Kone uusien vaatimusten edessä

Julkaistu:

Koneen tuotekehitys keskittyi aiemmin tekniikkaan. Nyt pyritään johtaja Heikki Leppäsen mukaan lähemmäs asiakasta ja yritetään vastata käyttäjän tarpeisiin.
Hissistä on tullut designtuote, jonka suunnittelussa otetaan huomioon paikallisen kulttuurin vaatimukset. Japanissa hissit ovat väljiä ja ovet avautuvat pehmeästi. Amerikassa pitää olla tehoa ja ärhäkkyyttä. Kiinassa suositaan vahvoja värejä ja koristeita, Euroopassa pelkistettyä linjaa.

– Tuloaulaan sijoitettu hissi on käyntikortti, jonka pitää kuvastaa koko rakennuksen imagoa, tiivistää Koneen uusista hisseistä ja liukuportaista vastaava johtaja Heikki Leppänen.

Koneen tuotekehitys keskittyi aiemmin tekniikkaan. Nyt pyritään Leppäsen mukaan lähemmäs asiakasta ja yritetään vastata käyttäjän tarpeisiin.

Hyvä esimerkki tästä on ostoskeskuksen houkuttelevaksi suunniteltu lasihissi. Se ei ole enää pelkkä kuljetusväline, vaan näyteikkuna tarjolla oleviin palveluihin.

Hissien ja liukuportaiden sijoittelu on tehokas keino ohjata ihmisvirtoja sinne, minne halutaan. Jos ratkaisut toimivat, asiakkaat päätyvät myös sokkeloisen ostosparatiisin yläkerroksiin.

Ajattelun muutosta kuvaa se, että Kone markkinoi nykyään tuotteitaan lupauksella tarjota "paras käyttäjäkokemus". Käytännössä tämä tarkoittaa laitteiden ulkonäön, valaistuksen, nappien ja muiden ratkaisujen tekemistä siten, että käyttö olisi viihtyisää, vaivatonta ja mukavaa.

Olennaista on myös suunnitella laajemmin, miten ihmisten liikkumisesta saadaan mahdollisimman sujuvaa.

Kone suunnittelee tulevaisuuttaan maailman kaupungistumisen varaan. Kaupungeissa asuu nyt kolme miljardia ihmistä, 20 vuoden päästä ennusteiden mukaan jo viisi miljardia.

Jättikaupunkeihin rakennetaan korkeita taloja. Isojen väkimäärien pakkautuminen pienelle alueelle vaatii myös joustavia ratkaisuja liikkumiseen, siis yhä enemmän hissejä ja liukuportaita.

Koneella on jo vankka kokemus pilvenpiirtäjien hisseistä. Nostokorkeuksien kasvu lisää automaattisesti hissien nopeutta, mikä asettaa tekniikalle omat haasteensa.

Tilankäytön tehostamiseksi pilvenpiirtäjissä suositaan myös kaksikerroskorisia hissejä, jotka pysähtyvät samalla kertaa kahteen eri kerrokseen. Ne ovat alkaneet yleistyä vasta viime vuosina.

Hissit on perinteisesti tehty teräksestä, mutta materiaalin kallistuminen on pistänyt hissiyhtiöt hakemaan vaihtoehtoja.

– Esimerkiksi alumiinipohjaiset kennorakenteet tulevat varmasti lisääntymään. Ne mahdollistavat joustavasti erilaiset kulutusta kestävät pinnoitteet, grafiikat ja värit, Leppänen sanoo.

Kevyet materiaalit säästävät myös energiaa, mikä on Koneen tuotekehityksen yksi keskeinen tavoite. Energiankulutus pyritään minimoimaan kaikissa ratkaisuissa koko elinkaaren ajalta, ja suurin osat ovat enimmäkseen kierrätettäviä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    6. 6

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    9. 9

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    10. 10

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    8. 8

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    9. 9

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    10. 10

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Taco Bell tulee Suomeen – palkkaa satoja työntekijöitä

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    11. Näytä lisää