Hääpari astuu alttarille brändi edellä

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaispariskunta vastasi myöntävästi monikansallisen design-projektin kosintaan.


Avioliiton satamaan ei saavuta välttämättä kaksistaan. Nyt alttarille mielivät mukaan myös designerit ja muotibrändit.

Kun suomalaiset internet-vaikuttajat Jyri Engeström ja Ulla-Maaria Mutanen menevät naimisiin 29. helmikuuta, muotimaailma on tiiviisti läsnä. Japanilainen Issey Miyake tekee pariskunnalle hääasut, kengät ovat espanjalaiselta Camperilta ja sormuksista vastaa suomalainen Ilkka Suppanen.

Engeströmin ja Mutasen häät ovat osa It's a beautiful day -designseminaarista ponnistanutta konseptia.

Jyväskylässä pidetyssä seminaarissa muotibrändi Issey Miyaken taiteellinen johtaja Dai Fujiwara lupasi suunnitella hääasut suomalaiselle pariskunnalle. Samalla hän rohkaisi seminaarin muita suunnittelijoita osallistumaan teemahäihin omalla panoksellaan.

Syntyi managerointifirman koordinoima projekti, jonka tarkoituksena on kokeilla uudenlaisia yhteistyökuvioita. Sekä tietenkin kalastella julkisuutta.

Design-ammattilaiset ideoivat teemahäät, ja Huippu Design Management etsi sopivan parin toteuttamaan niitä. Laura Sarvilinna päätyi tuttavapariskuntaansa, joka oli suunnittelemassa muuttoa San Franciscoon.

– Häät tulivat meille sopivaan hetkeen ja kuulostivat mielenkiintoiselle mahdollisuudelle, sanoo Engeström, joka kuuluu Googlelle myydyn mikrobloggauspalvelu Jaikun perustajiin.

Engeströmin mukaan pariskunta oli puhunut häistä, mutta tarvitsi niiden toteuttamiseen ulkopuolisen sysäyksen.

Projektiin osallistuva suunnittelija vakuuttaa tyytyväisyyttään.

– Tässä on haluttu kokeilla uutta tapaa tuoda näkyvyyttä suunnittelijoille, häiden logosta ja kuvituksesta vastaava Aimo Katajamäki sanoo.

Sekä Katajamäki että Sarvilinna haluavat korostaa, ettei kyseessä ole häiden sponsorointi, vaan hankkeessa on edetty suunnittelijoiden tahdissa.

– Ei tätä olisi lähdetty tekemään jollekin julkkispariskunnalle, Sarvilinna sanoo ja puhuu mieluummin suunnittelijoiden antamasta lahjasta.

Tarkoituksena on kuitenkin "ilmiön" synnyttäminen.

– Totta kai tässä on tarkoituksena saavuttaa mediajulkisuutta, Sarvilinna sanoo.

Mutta meneekö brändien näkyvyys häissä jo liian pitkälle?

Muotitalo IVANAhelsingin Pirjo Suhonen sanoo yhtiön vierastavan yleisellä tasolla häiden yltiöpäistä brändäämistä.

– Totta kai nykymaailmassa kaikki on brändätty ja brändit ovat läsnä häissäkin, Suhonen sanoo.

Suhonen toivoisi kuitenkin aloitteen tulevan pikemminkin hääparin kuin suunnittelijoiden puolelta. Se, että hääpari lähtee toteuttamaan suunnittelijoiden luomaa konseptia, kuulostaa Suhosesta vieraalta.

Vaikka brändihääprojektin tekijät vakuuttavat tyytyväisyyttään hankkeeseen, moni suhtautuu varovaisesti konseptin monistamiseen.

Sarvilinna pitää hankkeen toistamista toisen hääparin ja uusien suunnittelijoiden kanssa mahdollisena. Se kuitenkin edellyttäisi paljon muutoksia.

– Tällaisen projektin täytyy syntyä spontaanisti, jotta se säilyy sympaattisena, Sarvilinna sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Ilmainen porno palaa televisioon

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Näin tienataan valtion ammateissa: 1 155–10 525 e/kk

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää