerkiksi nauttia siitä, että onnistuu maksamaan raitiovaunulipun puhelimella ja välttää kiusallisen tilanteen ilman käteistä, kertoo kauppatieteiden maisteri Minna Pihlström.

Hän tutki markkinoinnin väitöskirjassaan, mitä käyttäjät arvostavat mobiilipalveluissa. Suomalaiset jakaantuivat kahteen ryhmään. Hauskanpitäjät käyttävät etenkin viihteellisiä palveluita. Mukavuudenhaluiset taas arvostavat helposti ja nopeasti saatavaa tietoa.

Asiakasuskollisuuteen johtavat kuitenkin tunnearvon lisäksi etenkin sosiaaliset tekijät. Esimerkiksi nuoret pelaavat kännykkäpelejä usein yhdessä.

– Mobiilipalveluja käytetään usein sosiaalisissa tilanteissa maineen kartuttamiseen. Matkapuhelin on eräänlainen statussymboli ja halutaan näyttää, että mobiilipalveluja osataan käyttää, Pihlström sanoo.

Hän arvioi, että tulevaisuudessa menestyvät kännykän sisältöpalvelut, jotka helpottavat ihmisten elämää aikaan ja paikkaan sidotuissa tilanteissa.

– Mobiilipalvelujen erityispiirre on, että niitä käytetään etenkin kun on kiire. Sisältöjä haetaan, jos halutaan esimerkiksi välttää jonotusta tai tarvitaan tietoa vieraalla paikkakunnalla.

Kohdentamalla palveluja eri kohderyhmille ja tilanteisiin voisi lisätä asiakasuskollisuutta. Koska matkapuhelimen avulla voidaan tunnistaa paikka, aika ja asiakas, kuluttajille pitäisi tarjota massapalvelujen sijasta nykyistä räätälöidympiä palveluja.

– Mobiilipalveluilta vaaditaan entistä henkilökohtaisempaa viestintää, jotta asiakkaat erottavat palveluntarjoajat toisistaan.

Pihlströmin väitöskirja tarkastetaan ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa Hankenilla perjantaina. Kyselyihin ja haastatteluihin osallistui yli 1 500 mobiilipalvelujen käyttäjää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    8. 8

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    9. 9

      USA haastaa Fiat Chryslerin oikeuteen

    10. 10

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    4. 4

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää