Luomu maistuu Suomessa nahistuneelta

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomessa luomua vaivaa nahistunut imago. Maailmalla trendikäs ja suosittu luomu jää Suomessa usein kaupan hyllyyn.
Luomun voittokulku on ollut vaikuttava. 2000-luvulla luomun maailmanmarkkinat ovat kaksinkertaistuneet, vetureinaan erityisesti Yhdysvallat, Britannia ja Saksa.

Kasvuluvut ovat kovia. Finfoodin tilastojen mukaan vuonna 2006 luomumyynti kasvoi 16 prosenttia edellisestä vuodesta. Saksassa luomu puski 18 prosentin ja Britanniassa jopa 22 prosentin vuosittaisiin kasvulukuihin.

Suomessakin luomuostojen määrä lisääntyi viime vuonna Nielsenin kuluttajapaneelin mukaan kymmenellä prosentilla. Kasvuprosentit kuitenkin hämäävät, sillä niiden avulla noustiin olemattomasta minimaaliseen. Luomun osuus Suomen elintarvikekaupasta on edelleen alle prosentin.

– Suuri ongelma on yksipuolinen tarjonta. Tuotteita on lukumääräisesti paljon, mutta valikoimaa ei, sanoo Finfoodin luomuyksikön vetäjä Risto Pitkänen.

Pitkänen puhuu myös luomutuotteiden huonosta imagosta.

– Luomuala ei ole kyennyt kirkastamaan viestiä. Moni kuluttaja kokee, ettei tuote eroa tarpeeksi tavallisesta, kotimaisesta tuotteesta.

Mainostoimisto Skandaali Leo Burnettin Research International Finlandilta tilaama luomututkimus kertoo karua sanomaa. Tuoretta ruokaa ja elämyksiä arvostavat kaupunkilaiset liittivät kyselyssä luomuun muun muassa huonon laadun ja nahistuneisuuden.

Tutkimus koottiin 500 suomalaisen kaupunkilaisen internetpaneelin vastauksista.

Elämyksiä ja tuoretta arvostavien kaupunkilaisten joukko on suuri. Vastanneista ryhmään kuuluu joka kolmas. Merkittävää on, että tällä kuluttajaryhmällä on myös varaa ja kiinnostusta kuluttaa ruokaan tavallista kuluttajaa enemmän rahaa.

Muualla maailmassa tämä ryhmä olisi suurin ja potentiaalisin luomutuotteiden ostaja. Suomessa sama joukko nyrpistää nenäänsä koko luomulle.

Mainostoimisto Skandaali tarjoaa ratkaisuksi imagopyykkiä, joka ei rajoittuisi pelkästään luomuun.

– Monet suomalaiset elintarvikkeet ovat saaneet synnyinlahjakseen mielikuvan puhtaudesta. Esimerkiksi orgaaniseen ruokaan keskittyvä amerikkalainen kauppaketju Whole Foods myy Valion tuotteita, koska ne mielletään puhtaiksi, kertoo Marja-Liisa Pollari Skandaalista.

Ilman luomutuotteita terveellisistä ja elinvoimaisista elintarvikkeista on kuitenkin vaikea rakentaa ilmiötä, Pollari lisää.

Luomun osuus ostoista

  • Suomalaiset ostavat luomua noin 65 miljoonalla eurolla vuodessa
  • Luomun osuus kotitalouksien ruokaostoista on 0,9 prosenttia
  • Suurin osuus on ruokaöljyllä ja kananmunilla, joista luomuna myydään kahdeksan prosenttia
  • Leivästä ja maidosta luomuna ostetaan noin kaksi prosenttia
  • Kasvisten suurimmat luomuosuudet vievät tomaatti (4 prosenttia) ja juurekset (6 prosenttia)
  • Lähde: Finfood, 2007

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien edestä – Tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    4. 4

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    5. 5

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    8. 8

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    9. 9

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    10. 10

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    7. 7

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    8. 8

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    9. 9

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    10. 10

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    11. Näytä lisää