Mieluummin Korea kuin Ranska

Julkaistu: , Päivitetty:

Merenkulkutalouden professorin Jorma Tainan mielestä Suomen telakoilla on turvallisempi olla nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa kuin ranskalaisten ehdottamassa telakkayhtiössä.
Turun kauppakorkeakoulun professorin Jorma Tainan mielestä Ranskan presidentti Nicolas Sarkozyn ehdotus merkitsee telakkamonopolin syntymistä Eurooppaan.

Risteilylaivoja valmistava telakkayhtiö olisi kokonaan tai puoliksi valtio-omisteinen yhtiö. Yhtiön omistajia olisivat Italian, Ranskan ja Suomen valtiot. Yhtiö toimisi italialaisen Fincantierin alaisuudessa.

– Uusi risteilylaivayhtiö kävisi kilpailua sellaisia vastaan, joita ei ole olemassa, Taina sanoo risteilijämarkkinoista.

Laivanrakennuksen mersuluokka eli huippuristeilijöiden valmistus on keskittynyt Eurooppaan. Aasialaisilla ja amerikkalaisilla ei ole vastaavanlaista osaamista.

Eurooppalanen osaaminen on saanut korealaiset tulemaan norjalaisen Aker-yhtiön omistajaksi. Korealaiset haluavat oppia eurooppalaisilta käsityötaitoja.

Nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa suomalaiset ovat Tainan mielestä turvassa.

Suomalaisilla osaajilla riittää töitä. Yhtiön heikoin lenkki on Ranska, jonka vanhanaikaiset telakat ovat ensimmäisinä liipasimella mahdollisessa saneerauksessa.

Presidentti Sarkozyn ehdotus yhdestä eurooppalaisesta telakkayhtiöstä onkin Tainan mielestä lähinnä isänmaallinen veto tulevalta EU:n puheenjohtajamaalta. Sakozy yrittää pelastaa maan telakat ja teolliset työpaikat.

Taina ei lähtisi ranskalaisten ehdottamaan hankkeeseen. Eurooppalaisessa telakkamonopolissa pohjoinen haara kärsisi ensimmäisenä.

– Jos valtio-omisteinen yhtiö pitää välttämättä synnyttää, ostakoon Suomen valtio mieluummin Akerilta risteilytoiminnot. Saataisiin Ranskan telakat kaupan päälle.

Taina viittaa telakkayhtiö Akerin vanhoihin yrityskauppoihin. Suomen Aker osti aikoinaan Ranskasta risteilylaivatelakat, kun sai huonokuntoiset telakat edullisesti.

Sarkozyn ehdotuksen taustalla Taina näkee Korea-peikon. Eurooppalaiset pelkäävät risteilyrakentamisen valuvan pikku hiljaa Aasiaan.

Taina ei pidä korealaisia suurena uhkana. Mikä tahansa perustelakka pystyy kyllä rakentamaan laivojen runkoja ja lohkoja. Sen sijaan loistoristeilijän rakentaminen on kuninkuuslaji.

– Loistoristeilijän rakentaminen vaatii ainakin kymmenen vuoden harjoitusta, Taina muistuttaa.

Loistoristeilijöitä ei voi rakentaa sarjatuotantona. Yhden aluksen rakentaminen on vaativaa käsityötä ja projektin hallintaa.

Suomen telakoilla riittää töitä vielä ainakin kolmeksi neljäksi vuodeksi. Eniten Tainaa huolestuttaa Helsingin telakan tulevaisuus.

– Helsinki on vuokramaalla ja umpiperän pohjalla.

Valoisimmat näkyvät ovat Turun ja myös Rauman telakoilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      Apple-sopimus kiidätti Nokiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää