Vain neljännes Suomen lentokentistä on kannattavia

Lentokenttiin kohdennetut miljoonainvestoinnit jäävät usein vaille taloudellista katetta. Näin ainakin, jos hyötyä katsotaan pelkästään kenttäverkkoa pyörittävän Finavian kannalta.


Kittilän kentän uutta osaa torstaina vihkinyt Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo laski, että Suomen 22 siviililiikenteen kentästä vain viisi on kannattavia.

Helsinki-Vantaa, Oulu, Turku, Kuopio sekä Rovaniemi pääsevät juuri ja juuri plussalle. Tampere ja Vaasa ovat hieman riman alapuolella.

Esimerkiksi Kittilä noin 240 000 matkustajan vuosiliikenteellään on edelleen selvästi kannattamaton. Noin 18 miljoonan euron jälleenrakennus- ja laajennusinvestoinnin toivotaan nostavan matkustajien pääluvun yli 300:000:n, jolloin kenttäkin kipuaisi tuottavan puolelle.

Osa kenttäinvestoinneista onkin Kittilän tapaan paljolti uskoa tulevaisuuteen tai sitten vain verkoston jonkin pisteen pitämistä hengissä.

– Meillä on takana hyvä vuosi. Yli 30 miljoonan euron tulos tarkoittaa sitä, että kaavailtujen investointien rahoitus on turvattu, Haapasalo sanoi.

Hän kuitenkin myönsi, että kannattamattomat kentät syövät tulosta reilut kymmenen miljoonaa euroa. Finavian liikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa.

Haapasalon mielestä kenttäverkkoa on ajateltava kokonaisuutena ja mietittävä esimerkiksi kannattamattomien osien osuutta Helsinki-Vantaalle ohjautuvassa syöttöliikenteessä. Hän muistutti myös siitä, millainen merkitys etenkin pohjoisen kentillä on muille elinkeinoille ja etenkin matkailulle.

Se tarkoittaa Finavian laskelmissa myös sitä, että kaikki kentät pysyvät hengissä, mikäli niillä on säännöllistä reittiliikennettä.

Liipaisimella olleet Varkaus, Savonlinna ja Lappeenranta ovat nyt saaneet takeet reittiliikenteen jatkumisesta.

Lappeenrannan osalta asia varmistui jo aiemmin, ja Haapasalon mukaan myös kolmioliikenteestä Varkauden ja Savonlinnan kautta pääkaupunkiseudulle on nyt sovittu. Se alkaa maaliskuun lopulla.

Finavia satsaa varsin vahvasti pohjoisen kenttiin, joiden kautta pyörähti viime vuonna kaikkiaan noin 1,9 miljoonaa matkustajaa. Kasvuodotukset kentillä ovat edelleen kovat, ja ne perustuvat vahvasti ulkomaisen kysynnän kasvuun.

Kittilän laajennuksen lisäksi ilmeisesti jo ensi viikolla vahvistetaan lopullisesti Kuusamon kentän reilun yhdeksän miljoonan euron terminaalihanke. Aiemmin Finavia uhkasi jo vetäytyä rahoituksesta, koska näytti siltä, että valtion osuus jää odotettua pienemmäksi.

Suurin investointi on kuitenkin suuntaamassa Ouluun, jonka terminaalikapasiteetti aiotaan nostaa nykyisestä noin miljoonasta puoleentoista miljoonaan matkustajaan.

Rovaniemelle on luvassa uusi lennonjohtotorni ja Kemiin päällystystöitä sekä huoltohalli.

Kittilän laajennus puhdistaa viimeisetkin noet toissakesäisen palon jäljiltä. Nyt vihitty terminaali on rakennettu heinäkuussa 2006 palaneen osan tilalle.

Finavia on valtion liikelaitos, jonka ylläpitämään lentoasemien verkostoon kuuluu Helsinki-Vantaan lisäksi 24 lentoasemaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    2. 2

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    5. 5

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    6. 6

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    7. 7

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    8. 8

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    9. 9

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    10. 10

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    5. 5

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    8. 8

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    9. 9

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    10. 10

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää