Markkinointiviestinnän suuruusjärjestys selvisi

Julkaistu: , Päivitetty:

Markkinointiviestinnän yhtiöt on pistetty jälleen suuruusjärjestykseen. Kasvuraketti TBWA/PHS hengittää jo SEKin niskaan.


Markkinointiviestinnän toimistojen liiton MTL:n tuoreen selvityksen mukaan Salomaa-Yhtiöt on edelleen alan selvästi suurin yritysryhmä, vaikka sen markkinaosuus laski alle 10 prosenttiin koko kakusta.

Myös listan kakkonen ja kolmonen, Satama ja SEK, menettivät hitusen markkinaosuutta.

Markkinaosuuttaan onnistui kasvattamaan 5,7 prosenttiin neljänneksi suurin yritysryhmä TBWA/PHS, joka on enää 0,1 prosenttiyksikköä SEKin perässä.

Reipasta, yli 30 prosentin vauhtia kasvatti myyntikatettaan Bob Helsinki, joka nousi samalla muutaman pykälän ylöspäin listalla.

Kaikkein suurin prosentuaalinen kasvu oli kuitenkin Louderilla, joka on kansainvälistynyt voimakkaasti.

MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola tulkitsee tilastoja niin, että luovuuden ja strategisen osaamisen yhdistäminen on alalla menestystekijä.

– TBWA/PHS osti Pointerin, mikä selittää osan kasvusta. Suurin syy on kuitenkin se, että myynti toimii ja luova ja strateginen osaaminen ovat hyvässä kunnossa.

Leikolan mukaan aiemmin oli enemmän jakoa niin sanottuihin luoviin toimistoihin ja "tylsempiin" strategisiin toimistoihin. Nyt näyttää siltä, että ne pärjäävät, jotka yhdistävät nämä kaksi.

Leikola nostaa esimerkiksi monipuolisesta kampanjasta sekä Effiessä että AdProfitissa pärjänneen HK Potkun, joka on PHS:n käsialaa.

Kasvua selittää monissa tapauksissa myös kansainvälistyminen.

Alla olevissa taulukoissa näytetään suuruusjärjestys yritysryhmittäin sekä yrityksittäin. Kun listataan kaikki yritykset erikseen, kolmen kärki on SEK & Grey, Dagmar ja TBWA/PHS, joista jälkimmäinen kasvoi kolmikosta eniten.

Neljänneksi on noussut Endero, joka on mukana ensimmäistä kertaa. Leikola huomauttaa, että yhtiö tekee paljon muutakin kuin digitaalista markkinointiviestintää. Suurin, yli 300 prosentin kasvu, oli TBWA/Northilla. Dialogi kasvoi yli 80 prosenttia napattuaan Keskon Pirkka-lehden.

Reipas kasvu oli myös TBWA/Tangolla, Kingillä, Konseptilla ja Nitro FX:llä.

Koko ala kasvoi 10 prosenttia edellisvuodesta 440 miljoonaan euroon, mikä on Leikolan mukaan erittäin hyvä kasvu.

– Se on isompi kuin mediamainonnan kasvu, mikä kertoo siitä, että yhtiöt tekevät muutakin kuin mediamainontaa.

Eniten kasvaa digitaalinen markkinointiviestintä. Alan luvut ovat vielä alustavat, mutta alan myyntikatteen kasvu näyttäisi asettuvan 20 ja 30 prosentin väliin. Leikolan mukaan alalle on syntynyt esimerkiksi uusia hakukonemarkkinointiin erikoistuneita yrityksiä.

Ylivoimaisesti suurin oli ensimmäistä kertaa mukaan laskettu Endero. Toiseksi suurin on Grey Direct & Digital ja kolmas Nitro FX.

Liki yhtä hyvä kasvu oli viestintätoimistoilla, jotka petrasivat edellisvuodesta 20 prosenttia. Kärkiviisikon eniten kasvanut toimisto oli neljänneksi suurin Miltton, joka kasvatti myyntikatettaan yli 80 prosenttia. Vielä suurempia kasvuprosentteja näyttivät GCI Helsinki ja Viestintä Oy Drum.

Mediatoimistojen myyntikate kasvoi 4,4 prosenttia, liikevaihto 5. Kasvusta pitivät huolen lähinnä tulokkaat Happi Mindshare ja Toinen Helsinki. Liki puolet markkinoista on silti edelleen Dagmarilla ja Caratilla.

Talouskehityksen epävarmuus ei vielä näy alan yrityksissä. MTL:n kehitys- ja viestintäpäällikön Ilkka Halttusen mukaan suhdannehuippu on ohitettu, mutta kasvun odotetaan olevan tänä vuonna pitkän ajan keskiarvoa korkeampi.

Leikolan mukaan suurempi ongelma alalla on pula osaavasta työvoimasta. Puolet yrityksistä kertoo sen hidastavan kasvua. Eniten työvoiman tarvetta on digitaalisen markkinointiviestinnän yrityksillä

SEK on yhä suurin yritys
20 suurinta markkinointiviestintäalan yritystä

SijaYritysMyyntikate (milj. €)Muutos %
1.SEK & Grey14,020,2
2.Dagmar11,42,5
3.TBWA/PHS10,469,8
4.Endero9,1 
5.Publicis8,41-14,4
6.Hasan & Partners7,15-
7.Bob Helsinki6,423,1
8.Tequila/PHS5,69-9,7
9.Evia5,6-16,8
10.Grey Direct & Digital5,4511,8
11.Carat5,234,9
12.Taivas Mainos5,2-
13.Nitro FX4,731,9
14.Adsek4,560,9
15.Dialogi4,581,7
16.Imagineering4,23,6
17.Skandaali4,213,3
18.Hill & Knowlton4,215,1
19.Dynamo4,13-
20.Euro RSCG4,03-16,6
Lähde: MTL


PHS hengittää SEKin niskaan
Suurimmat markkinointiviestinnän yritysryhmät

SijaYritysryhmätMyyntikate (milj. €)Muutos %
1.Salomaa-Yhtiöt43,734,4
2.Satama26,557
3.SEK (sis. Salomaa-Yhtiöihin)25,387,9
4.TBWAPHS24,9220,4
5.Taivas Communications14,511,5
6.Louder13,285,9
7.Suunnittelutoimisto Taivas (sis. Taivas Communicationsiin)9,4-
8.Bob Helsinki -konserni8,4532
9.Hasan&Partners8,31,2
10.Hill&Knowlton811,6
11.Aegis Media6,467,1
12.Evia6,35-15,3
13.Contra5,7-
14.Zeeland Society5,0556,3
15.Dynamo4,79-1,9
16.Omnicom Media Group4,649,7
17.McCann4,3732,5
18.Ego-alakonserni (sis. Taivas Com.)4,25 
19.Konsepti-ryhmä3,9263,5
20.OjalaSaariGroup3,616,1
21.Darwin-ryhmä3,05-
22.Mainoskenttä-yhtiöt2,28-0,9
23.Recommended2,20
24.Taskut-ryhmä1,684-9,3
25.Soprano1,57-15
Lähde: MTL

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    2. 2

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    9. 9

      Pörssitulokas Kamuxin liikevaihto kasvoi – alkuvuonna meni kaupaksi liki 10 000 autoa

    10. 10

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    9. 9

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää