Thaimaan-matka on ilmastotuholainen

Julkaistu: , Päivitetty:

Ympäristö ei kiitä suomalaisia kasvaneesta kaukomatkailuinnosta. Edestakainen lentomatka Thaimaahan tuottaa hiilidioksidia 4900 kiloa. Saman suuruinen ilmastorasitus syntyy kerrostaloasunnon sähkönkulutuksessa reilun 12 vuoden aikana.


Matkailu on useimpien mielestä hauskaa. Monelle loma tarkoittaa matkaa ja moni tahtoo varmistaa irtioton arjesta menemällä lämpöön ja aurinkoon. Lomamatkailun yleistymisellä on kääntöpuolensa. Varsinkin lentäminen rasittaa ympäristöä enemmän kuin mikään muu yksittäisen ihmisen toimi.

Esimerkiksi Thaimaan-loman lennot tuottavat hiilidioksia 4 900 kiloa. Saman suuruisen rasituksen ilmastolle aiheuttavat keskivertokotitalouden sähkönkulutuksesta tulevat päästöt 12 vuoden aikana.

Ison omakotitalon sähkön- ja lämmön vuosittainen ympäristövaikutus jää Aasian-lennon vaikutuksia vähäisemmäksi. Yhtä paljon saastuttaakseen omakotitalon väki voi lisäksi ajella Helsingistä Rovaniemelle 4,5 kertaa dieselautolla.

Ympäristön kannalta parasta olisi pysyä maassa.

– Kaikki turha lentäminen pitäisi lopettaa, sanoo Maailman luonnonsäätiö WWF:n ilmasto-ohjelman päällikkö Karoliina Auvinen.

Läheskään jokainen ei ole valmis luopumaan ulkomaanmatkastaan. Lomailija voi silti miettiä vaihtoehtoja. Reissu perinteiseen talvilomakohteeseen Kanarian saarille on ilmaston puolesta jo parempi vaihtoehto. Sinne lentäminen tärvelee ilmastoa noin 40 prosenttia vähemmän kuin Thaimaan matkustaminen.

Kreikka on Teneriffaakin parempi valinta. Lentäminen Ateenaan ja takaisin tuottaa hiilidioksidipäästöjä alle kolmanneksen Phuketin-matkan määrästä.

Helpotuksesta ympäristö huokaa, jos lomailija päättää pysyä Suomessa. Aasian-matkaan verrattuna päästöt ovat aivan toisenlaisia, vaikka ei edes jäisi kotikulmille.

Jos lähtee junalla Lappiin, voi jyskyttää Helsingin ja Rovaniemen välin 122 kertaa ennen kuin kiusaa ilmastoa yhden Aasian-matkan verran. Tuon välin taittaminen lentäen on selvästi huonompi valinta. Edestakaiset lennot tuottavat hiilidioksidia kymmenen kertaa junamatkan verran.

Bensiiniautolla päästöjä tulee neljä kertaa enemmän kuin junalla. Suhdetta kuitenkin parantaa, jos autossa on monta matkustajaa.

Lomailija, joka kaikesta huolimatta haluaa lentää kauas, voi ryhtyä päästökauppoihin. Esimerkiksi www.climatefriendly.com-sivuston laskurin mukaan Thaimaassa lomaileva voi kompensoida ympäristölle aiheuttamaansa rasitusta maksamalla vajaa 70 euroa. Kanarialle menevän kompensaatio on vajaa 40 euroa ja Ateenaan lentävän puolet tästä. Rovaniemen-lennon kompensaatioon riittäisi lounaskeiton hinta.

Verkossa on paljon tietoa kompensoinnista. Moni lentoyhtiö ja matkatoimistokin on laittanut päästökauppalinkkejä sivuilleen.

Päästömaksut sijoitetaan ilmastomuutoksen jarruttamiseen. Ongelmana on toimijoiden kirjavuus. WWF suosittelee yrityksiä, joiden hankkeet täyttävät Gold Standard -kriteerit. Yksi tällainen on Climate Friendly, jota WWF itse käyttää omien matkojensa vaikutusten kompensointiin.

– Cold Standard -hankkeissa ilmastomuutokseen puututaan siten, että se hyödyttää paikallisyhteisöä. Rahat sijoitetaan esimerkiksi tuulivoimaan, aurinkopaneeleihin tai energian säästöön, sanoo Auvinen.

Kompensointi on Auvisen mukaan hyvä asia, mutta parasta olisi matkustaa jotenkin muuten kuin lentämällä. Yksi vaihtoehto on, että jokavuotisen kaukomatkan sijaan tekee yhden pitkän matkan viidessä vuodessa ja lomailee silloin viikkoja tai kuukausia.

– Jos välttämättä tahtoo talvella aurinkoon ja lämpöön, voi mennä ekokohteeseen, joka ei säily ilman turismia. Tällaisia ovat esimerkiksi Costa Rican tai muiden maiden kansallispuistot, sanoo Auvinen.

Pakkasten pitäisi nyt paukkua, mutta lämmintä on monta astetta, vettä sataa, ruoho viheriöi eikä talviurheilusta tule mitään. Auvinen toivoo, että tilanne havahduttaisi ihmiset.

– Ongelma etenee kovaa vauhtia. Globaalisti vaarallinen ilmastomuutos, jossa vilja-aitat kuivuvat, meren pinta nousee ja myrskyt raivoavat, koskee jo lapsiamme ja lapsenlapsiamme. Jotta ilmaston lämpeneminen pystyttäisiin rajoittamaan kahteen asteeseen, päästöjen pitäisi vähetä jopa 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. On kuitenkin arvioitu, että tuohon mennessä energian kulutus kaksinkertaistuu.

Eräiden lentojen hiilidioksidipäästöt ja kompensointimaksut
Kerran Thaimaahan vai 12 kertaa Rovaniemelle?

Kohde (Helsinki-Vantaalta)CO2-päästöt kiloaHinta euroa
Phuket, Thaimaa490068,58
Teneriffa, Kanarian saaret280038,67
Ateena, Kreikka150020,53
Rovaniemi4006,24
Lähde: www.climatefriendly.com, www.ilmastolaskuri.fi, Motivan Matkalla Suomessa–peli. Koonnut Katariina Auvinen


  • Autot

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    4. 4

      Outokumpu kallistui loivan laskun keskellä

    5. 5

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      EKP pelkää euron vahvistumista

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      EKP:n huoli valuutan vahvistumisesta halventaa euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    7. 7

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    8. 8

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    9. 9

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    10. 10

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    7. 7

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    10. 10

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    11. Näytä lisää