Markkinointiyhtiö rekrytoi tuhat ilmaista agenttia

Julkaistu: , Päivitetty:

Suusta suuhun -markkinointiin keskittyvä ruotsalaisyhtiö Buzzador on reilussa kuukaudessa kerännyt Suomesta noin tuhat vapaaehtoista. Näiden tarkoituksena on levittää sanaa tavaroista, joita he saavat ilmaiseksi käyttöönsä, kertoo toimitusjohtaja Pär Thunström.
Buzzador aloitti vapaaehtoisten "buzzadorien" rekrytoinnin marraskuussa ja ensimmäisen kampanjansa se tekee Suomessa tammi–helmikuun vaihteessa. Pär Thunström kertoo Taloussanomien haastattelussa, ettei voi paljastaa kampanjan tilannutta yhtiötä etukäteen.

Se on kuitenkin jokin kansainvälinen yhtiö. Ne ovat tottuneet käyttämään word of mouth -markkinointia muissa maissa. Buzzador pyrkii haalimaan asiakkaikseen myös puhtaasti kotimaisia yrityksiä ja on sitä varten perustamassa Suomeen omaa myyntiyksikköä.

Suusta suuhun -markkinointi on eräänlainen järjestetty puskaradio. Se on yksi voimakkaimmin kasvavista markkinoinnin lajeista, ja sillä on monia eri alalajeja. Buzzador harjoittaa vapaasti suomennettuna tuotteiden kylvämistä.

Se kerää joukon vapaaehtoisia, jotka saavat erilaisia tuotteita ilmaiseksi käyttöönsä sillä edellytyksellä, että kertovat tuotteista ystävilleen ja tuttavilleen sekä tekevät kampanjoista raportin. Palkkaa he eivät saa.

– Suusta suuhun -markkinoinnin läpimurto tapahtui Yhdysvalloissa 2002 ja siellä se on kehittynyt nopeimmin. Näemme saman kehityksen myös USA:n ulkopuolella, Thunström vakuuttaa.

Vastaava yritys on lahtelaisen mainostoimiston MBE:n Hopottajat. Alan suurimpia yhtiöitä ovat amerikkalaiset BzzAgent, Vocalpoint ja Tremor, joista kaksi jälkimmäistä omistaa kulutustavarajätti Procter & Gamble.

Kaksi vuotta sitten Ruotsissa aloittanut Buzzador on tähän mennessä kerännyt Pohjoismaissa 70 000 vapaaehtoista. Tavoitteena on sekä Suomessa että muualla Pohjoismaissa houkutella prosentti väestöstä buzzadoreiksi. Jo tämän vuoden aikana Buzzador pyrkii rekrytoimaan Suomesta 25 000 agenttia.

Tuotteen testaajaksi ei kelpuuteta ketä tahansa. Ihanteellinen agentti on mieluiten alle 40-vuotias innokas kokeilija, jolla on laaja verkosto.

– Yli 40-vuotiaat tavoitetaan vielä aika hyvin perinteisellä mainonnalla. Siksi keskitymme 15–40-vuotiaisiin.

Kuka ei kelpaa?

– Keskellä metsää asuva työtön, jolla ei ole ystäviä, Thunström karrikoi.

Nainen kelpaa viestinviejäksi paremmin kuin mies. Vapaaehtoisista 70 prosenttia on naisia. Thunströmin mukaan naisilla on paremmat verkostot ja he täyttävät tunnollisemmin vaadittavat raportit.

Suusta suuhun -markkinointi on herättänyt epäilyksiä eettisyydestä. Thunström myöntää, että alalla on pieniä yrityksiä, jotka saattavat toimia laittomuuden rajoilla.

– Me edellytämme buzzadoreilta, että he kertovat ihmisille, että he ovat saaneet tuotteen ilmaiseksi ja että heidän tehtävänään on kertoa siitä mielipiteensä. Muu on laitonta.

Tuotetta saa Thunströmin mukaan arvioida rehellisesti. Sanansaattajiksi pyritään kuitenkin valitsemaan ihmisiä, jotka todennäköisesti ihastuvat tuotteeseen. Kun Buzzador teki kampanjaa kahvibrändille, se valitsi tuotteen sen mukaan, millainen kahvinkeitin testaajalla on ja millaisesta kahvista hän pitää.

– Räätälöimme kullekin sopivan paketin.

Vapaaehtoiseksi päästäkseen pitää täyttää laaja kyselylomake, jossa udellaan esimerkiksi työstä, perheestä, palkasta, kiinnostuksen kohteista ja jopa kengännumerosta. Halu saada saada ilmaiseksi tuotteita on kuitenkin niin kova, ettei tietojen luovuttaminen ole noussut Thunströmin mukaan ongelmaksi.

Kampanjan onnistumisessa on olennaisinta tuotteen laatu, Thunström korostaa. Tästä oppineena Buzzador testaa tuotteet ensin sisäisesti ennen kuin suostuu tekemään kampanjan.

Voisi kuvitella, että alkaa ärsyttää ja markkinointi kääntyy itseään vastaan, jos kaveri alkaa säännöllisesti tuputtaa sponsoroituja tuotteitaan.

– Se riski on olemassa. Siksi rajoitamme kampanjoiden määrää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      "Pidempi" matka, halvempi junalippu – näin säästät

    8. 8

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    9. 9

      Kilpa kiihtyy – näin välittäjä nappaa tuplatilin asunnostasi

    10. 10

      Näin kävi, kun AAA vietiin Suomelta: "Notkahdus jäi iäksi mieleen"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää