Tv-ohjelmien sponsorointi yleistyy

Julkaistu:

Sponsoroidut ohjelmat ovat koko ajan lisääntyneet suomalaisilla tv-kanavilla. Ohjelmayhteistyö kiinnostaa mainostajia ja todennäköisesti myös tuotesijoittelua nähdään entistä enemmän.
Pala juustoa, tilkka viiniä -ohjelmassa maistellaan Valion juustoja. Pientä pintaremonttia saaneet asunnot arvioi Igglon kiinteistönvälittäjä. Keväällä on Suomen huippumalli haussa, ja kilpailun voittajasta tulee sponsorin eli meikkifirma Max Factorin keulakuva.

Tämä on todellisuutta tv-ohjelmissa nyt ja yhä enemmän tulevaisuudessa. Todennäköisesti tuotesijoittelu lisääntyy, kun sitä säätelevä EU-direktiivi tulee osaksi Suomenkin lainsäädäntöä viimeistään 2009. Direktiivi sallii tuotteiden ja brändien sijoittelun ohjelmiin, kunhan siitä ilmoitetaan katsojille.

– Uusi direktiivi tuo aika paljon selkeämmät pelisäännöt, MTV:n varatoimitusjohtaja Heikki Rotko sanoo.

Hänen mukaansa tuotesijoittelu on ollut aikamoista taiteilua epäselvien sääntöjen takia, ja rajankäynti sallitun tuotesijoittelun ja kielletyn piilomainonnan välillä on ollut vaikeaa. Takavuosina on setvitty esimerkiksi Big Brother ja Sillä silmällä -ohjelmien tuotesijoittelua.

Tuotesijoittelua näkee eniten niin sanotuissa lifestyle-ohjelmissa eli esimerkiksi sisustukseen, ruokaan, muotiin tai hyvinvointiin liittyvissä ohjelmissa. Rotkon mukaan sijoitettavan tuotteen on sovittava ohjelman teemaan.

– Se ei voi olla päälleliimattua, sellaista, että pistetään Coca-Cola-pullo lehmän selkään.

Nelonen Median markkinointijohtaja Hans Edin ei usko, että tuotesijoittelu alkaisi silmiinpistävästi lisääntyä direktiivin voimaantulon jälkeen.

– Meillä on kova kilpailu katsojista ja ohjelmat pitää tehdä niin, että ne kunnioittavat katsojaa.

Tuotesijoittelua tavanomaisempaa on ohjelmayhteistyö, joka tarkoittaa käytännössä ”Ohjelman tarjoaa” -tyyppisen logon vilahtamista ohjelman alussa ja lopussa sekä mainoskatkojen alussa ja lopussa.

Yhä useammin ohjelman sponsori käyttää ohjelmaa hyväkseen muussa mainonnassaan. Näin tekee muun muassa pian alkavaa Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaa sponsoroiva Veikkaus.

Hans Edin kertoo, että netin ja television yhdistäminen on juuri nyt iso juttu ohjelmayhteistyössä. Hänen mukaansa televisiossa välitetään tunnetta ja netissä faktaa.

– Selvästi kiinnostus erityyppisiin erikoisratkaisuihin kasvaa, Edin sanoo.

Tv-yhtiöistä painotetaan, että vaikka ohjelmayhteistyö ja tuotesijoittelu lisääntyvät, myös tavalliset mainoskatkot käyvät kaupaksi. Heikki Rotko myöntää, että viime vuonna ohjelmayhteistyö kasvoi katkomainontaa enemmän. Osuudet ovat kuitenkin vielä pieniä verrattuna tavalliseen mainontaan.

– Ohjelmayhteistyön kokonaisvolyymi on alle 10 prosenttia MTV3:n liikevaihdosta, Rotko sanoo.

Sponsoroinnin lisääntymisen syy ei tv-väen mukaan ole se, että mainoskatkojen seuraaminen olisi vähentynyt. Esimerkiksi tallentavien digiboksien yleistyminen ei ole Edinin ja Rotkon mukaan vähentänyt mainoskatkojen seuraamista.

Tv-ohjelmia tallentavat ne, jotka muutenkin katsovat paljon televisiota. Tallennetut ohjelmat tulevat siis usein muun katselun päälle.

Finnpanelin mukaan joka neljännellä kotitaloudella on tallentava digiboksi. Näissä talouksissa tallentaminen eli alan termein ”ajansiirto” on lisännyt tv-ohjelmien katselua 12 prosenttia.

Ideat sponsoroitujen ohjelmien tekemiseen tulevat Rotkon arvion mukaan 95-prosenttisesti muualta kuin potentiaaliselta mainostajalta.

Toisinaan jokin kansainvälinen asiakas saattaa kertoa vinkin ohjelmasta, mutta silloinkin päätetään ensin ohjelman tekemisestä ja sen sijoittamisesta ohjelmakaavioon. Vasta sitten aletaan hakea kaupallisia kumppaneita.

Joskus kansainvälinen ohjelma, usein urheiluohjelma, tulee valmiiksi sponsorin kera.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    9. 9

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    10. 10

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää