Pikaratikka yrittää taas puskea Espooseen

Julkaistu: , Päivitetty:

Espoon länsimetrolle pari vuotta sitten hävinnyt pikaraitiotiehanke viriää jälleen. Tram West -työryhmä on tehnyt uuden seuturatikkasuunnitelman, joka sopisi paremmin yhteen Helsingin nykyisen raitiotieverkon kanssa.


Länsimetron kustannusarvion yllättävä paisuminen noin 800 miljoonaan euroon on saanut opiskelijoiden ja liikennesuunnittelijoiden vapaaehtoisen Tram West -työryhmän virittelemään taas uudelleen Espoon pikaratikkahanketta.

– Olemme tässä vähän kuin aatteellisella ristiretkellä, pohtimassa miten Espoo saisi hyvän joukkoliikennejärjestelmän vähemmällä rahalla, sanoo työryhmän jäsen, liikennesuunnittelukonsultti Antero Alku.

Espoo tyrmäsi ratikka-aikeet pari vuotta sitten, kun se valitsi pitkän kiistelyn jälkeen raideliikennesuunnittelunsa pohjaksi Helsingin metrojunajärjestelmän.

Tram West -työryhmän mukaan heidän esittämänsä seuturaitiovaunu-järjestelmä maksaisi nyt suurin piirtein saman verran kuin Matinkylään pysähtyvän länsimetron alkuperäinen, vuoden 2006 kustannusarvio. Hintaa tulisi 495 miljoonaa euroa, mutta kiskoverkko yltäisi jopa Saunalahteen asti.

– Tunneleiden ja maanalaisten asemien rakentaminen on turvamääräystenkin kiristyessä erittäin kallista. Maan päällä kulkeva pikaraitiotie tarvitsee vain pysäkkejä. Suurin säästö tulisi tästä, Alku laskee.

Aseman rakennuskulut ovat arviolta 40-50 miljoonaa euroa. Pysäkin voisi saada 200-300 000 eurolla.

Tram Westin tänään torstaina julkistama uusi raitiotiesuunnitelma korostaa nyt aiempaa enemmän ratikan teknistä yhteensopivuutta Helsingin nykyisten liikennejärjestelyjen kanssa. Aiemmin järjestelmä olisi poikennut selvästi HKL-verkon muista kulkuvälineistä.

Nyt suunnitelmassa Espoosta Länsiväylän viertä Helsingin keskustaan tulevat pikaratikat yhtyisivät Rautatientorilla Helsingin nykyiseen ratikkaverkkoon.

Kuvitellut seutulinjat kulkisivat Espooseen muun muassa Lauttasaaren, Munkkiniemen-Lehtisaaren sekä Leppävaaran suunnista.

Vastaavanlaisia lähiöiden välisiä raitiotieverkkoja on tällä vuosituhannella rakennettu Keski- ja Etelä-Eurooppaan, muun muassa Porton ja Barcelonan kaupunkeihin.

Espoon kaupunginvaltuusto pohtinee metrosuunnitteluhanketta ja kustannusarviosta löytyviä säästökohteita seuraavan kerran huhtikuussa. Rakennuspäätöstä saa odottaa vielä pitkään.

– Meidän linjasuunnitelmamme on ilmaiseksi tehty, joten siihen ei tarvitse luottaa, nauraa Antero Alku.

– Espoon kannattaisi nyt palkata Keski-Euroopasta joku oikeisiin suurkaupunkeihin raitioliikennesuunnitelmia tehnyt konsultti, joka pystyisi kertomaan miten konkreettiset rakennustyöt ja vaunuvalinnat pitää järkevästi tehdä, hän neuvoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Professoreilta täystyrmäys hallitukselle: Kiky-sopimus heikentää Suomen taloutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    11. Näytä lisää