Itsekeskeinen mainosala luistaa yhteiskuntavastuusta

Viestintäalan yritysten johtajille vastuu yhteiskunnasta on ennen kaikkea taloudellista, kertoo tuore tutkimus. Mainonnan ammattilaiset eivät juuri ota osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun eivätkä ole huolissaan toimintansa yhteiskunnallisista seurauksista.
Turun Kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkijat Nando Malmelin ja Markku Wilenius haastattelivat tutkimusta varten 30 suomalaista mainostoimiston tai mediayrityksen johtajaa. Tutkimuksen tuloksista tehty kirja Välittäjät - vastuullisen viestinnän tulevaisuus julkistettiin maanantaina.

Tutkimuksen mukaan yritykset käsittävät yhteiskunnallinen vastuunsa kapeasti, vain taloudellisen menestyksen kautta.

Mainostoimistojen johtajat pitivät tärkeimpinä vastuinaan oman yrityksen ja asiakasyritysten liiketoiminnan kannattavuutta. Mediayritysten johtajien mielestä myös vastuu henkilökunnasta ja työpaikkojen pysyvyydestä on tärkeä osa mediayhtiön yhteiskuntavastuuta.

Mainostoimistojen johtajien mukaan markkinointi on yhteiskunnallisesti onnistunutta silloin, kun yritykset kasvavat ja luovat uusia työpaikkoja.

– Mainosalan ammattilaiset pitävät muutoin yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksiaan kapeina. Mainosalalla uskotaan, että mainonta pikemminkin heijastelee yhteiskuntaa kuin ohjaa sitä, sanoo tutkimushankkeen johtaja Nando Malmelin.

Media-alan johtajat kokevat, että heillä on edelleen merkittäviä yhteiskunnallisia tehtäviä. Koveneva kilpailu mediamarkkinoilla on kuitenkin kiilannut taloudellisen tulostavoittelun muun yhteiskunnallisen vastuun edelle.

Mainonnan ammattilaiset eivät juuri ota osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun, tutkimus kertoo. Mainosalalla käytävä keskustelu on alan asiantuntijoiden mukaan pinnallista ja sisäänpäin kääntynyttä.

Mainosalan johtajat eivät usko, että mainonta vaikuttaisi muita mediaesityksiä enemmän kansalaisten arvojen kehittymiseen tai yhteiskunnallisten ilmiöiden muodostumiseen eivätkä he ole erityisen huolestuneita toimintansa yhteiskunnallisista seurauksista.

Kuitenkin esimerkiksi kansalaisjärjestöt, viranomaiset ja poliitikot kohdistavat mainonnan etiikkaan toistuvasti kritiikkiä.

Yhteiskunnalliset teemat koskettavat mainonnan ammattilaisia ensisijaisesti silloin, kun ne ovat merkittävässä asemassa asiakasyritysten strategiassa. Mainonnan ammattilaiset kokevat kantavansa yhteiskunnallista vastuuta myös siten, että mainostoimistot tarjoavat mainonnan suunnittelua yhteiskunnallisille järjestöille kustannuksetta tai merkittävästi tavallista halvemmalla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Reipas ralli jatkuu pörsseissä – pankkiosakkeet pomppasivat

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      ”Ääritunnelmat” vaihtuivat helpotukseen – pitkät korot voivat nousta ja euro vahvistua

    7. 7

      Italian luottoluokituksen lasku ei ollut yllätys – ”Ongelmat ovat vielä edessä ja ratkeamatta”

    8. 8

      OP ja Fortum rakentavat yhdessä latauspisteitä sähköautoille

    9. 9

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    6. 6

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    7. 7

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    8. 8

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää