Fiksu kauppias vakoilee nettipalstoilla

Julkaistu: , Päivitetty:

Viisas kauppias käy joka päivä netin keskustelupalstoilla luotaamassa eri kuluttajaryhmien täsmätunnelmia.
Kuluttaja löytää aina kauppiaan, mutta toisinpäin homma on muuttunut yhä vaikeammaksi. Ainakaan valistuneelle ja netissä asioita vertailevalle asiakkaalle kauppias ei pysty enää sanelemaan mitään vaikkapa omasta brändistään.

– Hän päättää ihan itse tai verkosta lukemansa kuluttajapalautteen perusteella, uskooko hän brändiin vai ei, sanoo mainostoimisto PHS:n toimitusjohtaja Petri Uusitalo.

Tätä eivät kaikki kauppiaatkaan ole vielä tajunneet. Suomessa tehdään yhä liian paljon mahdollisimman yleispätevää, ylhäältä saneltua ja kaikkia kansanryhmiä miellyttämään pyrkivää mainontaa, kun paremmin toimisi suora eri asiakkaiden kanssa keskustelu.

– Kannattaisi uskoa, ettei kaikkia kuluttaja enää voi tavoittaa kerralla. Koko kansalle suunnattu viesti jää aina liian laimeaksi, koska koko kansan käsite on hajoamassa erilaisiksi ostajaryhmiksi, Uusitalo väittää.

Vähittäiskauppa 2008-seminaarissa puhuneen Uusitalon mielestä suomalaisetkin asiakkaat ovat päivittymässä kuluttaja 2.0 -muotoon.

Enää ei ole olemassa Hangosta Utsjoelle ylettyvää yhtenäistä kuluttajien massaa, joka ostaisi aina samoja tavaroita.

Viesti saa huoletta mennä ohi suurelta yleisöltä, jos se toimii sille yhdelle oikealle kohderyhmälle, jota kauppias haluaa liikkeeseensä kutsua.

– Uuden sukupolven kuluttaja ei välttämättä tyydykään siihen, mitä kauppa on päättänyt hänelle tarjota tai mitä kauppa on hyllyynsä saanut. Verkkokaupat ovat tuoneet joka tuoteryhmiin paljon valinnanvaraa, ja kuluttaja osaa hakea ostoksensa mistä haluaa, sanoo Uusitalo.

Siksi kuluttajan kuuntelu ja mielenliikkeiden aistiminen on entistäkin tärkeämpää. Tähän ei aina tarvita kalliita ja hitaita markkinatutkimuksia, vaan ruohonjuuritasolla ajan hengen aistimiseksi riittää aktiivinen verkonseuranta.

Petri Uusitalon mielestä kauppiaan kuin kauppiaan pitää ryhtyä käymään säännöllisesti keskeisillä verkon keskustelupalstoilla sekä kuluttajien vertailu- ja arvostelusivustoilla.

– Neuvoisin, että oman alan nettipalstoja pitää seurata vähintään kerran viikossa, mieluiten vaikka joka aamu. Siellä on paljon turhaa, mutta myös oikeata asiakaskentän ääntä jota ei missään muualla pysty kuulemaan niin helposti, sanoo Uusitalo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    2. 2

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    3. 3

      Nokian osake kallistui ennen torstain tulosjulkistusta

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    6. 6

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    7. 7

      Jos haluat matkustaa varman päälle: ”Älä jättäydy yhden kortin varaan”

    8. 8

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    9. 9

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    10. 10

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    2. 2

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    3. 3

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    4. 4

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    5. 5

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    6. 6

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    7. 7

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    8. 8

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    9. 9

      Jopa 400 000 asiakasta pankin tietoturvaloukkauksen kohteena

    10. 10

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää