Itsekeskeinen mainosala luistaa yhteiskuntavastuusta

Julkaistu: , Päivitetty:

Viestintäalan yritysten johtajille vastuu yhteiskunnasta on ennen kaikkea taloudellista, kertoo tuore tutkimus. Mainonnan ammattilaiset eivät juuri ota osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun eivätkä ole huolissaan toimintansa yhteiskunnallisista seurauksista.
Turun Kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkijat Nando Malmelin ja Markku Wilenius haastattelivat tutkimusta varten 30 suomalaista mainostoimiston tai mediayrityksen johtajaa. Tutkimuksen tuloksista tehty kirja Välittäjät - vastuullisen viestinnän tulevaisuus julkistettiin maanantaina.

Tutkimuksen mukaan yritykset käsittävät yhteiskunnallinen vastuunsa kapeasti, vain taloudellisen menestyksen kautta.

Mainostoimistojen johtajat pitivät tärkeimpinä vastuinaan oman yrityksen ja asiakasyritysten liiketoiminnan kannattavuutta. Mediayritysten johtajien mielestä myös vastuu henkilökunnasta ja työpaikkojen pysyvyydestä on tärkeä osa mediayhtiön yhteiskuntavastuuta.

Mainostoimistojen johtajien mukaan markkinointi on yhteiskunnallisesti onnistunutta silloin, kun yritykset kasvavat ja luovat uusia työpaikkoja.

– Mainosalan ammattilaiset pitävät muutoin yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksiaan kapeina. Mainosalalla uskotaan, että mainonta pikemminkin heijastelee yhteiskuntaa kuin ohjaa sitä, sanoo tutkimushankkeen johtaja Nando Malmelin.

Media-alan johtajat kokevat, että heillä on edelleen merkittäviä yhteiskunnallisia tehtäviä. Koveneva kilpailu mediamarkkinoilla on kuitenkin kiilannut taloudellisen tulostavoittelun muun yhteiskunnallisen vastuun edelle.

Mainonnan ammattilaiset eivät juuri ota osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun, tutkimus kertoo. Mainosalalla käytävä keskustelu on alan asiantuntijoiden mukaan pinnallista ja sisäänpäin kääntynyttä.

Mainosalan johtajat eivät usko, että mainonta vaikuttaisi muita mediaesityksiä enemmän kansalaisten arvojen kehittymiseen tai yhteiskunnallisten ilmiöiden muodostumiseen eivätkä he ole erityisen huolestuneita toimintansa yhteiskunnallisista seurauksista.

Kuitenkin esimerkiksi kansalaisjärjestöt, viranomaiset ja poliitikot kohdistavat mainonnan etiikkaan toistuvasti kritiikkiä.

Yhteiskunnalliset teemat koskettavat mainonnan ammattilaisia ensisijaisesti silloin, kun ne ovat merkittävässä asemassa asiakasyritysten strategiassa. Mainonnan ammattilaiset kokevat kantavansa yhteiskunnallista vastuuta myös siten, että mainostoimistot tarjoavat mainonnan suunnittelua yhteiskunnallisille järjestöille kustannuksetta tai merkittävästi tavallista halvemmalla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Käänne tapahtui: Viroon reissataan nyt enemmän kuin Ruotsiin

    5. 5

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    6. 6

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    7. 7

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    8. 8

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    9. 9

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    10. 10

      Saksa: EU saattaa asettaa autonvalmistajille kiintiöt sähköautoille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    3. 3

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    6. 6

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    7. 7

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    8. 8

      Ekonomisti yllättyi: Näin paljon Suomessa palkitaan lapsia arvosanoista

    9. 9

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    10. 10

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää