Verkkoseuranta yleistyy Suomessa

Julkaistu:

Verkkoseuranta on yrityksille yhä merkittävämpi keino löytää uusia asiakasryhmiä, linjata myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä sekä seurata niiden tehokkuutta.


Tieto käy ilmi verkkoseurantaa käsittelevästä selvityksestä, johon vastasi 191 suomalaista markkinoinnin, myynnin ja tietohallinnon ammattilaista useilta eri toimialoilta. Web-kyselyn toteutti suomalainen verkkomarkkinoinnin ja -myynnin asiantuntijayritys Get It Right Helsinki Oy.

Verkkoseurannalla (web analytics) tarkoitetaan ohjelmistoja ja toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivujen omistajat voivat seurata sivujensa liikennettä. Verkkoseuranta antaa tarkat tiedot siitä, mistä sivuille tultiin, mitä hakusanoja tai linkkejä sivuille tultaessa käytettiin, mitä ja kuinka pitkään sivuilla tehtiin, ja minne sieltä siirryttiin.

Seuranta ei paljasta kävijän henkilöllisyyttä, mutta kertoo internet-yhteyden omistavan organisaation tai palvelun tarjoavan operaattorin.

Selvä enemmistö vastaajien edustamista yrityksistä mittaa verkkosivujensa kävijöitä vähintään määrällisellä tasolla. Vain viidenneksessä vastaajien edustamista yrityksistä ei hyödynnetä vielä mitään verkkoseurannan mittaria.

Pidemmälle menevän seurannan osalta rivit kuitenkin harvenevat: 36 %:ssa vastaajien edustamista yrityksistä mitataan verkkosivujen kautta saatujen yhteydenottopyyntöjen määrää, ja 38 %:ssa yrityksistä tutkitaan yrityksen verkkosivuilla kävijöiden klikkauspolkuja.

- Verkkoseurannalla saatavan tiedon hyödyntämisessä ollaan osassa yrityksiä jo yllättävänkin pitkällä. Niissä ei jätetä seurantaa määrälliseen mittaukseen, vaan analysoidaan verkkosivuilla kävijöiden toimenpiteitä ja hyödynnetään tätä tietoa sekä sivustojen sisällön ja tyylin kehittämiseen että markkinointitoimenpiteiden kohdistamiseen, Get It Right Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Kristo Aaltonen kertoo.

Verkkoseurannan toimenpiteet tehdään selvityksen mukaan tyypillisesti organisaation omin voimin. Verkkoseurantaan erikoistuneen asiantuntija- tai ohjelmistoyrityksen apua käyttää 34 % vastaajista.

Seurantatietoa käytetään selvityksen mukaan myös verkkomainonnan toimivuuden arviointiin, mainosten kohdistamiseen ja sisältösuunnitteluun. Vastaajien edustamista yrityksistä 21 %:ssa verkkoseurantatietoa hyödynnetään kampanjaoptimoinnissa eli verkkomainosten kohdistamisessa ja näyttömäärissä.

Get It Rightin web-kysely oli avoinna 26.2. - 5.3.2008. Vastaajat kutsuttiin mukaan MicroMedia Oy:n suoramarkkinointirekisteristä saatujen tietojen perusteella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    2. 2

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    3. 3

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    4. 4

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    5. 5

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    6. 6

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    7. 7

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    8. 8

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    9. 9

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    10. 10

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää