Lisähinta vihreistä laitteista ei pelota it-johtajia

Kaikkiaan 82 prosenttia Euroopan tietohallintojohtajista olisi valmiita maksamaan pienen lisähinnan laitteen energiatehokkuudesta, ilmenee Lenovon ja AMD:n teettämästä tutkimuksesta.


Tulos heijastaa yleistä käsitystä vihreämpien ratkaisujen kalleudesta ja toisaalta kasvavasta halukkuudesta ottaa käyttöön energiatehokkaampaa teknologiaa.

Tutkimuksen mukaan ympäristöä vähemmän kuormittavista ratkaisuista on tullut kriittinen tekijä liiketoiminnan menestyksen kannalta. Kuitenkin peräti 72 prosenttia vastaajista ei tiennyt energiatehokkaisiin tuotteisiin liittyvistä eduista ja lainsäädännöstä. Brittiläisistä vastaajista tietämättömiä oli 53 prosenttia, ranskalaisista 77 prosenttia ja saksalaisista 85 prosenttia.

60 prosentilla kyselyyn vastanneista ei ole käytössään energiatehokkaita tai EPEAT (elektronisten laitteiden arviointityökalu) -listattuja tietokoneita. Kuitenkin saksalaisista peräti puolella oli jo käytössään energiatehokkaiksi luokitellut tietokoneet.

Brittiläisistä vastaajista 65 prosentilla ei ollut energiatehokkaiksi luokiteltuja tietokoneita ja ranskalaisista 66 prosentilla. Tämä selittyy osin sillä, että EPEAT-luokitus tuli vasta kesäkuussa 2006. Monissa yrityksissä yli kolme vuotta vanhat tietokoneet menevät pian vaihtoon.

Kyselyyn vastanneiden tuli arvioida mikä on tärkein tietokoneen hankintapäätökseen vaikuttava ominaisuus. Vaihtoehtoja olivat toiminnallisuus, hinta, ulkonäkö, tuotemerkki ja energiatehokkuus. Kaikkien vastaajien kesken tärkeimmiksi nousivat toiminnallisuus (47%), hinta (29%) ja energiatehokkuus (9%). Brittiläisistä energiatehokkuuden nimesi tärkeimmäksi ominaisuudeksi 4 prosenttia vastaajista, ranskalaisista 14 prosenttia ja saksalaisista 9 prosenttia.

Brittiläisistä vastaajista 53 prosenttia piti toiminnallisuutta ja 31 prosenttia hintaa merkittävimpinä ominaisuuksina. Sen sijaan tuotemerkkiä piti tärkeimpänä vain 6 prosenttia ja ulkonäköä 5 prosenttia vastaajista. Ranskalaiset ovat hieman uskollisempia tuotemerkeille (11%) ja välittävät myös tuotteen ulkonäöstä (9%). Toiminnallisuus (34%) ja hinta (32%) saivat melkein yhtä paljon kannatusta ranskalaisten vastaajien keskuudessa. Saksalaiset arvostavat selkeästi eniten toiminallisuutta (54%) ja toiseksi tärkein ominaisuus oli hinta (24%). Ulkonäköä piti tärkeimpänä ominaisuutena 10 prosenttia ja tuotemerkkiä vain 3 prosenttia saksalaisista vastaajista.

Red Shift toteutti tutkimuksen Lenovon ja AMD:n toimeksiannosta tammikuun 2008 aikana. Kyselyyn vastasi yli 600 tietohallintojohtajaa Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta. Tutkimukseen valittiin yrityksiä, jotka työllistävät 500-2500 henkeä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    2. 2

      Kello tikittää satojen miljoonien Sampo-potille – torstaina on edessä historiallinen päätös

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Kela hyvittää toimeentulotuen viipymisiä – korvauksia lähes 150 000 viivästyksestä

    6. 6

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Aktian pääekonomisti: Le Penin valintaa seuraisi markkinashokki – ja miten kävikään Trumpin valinnan jälkeen?

    9. 9

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    10. 10

      Ruotsalais-suomalainen teräsyhtiö sponsoroi Trumpin virkaanastujaisia – ”ei ota kantaa politiikkaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    7. 7

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    8. 8

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    9. 9

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    10. 10

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää