Asko otti hajuraon Sotkaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Huonekaluketju Asko kiillottaa brändiään 90-vuotisjuhliensa alla. Asko liukui takavuosina liian lähelle Keskon toista huonekaluketjua, edullisuudella ja rosoisuudella ratsastavaa Sotkaa.


Kuluttajien mielikuvaa Askosta pyritään kirkastamaan urakalla. Taustalla on Keskon pettymys huonekalukaupan kehitykseen.

– Huonekalukaupassa tulos on selvästi alle odotusten ja siinä on erilaista siivoustoimintaa tehty, totesi Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki yhtiön vuositulosta esitellessään.

Halmesmäki mainitsi, että Askon brändi nostetaan "sille kuuluvaan arvoon". Askoa ja Sotkaa pyörittävän Indoor Groupin toimitusjohtaja Pasi Mäkinen myöntää, että joitakin vuosia sitten Askon ja Sotkan brändit lähenivät toisiaan. Mäkisen mukaan ongelmaan tartuttiin jo tuolloin.

– Olen varsin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Tärkeää on, että Sotka ja Asko eivät mene päällekäin.

Mäkisen mukaan tämä on erityisen tärkeää siksi, että myymäläverkoston uudistamisen vuoksi Asko ja Sotka ovat entistä useammin lähellä toisiaan, jopa saman katon alla.

Askon brändiä kiillotetaan muun muassa vahvistamalla suomalaista huonekalusuunnittelua, joka on Mäkisen mukaan Askon perinteinen vahvuus.

– Haluamme tuoda nuoria lahjakkaita suunnittelijoita esille.

Huonekalukaupan kilpailu on Mäkisen mukaan parin viime vuoden aikana kiristynyt selvästi, kun kaikki ketjut ovat laajentaneet aktiivisesti myymäläverkostojaan. Kauppaketjuja on innostanut vuosikausia jatkunut voimakas sisustusbuumi.

– Kilpailun kiristymisen huomaa, kun katsoo huonekalukaupan markkinointiin käytettyä rahamäärää. Hintakilpailua on aiempaa enemmän.

Askon ja Sotkan myynti oli viime vuoden viimeisellä neljänneksellä hieman edellisvuotta pienempää, mutta koko vuosi oli kuitenkin plusmerkkinen.

Huonekalukaupan liiton toimitusjohtajan Arja Tammen tuntuma on, että viimeisellä neljänneksellä kasvu hieman hidastui koko alalla.

Huonekalukaupan viime vuoden tilastot eivät ole vielä valmiit, mutta suurimmista ketjuista kerätyn pikatilaston mukaan koko viime vuoden myynti kasvoi yli 9 prosenttia. Tammi arvioi, että pienet liikkeet mukaan laskettuna kasvu lienee 7–8 prosentin luokkaa.

Tästä vuodestakin ala odottivat hyvää ainakin vielä vuodenvaihteessa. Yritykset arvioivat myynnin kasvavan 6–9 prosenttia.

Myös viime vuoden markkinaosuustiedot saadaan vasta myöhemmin. Vuonna 2006 Indoor Group eli Asko ja Sotka haukkasivat suurimman siivun, vajaat 18 prosenttia huonekalujen myynnistä. Jos mukaan lasketaan huonekalujen lisäksi myös muut sisustustarvikkeet, Indoor Groupin osuus oli alle 14 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      H&M joutuu laskemaan hintoja – vaatevarastot paisuivat yllättäen 27 %

    3. 3

      Ero liki 1 000 euroa kuussa – näin eritasoinen korkeakoulutus näkyy palkassa

    4. 4

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    5. 5

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    6. 6

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    7. 7

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsivat päällekkäisiä toimintoja

    8. 8

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    9. 9

      Varma menettämässä suurimman työeläkeyhtiön aseman – ”Olemme edelleen vakavaraisin”

    10. 10

      Suomalaisyritykset laiminlyövät työntekijöidensä turvallisuutta – lasku on iso

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    4. 4

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    7. 7

      Työeläkeyhtiöt Ilmarinen ja Etera yhdistyvät – karsivat päällekkäisiä toimintoja

    8. 8

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    9. 9

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    10. 10

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien arvosta – tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    9. 9

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    10. 10

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    11. Näytä lisää