Luotijunat lisääntyvät pikavauhtia

Julkaistu: , Päivitetty:

Maailman suurin luotijunien valmistaja, ranskalainen Alstom, odottaa nopeiden junien verkon kasvavan Euroopassa pikavauhtia.


Junavalmistaja Alstom ennustaa, että nopeiden junien verkko kasvaa Euroopassa vuonna 2020 jo yhdeksään tuhanteen kilometriin. Toissa vuonna Euroopassa oli kolme tuhatta kilometriä sellaisia ratayhteyksiä, joilla junat ylsivät 250 kilometrin tuntinopeuteen.

Varsinaiset luotijunat taittavat matkaa yli kolmensadan kilometrin tuntivauhtia. Alstomin TGV-junien huippumatkanopeus on 320 ja AGV-junien 360 kilometriä tunnissa.

Luotijunat liikennöivät erikseen niitä varten rakennetuilla radoilla. Sen sijaan esimerkiksi Suomessa käytössä olevat Pendolinot kulkevat tavallisilla radoilla.

Pendolinot ajavat täällä parhaimmillaan 220 km/h, mutta Alstomin uuden sukupolven Pendolindojen huippunopeus nousee 275 kilometriin tunnissa.

Kaupungistuminen ja kasvava huoli ympäristöstä korostavat raideliikenteen merkitystä lähivuosina, Alstomin kuljetusdivisioonan Pohjoismaiden-johtaja Pelle Svensson sanoi Helsingissä pidetyssä Alstomin seminaarissa.

Svensson sanoi, että 350–360 kilometrin tuntivauhdilla kulkevat junat päihittävät matka-ajassa suurimman osan Euroopan sisäisestä lentoliikenteestä.

Hän kertoi, että uusia huippunopeita raideyhteyksiä avataan lähes kuukausittain.

Uusin nopea yhteys on Barcelonan ja Madridin välinen rata. Yli kuudensadan kilometrin matka taittuu kahdessa ja puolessa tunnissa.

Svensson sanoi, että junat ovat vallanneet esimerkiksi Pariisin ja Brysselin välisestä liikenteestä lähes sata prosenttia.

Pariisin ja Lyonin välillä junat kuljettavat nykyisin yhdeksänkymmentä prosenttia matkustajista. Madridin ja Sevillan väliä kulkevista taas yli kahdeksankymmentä prosenttia valitsee junan lentokoneen sijaan.

– Eikä kyse ole vain tehokkuudesta, vaan myös estetiikasta. Jostakin syystä junia on kiva katsella, ja minusta Pendolino on maailman kaunein juna, Svensson kehui yhtiönsä tuotetta.

Alstomin osuus nopeiden junien markkinoista on viisikymmentä prosenttia.

Markkinakakkonen on kanadalainen Bombardier noin kolmellakymmenellä prosentilla. Alstom on markkinajohtaja myös kaikkein nopeimmissa luotijunissa.

Alstomin nopeiden junien tekninen johtaja Bruno Castoldi sanoi, että yhtiö on toimittanut reilut viisisataa nopeaa junaa yhdeksään maahan.

– Ja mikä tärkeintä, liikenteessä ei ole sattunut yhtään kuolonkolaria, Castoldi kehui.

Ranskalaisyhtiön valmistama luotijuna V150 teki vajaat vuosi sitten junien uuden maailmanennätyksen ajamalla Pariisin ja Strasbourgin välisellä radalla hetken 574,8 kilometrin tuntivauhtia.

Länsi-Euroopan lisäksi nopeiden junien verkko laajenee itäiseen Eurooppaan.

Alstomin on tarkoitus toimittaa Pendolinot Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen, ja Siemens puolestaan teki hiljattain kaupat nopeista junista Moskovan ja Pietarin väliselle yhteydelle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    5. 5

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    8. 8

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    9. 9

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    10. 10

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    8. 8

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää