Vaatekauppojen taistelu kuumenee

Julkaistu:

Vaatekauppoja sikiää vauhdikkaammin kuin vaatteiden myynti kasvaa. Uusia kauppoja on syntynyt varsinkin kauppakeskuksiin. Alalla uskotaan, että kannattava liiketoiminta alkaa olla monelle haaste.


Vaatekaupan myymäläneliöiden määrän kasvu huolestuttaa Muotikaupan liiton toimitusjohtajaa Yrjö Gorskia.

– On synnytetty aika paljon uusia myymälöitä väkilukuun nähden. Meillä alkaa olla huikeat määrät myyntipinta-alaa ja lisää näyttää syntyvän.

Uusia vaatekauppoja on syntynyt parin viime vuoden aikana erityisesti kauppakeskuksiin, joita on noussut eri puolille Suomea. Gorskin mukaan kauppakeskuksissa vaatekaupoille on varattu suuret tilat, jopa puolet päivittäistavarakaupan ulkopuolelle jäävästä pinta-alasta.

– On kysyttävä, onko neliömäärä tarpeen ja kuinka tarpeen on pitää noin isoja neliöitä tällaiselle myynnille.

Kiinteistösijoitusyhtiö Citycon omistaa Suomessa 22 kauppakeskusta. Yhtiön Suomen-maajohtaja Kaisa Vuorio kertoo, että muotikaupalla on urheilukauppa pois laskien keskimäärin 20 prosenttia Cityconin kauppakeskusten myymäläpinta-alasta ja 15 prosenttia myynnistä. Päivittäistavarakauppa haukkaa reilun kolmasosan.

Hän huomauttaa, että osuudet vaihtelevat selvästi keskuksen profiilista riippuen. Joissakin muotiin keskittyvissä ydinkeskustan keskuksissa osuus voi olla jopa 75 prosenttia.

– Muoti mielellään hakeutuu kauppakeskuksiin, johtuen usein siitä, että kauppakeskuksissa on ollut tarjota kasvaville muodin konsepteille sopivia tiloja, Vuorio kertoo.

Stockmannin omistaman Seppälä-ketjun toimitusjohtaja Terhi Okkonen kertoo, että kauppakeskukset ovat houkutteleva paikka vaatekaupoille.

– Vaatteen ostaminen on harrastusta, uusien virikkeiden ja ideoiden hakemista. Yleisesti ottaen vaatteen ostamiseen tarvitaan 2–3 myymälässä vierailua ennen ostopäätöstä. Oleellista on, että on muuta muodin tarjontaa lähellä.

Okkonen myöntää, että myymälämäärät ovat Suomessa parin vuoden aikana kasvaneet reippaasti. Hän on laskenut, että vaatekaupan myymälämäärä ja -pinta-ala ovat Suomessa kasvaneet 10–15 prosenttia samaan aikaan, kun vaatekaupan myynti on kasvanut 4–5 prosenttia.

– Kannattava kasvu, jota Seppälä on tehnyt, on monelle vaikeata.

Seppälä keskittyykin jatkossakin kannattavaan kasvuun Suomessa.

– Lisäämme jonkin verran myymäläpinta-alaa Suomessa, mutta suurinta kasvua etsitään pääasiassa ulkomailta. Myymälämäärän merkittävä kasvattaminen Suomessa ei ole mahdollista.

Seppälällä on Suomessa 128 vaateliikettä ja Okkosen mukaan lähinnä kasvukeskuksissa myymälämäärää saatetaan kasvattaa.

Toistaiseksi muotikaupan kannattavuudessa ei ole tapahtunut Gorskin mukaan isoja muutoksia. Hän huomauttaa, ettei ala ole koskaan ollut kultakaivos.

– Monet yritykset tekevät nollatulosta ja monet menevät kannattavuuden äärirajoilla. Sitten on oikein kannattavia yksiköitä joukossa.

Gorskin mukaan jää nähtäväksi, ketkä vaatekaupassa häviävät, jos pudotuspeli alkaa.

– Ovatko ne marketit vai erikoiskauppa. Kun marketkanavaa rakennettiin, häviäjiä olivat erikoisliikkeet. Viime vuonna pikkuisen voittivat erikoisliikkeet.

Gorskin muistuttaa kuitenkin, että vaaditaan useamman vuoden tilastot ennen kuin voidaan vetää johtopäätöksiä. Suomalaisten vaatteista myydään edelleen noin viidennes tavarataloissa ja marketeissa. Ketjut myyvät noin 40 prosenttia vaatteista.

Ulkomaisten ketjujen osuus on pysynyt Gorskin mukaan useamman vuoden ajan noin 15 prosentissa. Viime aikoina Suomeen on tullut esimerkiksi ruotsalainen Gina Tricot.

– Ihan saletti on, että uusia on tulossa. Euroopassa on paljon ketjuja, jotka eivät ole vielä Pohjoismaissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    11. Näytä lisää