Tuttu kauppa on brändiä tärkeämpi

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajat ovat uskollisempia tutulle kaupalle kuin tutulle tuotemerkille.
Brändituotteiden korvaaminen kaupan omilla merkeillä eli niin sanotuilla private label -tuotteilla ei aiheuta sen paremmin asiakaskatoa kuin myynnin heikkenemistäkään – ainakaan heti. Näin kertoo Ruotsissa tehty tutkimus.

Kun ruotsalainen kauppaketju Coop vaihtoi Kellogg'sin maissihiutaleet private label -muroihin, asiakkaat ryhtyivät ostamaan niitä. Kun Coop sitten palautti Kellogg'sin murot valikoimiinsa, ne valtasivat takaisin entisen markkinaosuutensa.

Tästä tutkijat tekivät Dagens Handel -lehden verkkosivujen mukaan johtopäätöksen, että asiakkaat tuntevat enemmän uskollisuutta tuttua kauppaa kuin yksittäistä tuotemerkkiä kohtaan. Tämä pitää tutkijoiden mukaan paikkansa myös merkkituotteita arvostavien asiakkaiden kohdalla.

Tutkimuksen tekivät brändistrategiaan erikoistunut Stockholm One ja Tukholman yliopiston opiskelija Linn Zackrisson.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    6. 6

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    7. 7

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    8. 8

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    9. 9

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    10. 10

      Helsingin pörssi pakkaselle – Fortum harvoja nousijoita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    8. 8

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää