Kanta-asiakasohjelmat ovat miljardibisnes

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaisyritysten kanta-asiakasohjelmissa liikkuu vuositasolla yli miljardi euroa, kertoo konsulttiyhtiö Vectian tuore tutkimus. Valtaosa ohjelmista keskittyy asiakkaiden rahalliseen palkitsemiseen volyymin perusteella.


Tutkimuksen vastaajista 59 prosenttia ennakoi, että asiakasohjelmien kustannukset nousevat edelleen palkitsemiskustannusten ja jäsenmäärän nousun sekä tietojärjestelmä- ja hallintokulujen vuoksi.

Puolet tutkimuksen vastaajista ilmoitti, että 60 prosenttia niiden ostoksista tehdään asiakasohjelman piirissä. Näin ollen voidaan sanoa, että asiakasohjelmat tuottavat suomalaisille yrityksille vuosittain miljardeittain liikevaihtoa.

Tutkimus kertoo myös, että vaikka yritysjohto pitää asiakasohjelmia tärkeänä strategisena työkaluna, ohjelmat ovat yhä ensisijaisesti markkinointiosaajien vastuulla. Asiakastietoa hyödynnetään lähinnä markkinoinnin ja viestinnän tarpeissa sekä tarjooman kehittämisessä. Vain alle puolet tutkimukseen vastanneista yrityksistä ilmoitti, että asiakastietoa käytetään liiketoiminnan ohjauksen välineenä.

Yksi asiakasohjelmien tärkeimmistä tavoitteista on avainasiakkaiden sitouttaminen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Yhden avainasiakkaan menettäminen saattaa toimialasta riippuen edellyttää 10–40 satunnaisasiakkaan löytämistä, jotta sama katetaso säilytetään, Vectian partner Mika Rytkönen sanoo yhtiön tiedotteessa.

Asiakasohjelmien tärkeimpinä kilpailuetuina vastaajat pitivät merkityksellisyyttä ja selkeyttä. Lähes 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että palkitsemismalli on asiakkaan kannalta mielenkiintoinen, ja yli 90 prosenttia koki ohjelman konkretisoivan yrityksen brändiä ja asiakaslupausta. Silti yli 80 prosenttia ohjelmista keskittyy asiakkaiden rahalliseen palkitsemiseen volyymin perusteella, ei esimerkiksi paremman palvelutason tuottamiseen avainasiakkaille.

Tutkimuksen tekijät kysyvätkin, ovatko eri yritysten kanta-asiakasohjelmat asiakkaiden silmissä riittävän erilaisia.

– Yritysten kannattaisi rohkeasti määritellä oma hyvä asiakkaansa ja erilaistaa asiakasohjelmansa sen pohjalta. Ostojen kokonaismäärän lisäksi on hyvä arvioida vähintäänkin kannattavuutta, sitoutumista ja ostoskorien sisältöä, Rytkönen sanoo.

Hyvän asiakkaan määritelmää voisi Rytkösen mielestä hyödyntää myös palkitsemismallissa, jolloin ei enää palkittaisi vain volyymistä ja kaikkia samalla tavalla.

Vectia toteutti tutkimuksen marraskuussa 2007. Siihen osallistui 28 suomalaista eri toimialoilla toimivaa yritystä. Tutkimus kattoi lähes kaikki maan merkittävimmät asiakasohjelmat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    2. 2

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    3. 3

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    4. 4

      PTT povaa 3,0 prosentin talouskasvua – ”Olemme jäämässä muiden jalkoihin”

    5. 5

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    6. 6

      Ennuste: Ruoan hinta kääntyy taas nousuun

    7. 7

      Työllisyystilanne piristyi elokuussa

    8. 8

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    9. 9

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    10. 10

      Eläkeikäsi nousi juuri – katso ennuste, mihin asti oikeasti teet töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    2. 2

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    3. 3

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    4. 4

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    5. 5

      Rovion yleisöanti keskeytettiin ylimerkinnän vuoksi

    6. 6

      Panun sikala täyttyy pian sirkoista – ”Sirkkakeittoa, friteerattuja sirkkoja ja suklaasirkkoja on tullut syötyä”

    7. 7

      Nyt vienti vetää! Ministeriö: Kasvua koko maassa

    8. 8

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    9. 9

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    10. 10

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    11. Näytä lisää