Antamalla saat itse enemmän

Julkaistu:

Moni yritys on joutunut huomaamaan, ettei asiakas ole valmis maksamaan netissä tarjottavasta tuotteesta. Antamisen voi kuitenkin kääntää voitoksi, myös netin ulkopuolella.
Antamisen strategiasta kirjan kirjoittanut Miikka Leinonen uskoo, että iloisesti antamalla voi saada vastaanottajan antamaan yhtä iloisesti.

– Kun antaa jotain, se pitäisi tehdä aidosti iloisena antamisesta. Silloin ihminen todennäköisesti vastaa samalla tunnetilalla.

Leinonen on pohtinut, miten yritys voi tehdä antamisesta strategian. Silloin ei anneta antamisen vuoksi, vaan siitä pyritään suunnitelmallisesti hyötymään. Leinonen on toisaalta sitä mieltä, että kaikki antaminen on itsekästä, vaikka se ei olisi välttämättä antamisen lähtökohta.

– Antaja aina hyötyy siitä, että antaa.

Kun yritys antaa jotain maksutta, sen pitää Leinosen mielestä avoimesti kertoa motiivinsa.

Asiakaslehtiyhtiö Kynämiehessä luovana johtajana työskentelevän Leinosen kirja on pohdintaa antamisen mahdollisuuksista. Hän korostaa kirjan olevan epäakateeminen. Vastaavia ajatuksia on hänen mukaansa paljonkin ilmassa.

– En voi kunniaa ottaa täysin itselleni.

Leinonen huomauttaa, että The Long Tail -kirjan kirjoittaneelta Chris Andersonilta on tulossa tänä vuonna samaa teemaa käsittelevä kirja Free: The Economics of Giving Stuff Away.

Antamisen kierre tuottaa Leinosen mukaan tulosta silloin, kun kaikki osapuolet antavat aidosti. Viime aikoina esillä on ollut esimerkiksi suomalaisten perustama brittioperaattori Blyk, joka tarjoaa puhelut ilmaiseksi maksattamalla ne mainostajilla. Leinonen ei pidä tätä mallia hyvänä esimerkkinä antamisesta.

– Se perustuu siihen, että työnnetään ihmisille jotain (mainoksia), jota ihmiset eivät oikeasti halua.

Leinosen mukaan Blyk toimii samalla tavalla kuin media on toiminut pitkän aikaa, liimaamalla tuotteen oheen mainoksia. Mainostaminen koetaan usein tuputtamiseksi.

– Mainostajahan ei toteuta antamisen strategiaa, vaan se on häiritsijä.

Mainostaja voisi miettiä tarkemmin, miten yksittäinen käyttäjä hyötyy mainoksesta.

Leinonen ei itse halua antaa esimerkkejä hyvästä antamisen strategiasta. Hänen mukaansa vaarana niissä olisi se, että teema leimattaisiin jonkin tietyn alan – esimerkiksi markkinoinnin – asiaksi.

– En ota kantaa siihen, mitä annetaan, vaan antamisen periaatteeseen. Se voi liittyä markkinointiin, tuotekehitykseen tai yrityksen kokonaisstrategiaan. Mitä tahansa voi antaa.

Verkossa antaminen on luontevinta ja helpointa, koska siellä tuotantokustannukset ovat pieniä. Varsinkin yritysten välillä voidaan antaa jotain kalliimpaakin, esimerkiksi koulutuksia ja fyysisiäkin asioita. Leinosen mukaan antaminen voi toimia hyvin esimerkiksi strategian yhtenä osana.

Eikö maksuttomuus vähennä saadun arvoa?

Leinonen myöntää, että tämä on todellinen vaara.

– Varsinkin yrityksiä usein ihmetyttää, jos ne saavat jotain ilmaiseksi. Ne mieluummin ostavat, koska ne ilmeisesti epäilevät, että ilmaisessa on jotain hämärää.

Antaminen voi kokea inflaation. Tämä on jo nyt mahdollista esimerkiksi musiikkiin liittyvissä palveluissa.

– Joillakin aloilla on syntynyt antamisen kilpailu. Palveluja on annettava yhä suurempi osuus ilmaiseksi, jotta pärjää muille.

Leinonen sen sijaan uskoo, että tiedon jakaminen on nettimaailmassakin arvokasta, jos sen tekee oikein. Hän luottaa, että esimerkiksi informaation tarjoaminen räätälöitynä ja kohdennettuna on tulevaisuuden menestyksen tekijä.

Leinonen julkaisi kirjansa Strategy of Giving maksutta netissä torstaina. Hän kertoo hyötyneensä projektista jo ennen kirjan julkaisemista muun muassa tapaamalla kiinnostavia ihmisiä.

– Luulen myös, että tämä muuttuu vielä rahaksi jonain muuna kuin kirjana.

Kirjan hän on suunnitellut julkaisevansa nettipalvelun kautta myös fyysisenä opuksena, mutta ei ole ajatellut siitä tulonlähdettä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

    7. 7

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    8. 8

      HS: Microsoft lakkautti puhelinyksikkönsä – viimeisten työvelvoite päättyi kesäkuussa

    9. 9

      Osakkeet jyrkimmässä laskussa yli kuukauteen New Yorkissa – kyberhyökkäys iski tekno-osakkeisiin

    10. 10

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    6. 6

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    7. 7

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    8. 8

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    9. 9

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää