Näin luot näköisbrändejä alkuperäisten kiusaksi

Aitojen brändien parodioiminen on taiteenlaji, jossa pienen piirin vitsikin voi johtaa isoihin vahingonkorvausvaateisiin. Ellei hommaa osaa tehdä oikein.


Kuvataiteilija Jani Leinonen avasi perjantaina näyttelynsä mainonnan kielletyistä kuvista. Helsinkiläisgallerian seinillä hehkuvat arkipäiväisistä mainoksista tutut brändivärit ja muodot nyt sopivan vinksahtaneissa yhteyksissä.

Tosin esimerkiksi Raisio ei pidä lainkaan sopivana, että kaupalliset galleriat keräävät rahaa Leinosen töillä, joissa Elovena-tyttö näyttää itsemurhapommittajalta tai ilotytöltä.

Yhtiö on muistuttanut galleristeja mahdollisuudestaan vaatia korvauksia tuotemerkin luvattomasta käytöstä. Taiteilijaa itseään Raisio ei ole nyt uhannut rahanmenolla.

– Taitaa olla, että yhtiö on kuitenkin fiksumpi kuin mitä arvataankaan, ja ajattelee että any publicity is good publicity, Leinonen sanoo.

Hänen mielestään taiteilijalla pitää olla oikeus käyttää ilmaisuunsa yritysten kuvakieltä. Eiväthän yrityksetkään kysy kansalaisilta lupaa työntää mainontaansa kaikkien silmille.

Leinonen toistaa töissään yhtiöiden tuotemerkit oikein, jopa kunnioittavasti. Banaaniyhtiönkin sinikeltavärit on maalattu siistiksi vaatteiksi pornolehdestä repäistyn mallin ylle. Vieressä talkkunafirman logo erottuu tyttökuvasta hyvin.

– Chiquita ei ole ottanut mitään yhteyttä, eikä talkkunavalmistajakaan, sanoo Leinonen.

Puhtaan taiteellista lähestymistapaa tuotemerkkeihin tai Andy Warhol -tyyliä suomalaisyritykset pystyvät vielä sietämään varsin hyvin.

Sen sijaan älyllisesti herättelevää, kulutuskriittistä vastamainontaa tekevien on oltava erityisen tarkkana. Tavaramerkin epäkunnioittavasta käytöstä yritykset ärähtävät Suomessakin heti, vaikka kyse olisi koululaisten vitsistä.

– Oivaltava vastamainonta vaatii huolellisuutta. Brändirajat on kierrettävä riittävän selvästi, mutta silti mahdollisimman tunnistettavasti esimerkiksi logojen kirjasintyyppejä mukaellen, neuvoo Jari Tamminen.

Hän kuuluu kansainvälisen AdBusters-ryhmän Suomi-osastoon, joka on ideoinut muun muassa pikavippi- ja Matti "Microsoft" Vanhanen-parodioita. Näitä julkaistaan Voima-lehdessä ja kierrätetään sähköposteissa.

– Meillä ei ole mitään halua haastaa riitaa yritysten kanssa, emmekä vastusta kaupallista mainontaa sinänsä. Haluamme luoda vaihtoehtoisia tulkintoja yritysten itsestään ylläpitämistä mielikuvista, Tamminen sanoo.

Hän rinnastaa vastamainokset poliittisiin pilakuviin.

– Yritykset käyttävät nykyisin yhteiskunnassa aika paljon poliittista valtaa. Siksi niistä pitää saada tehdä yhtä helposti parodiaa kuten poliitikoistakin, Tamminen luonnehtii.

Mielikuvien puolustaminen on maailmalla juristeille tuottavaa liiketoimintaa. Suomessa yleensä firman juristin lähettämä uhkaus on riittänyt, eikä käräjöintiin ole (vielä) tarvinnut mennä.

Suuryritysten edunvalvonta kuitenkin toimii meilläkin entistä tehokkaammin.

Muun muassa Barbie- ja Ken-nukkeja valmistuttava Mattel on reagoinut heti, jos nukkeja on käytetty vaikka television uutisjutun kuvituksena symbolistisesti "väärissä yhteyksissä".

Esimerkiksi perheväkivallasta kertovissa jutuissa ei ole saanut näkyä toisiaan mätkiviä barbipariskuntia.

Myöskään napapaitaisten Bratz-nukkien olemusta ei sellaisenaan kannata käyttää kuvituksena taideteoksissa tai lehtijutuissa, joissa käsitellään tyttöjen vääristyneitä vartaloasenteita tai lastenkulttuuriin hiipinyttä piiloseksismiä.

Mutta voiko mainostaideteos edes teoriassa pilata aidon kohteensa mainetta?

– Toisinpäin ainakin voi käydä. Moni ihminen on sanonut, että he valitsevat nykyään useammin kaupassa Elovena-hiutaleita, koska paketti oli jäänyt heidän mieleensä töistäni, Jani Leinonen nauraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    5. 5

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    6. 6

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Katso miten muut arvostavat työtäsi

    9. 9

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    10. 10

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää