Miljardiristeilijät myöhästyvät

Julkaistu: , Päivitetty:

Alihankkijoiden mukaan Akerin saamat miljarditilaukset ovat ajautumassa suuriin vaikeuksiin. Lisäksi pelko uusien tilausten puutteesta kasvaa.
Akerin Genesis-jättiristelijöiden valmistumisaikataulut ovat uhattuna jo nyt, vaikka työt ovat vasta alkuvaiheessa.

Vasta kuluneella viikolla ilmeni, että Tallink Galaxyn toimitus viivästyy kolme kuukautta. Jättimäiset Genesis-alukset ovat kaksi kertaa Galaxyn kokoisia aluksia, joiden viivästymissakko yhdeltä viikolta liikkuu miljoonissa euroissa.

Alihankkijoita kismittää, että Aker kaataa julkisuudessa ongelmat kumppaneiden niskoille. Alihankkijoiden mielestä ongelmat ovat Akerin omassa päässä.

Tehokkuutta tavoitteleva yhtiö ei saa toimitettua suunnitelmiaan ajoissa kumppaneille ja heikko suunnittelu sotkee projektit täydellisesti.

Lisäksi näyttää ilmeiseltä, että ensimmäisen Genesiksen suunnittelussa tehdyt virheet siirtyvät automaattisesti sisaralukseen Genesis kakkoseen. Laivat on tarkoitus luovuttaa asiakkaalle vuoden välein, minkä takia monet kakkoslaivan hankkeet ovat käynnissä samaan aikaan ensimmäisen kanssa.

Kun Yrjö Julin nousi Masa-Yardsin toimitusjohtajaksi, aikoi hän parantaa yhteistyötä alihankkijoiden kanssa. Julin sanoi tuolloin Taloussanomissa, että kumppanit pitää ottaa mukaan hankkeisiin jo tarjousvaiheessa. Julinin mukaan alihankkijat hinnoittelevat Masalle hankalan työmaan lisän, koska Masa ei hoida riittävän hyvin yhteistyötä.

Alihankkijat uskovatkin, että nykyisen Akerin ylin johto ymmärtää tilanteen. Mutta silti mikään ei ole mennyt hyvään suuntaan. Kumppanit eivät saa suunnitelmia ajoissa, asioita tehdään väärässä järjestyksessä ja sieltä sun täältä puuttuu tavaraa.

Genesis-projektin ongelmat näkyvät jo nyt suomalaisten alihankkijoiden mukaan siinä, että laivan suurlohkot eivät valmistu kokonaan ajoissa.

Lohkot ovat 600 tonnia painavia perusrakenteita, joita ei pitäisi nostaa laivaan ennen kuin ne on varusteltu tarvittavilla komponenteilla. Kaikki komponentit eivät ole kuitenkaan valmistuneet, koska tieto ei ole kulkenut suunnittelijoiden ja alihankkijoiden välillä.

Kun suurlohkot nostetaan keskeneräisesti varusteltuina laivaan, joutuvat alihankkijat tekemään varustelutöitä runkovalmiissa laivassa. Se puolestaan on hidasta, hankalaa ja joissakin tapauksissa lähes mahdotonta.

Viivästyminen on johtanut siihen, että monet alihankkijat eivät ole päässeet tekemään asioita ajoissa. Odottelun jälkeen samat alihankkijat joutuvat tekemään töitä läpi vuorokauden ja viikonloppuisinkin. Se taas aiheuttaa alihankkijoille lisäkustannuksia, joiden jakamisesta telakka ei haluaa keskustella.

Osa alihankkijoista on puolestaan saanut niskaansa varastointiongelman. Esimerkiksi ajoissa valmiiksi tehtyjä hyttimoduuleja seisoo mitä ihmeellisimmissä paikoissa kuten parkkipaikoilla Piikkiössä ja Paimiossa. Yhteen jättilaivaan tarvitaan noin 2 600 hyttimoduulia.

Alihankkijoiden mukaan on suuri riski, että talvi-ilmassa seisovien moduulien puumateriaalit ja laminaatit alkavat irtoilla. Se taas ei näytä hyvältä luksusristeilijässä.

Alihankkijat ovat aiemmin esittäneet Akerille, että suurta hanketta varten tarvittaisiin telakka-alueelle isoja puskurivarastoja. Aker ei ole niitä tehnyt. Osa alihankkijoista on laajentanut kapasiteettia, mutta uusia lisäinvestointeja ei uskalleta tehdä. Uusien tilausten tuleminen on liian epävarmaa.

Alihankkijoilla on hyvä syy olla huolissaan tulevaisuudesta, sillä viime vuonna uusia tilauksia ei enää tullut Akerille parin edellisvuoden tahtiin.

Tilausten hiipuminen ei sinänsä ole ihmeellistä, sillä edellisvuosina tilauksia tuli ennätystahtiin eivätkä varustamot voi tilata jättiristeilijöitä joka kuukausi.

USA:n heikko talous antaa kuitenkin syyn pelätä, että amerikkalaisvarustamojen investointeihin voi tulla reilu tauko. Dollari on heikko ja amerikkalaiskuluttajien risteilyinto voi olla vähissä. Aiemmin risteilijät oli tehty rikkaille ihmisille, joilla on varaa matkustaa jopa lama-aikana. Uudet risteilijät ovat massatuotteita, joilla seilaa suurten asuntolainojen kanssa painiskeleva keskiluokka.

Viimeinen nyt tekeillä olevista risteilijöistä valmistuu vuonna 2010. Monella alihankkijalla työt loppuvat jo ensi vuonna ja suunnittelupuolella tekeminen alkaa olla vähissä kesälomien jälkeen.

Alihankkijat arvioivatkin, että koko toimialalla tulee hiljaisia hetkiä, ellei uusia tilauksia julkisteta lähikuukausina.

Nyt tehtävien alusten sisaralus ehtisi vielä tuotantoon niin, että alalle ei tulisi kuoppaa. Täysin uudenkaltaisen laivan suunnittelu on niin pitkä tapahtuma, että rakennustyöt eivät välttämättä käynnisty vuonna 2010.

Tilanne koettelee sekä alihankkijoiden että Akerin kannattavuutta. Viime vuonna yksi suuri alihankkija kaatui ja toinen ajautui yrityssaneeraukseen. Kolmas on syytteessä talousrikoksista, joihin osaltaan vaikuttavat varmasti alan kovat kustannuspaineet.

Suurin taakka tulee varmasti Akerille. Metallit ja monet muut kustannukset ovat kallistuneet rajusti kauppojen tekemisen jälkeen. Katteiden kapeneminen pakottaa painamaan kustannuksia joka paikasta. Tämä on osasyy siihen, että telakalla on tiettävästi noin 1 500 ulkomaista työntekijää, joista osa tulee Tunisiasta asti.

Aker ei kommentoinut tietoja viivästymisestä Taloussanomien verkkopalvelulle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    9. 9

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    10. 10

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    8. 8

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    6. 6

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää