Lisähinta vihreistä laitteista ei pelota it-johtajia

Julkaistu: , Päivitetty:

Kaikkiaan 82 prosenttia Euroopan tietohallintojohtajista olisi valmiita maksamaan pienen lisähinnan laitteen energiatehokkuudesta, ilmenee Lenovon ja AMD:n teettämästä tutkimuksesta.


Tulos heijastaa yleistä käsitystä vihreämpien ratkaisujen kalleudesta ja toisaalta kasvavasta halukkuudesta ottaa käyttöön energiatehokkaampaa teknologiaa.

Tutkimuksen mukaan ympäristöä vähemmän kuormittavista ratkaisuista on tullut kriittinen tekijä liiketoiminnan menestyksen kannalta. Kuitenkin peräti 72 prosenttia vastaajista ei tiennyt energiatehokkaisiin tuotteisiin liittyvistä eduista ja lainsäädännöstä. Brittiläisistä vastaajista tietämättömiä oli 53 prosenttia, ranskalaisista 77 prosenttia ja saksalaisista 85 prosenttia.

60 prosentilla kyselyyn vastanneista ei ole käytössään energiatehokkaita tai EPEAT (elektronisten laitteiden arviointityökalu) -listattuja tietokoneita. Kuitenkin saksalaisista peräti puolella oli jo käytössään energiatehokkaiksi luokitellut tietokoneet.

Brittiläisistä vastaajista 65 prosentilla ei ollut energiatehokkaiksi luokiteltuja tietokoneita ja ranskalaisista 66 prosentilla. Tämä selittyy osin sillä, että EPEAT-luokitus tuli vasta kesäkuussa 2006. Monissa yrityksissä yli kolme vuotta vanhat tietokoneet menevät pian vaihtoon.

Kyselyyn vastanneiden tuli arvioida mikä on tärkein tietokoneen hankintapäätökseen vaikuttava ominaisuus. Vaihtoehtoja olivat toiminnallisuus, hinta, ulkonäkö, tuotemerkki ja energiatehokkuus. Kaikkien vastaajien kesken tärkeimmiksi nousivat toiminnallisuus (47%), hinta (29%) ja energiatehokkuus (9%). Brittiläisistä energiatehokkuuden nimesi tärkeimmäksi ominaisuudeksi 4 prosenttia vastaajista, ranskalaisista 14 prosenttia ja saksalaisista 9 prosenttia.

Brittiläisistä vastaajista 53 prosenttia piti toiminnallisuutta ja 31 prosenttia hintaa merkittävimpinä ominaisuuksina. Sen sijaan tuotemerkkiä piti tärkeimpänä vain 6 prosenttia ja ulkonäköä 5 prosenttia vastaajista. Ranskalaiset ovat hieman uskollisempia tuotemerkeille (11%) ja välittävät myös tuotteen ulkonäöstä (9%). Toiminnallisuus (34%) ja hinta (32%) saivat melkein yhtä paljon kannatusta ranskalaisten vastaajien keskuudessa. Saksalaiset arvostavat selkeästi eniten toiminallisuutta (54%) ja toiseksi tärkein ominaisuus oli hinta (24%). Ulkonäköä piti tärkeimpänä ominaisuutena 10 prosenttia ja tuotemerkkiä vain 3 prosenttia saksalaisista vastaajista.

Red Shift toteutti tutkimuksen Lenovon ja AMD:n toimeksiannosta tammikuun 2008 aikana. Kyselyyn vastasi yli 600 tietohallintojohtajaa Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta. Tutkimukseen valittiin yrityksiä, jotka työllistävät 500-2500 henkeä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    6. 6

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    9. 9

      Jättilasku – nämä talot hajoavat ennen aikojaan

    10. 10

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää