Digitoimistojen uusi vuosi näyttää valoisalta

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainostajat odottavat mainostoimistoilta strategiaosaamista. Markkinointiviestinnän asiantuntija-yrityksistä suotuisimmat näkymät ensi vuonna on digitoimistoilla, kertoo Mainostajien liiton vuotuinen Mainos- ja mediatoimistosuhteet -tutkimus.
Tutkimuksen mukaan mainostajat kokevat mainostoimistoyhteistyössä tärkeimmäksi sen, että toimisto ymmärtää mainostajan strategiset tavoitteet. Seuraavaksi tärkeintä on yhteistyö ilmapiirissä, jossa molemmat osapuolet kunnioittavat toisiaan.

Mainostajilta kysyttiin myös, miten läpinäkyvänä he pitävät mainostoimistoyhteistyötä esimerkiksi palkkioiden ja alihankintalaskutuksen osalta.

Läpinäkyvyyttä pitää erittäin tai melko hyvänä 56 prosenttia. Tyytyväisimpiä ovat suurimpien mainosbudjettien haltijat, jotka ovat myös parhaiten selvillä mainostoimistojen saamasta katteesta.

Yrityksen osto-osaston osallistuminen markkinointiviestinnän hankkeisiin ei ole tutkimuksen mukaan Suomessa yleistynyt. Ostotoiminto on mukana vain noin joka viidennessä yrityksessä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– On harmillista huomata, ettei yritysten ostajien käyttö markkinointiviestinnän ostamisessa yleisty Suomessa kuten muualla Euroopassa, koska se varmasti lisäisi tehoa ostamiseen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski tiedotteessa.

Suosituin laskutustapa mainostoimistoyhteistyössä on kiinteä palkkio, jota käyttää 45 prosenttia. Vuotta aiemmin kiinteän palkkion osuus oli 38 prosenttia.

Seuraavaksi yleisin on aikaveloitus, jota soveltaa 38 prosenttia vastanneista. Tulospalkkion käyttö ainakin osana mainostoimistosopimusta on vähentynyt 12 prosentista viiteen prosenttiin.

Mainostoimiston kaikkien toimintojen keskituntihinta on tutkimuksen mukaan nyt 114 euroa. Kaksi vuotta aiemmin keskituntihinta oli 117 euroa.

Mainostoimiston johdon tuntihinta sen sijaan on noussut 11 prosenttia 163 euroon vuodesta 2005, jolloin asiaa kysyttiin edellisen kerran.

Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten ensi vuodelle suunnittelemia markkinointiviestintäostoja.

Eniten kysyntää on tutkimuksen mukaan digitaalisen viestinnän palveluille. Seuraavaksi eniten mainostajat aikovat lisätä viestintätoimistojen
käyttöä.

Myös mediatoimistojen ja mainostoimistojen näkymät ovat suotuisat. Telemarkkinoinnin käyttö sen sijaan näyttää hiipuvan.

Tällä hetkellä mediatoimistoa käyttää 71 prosenttia tutkimuksen vastaajista. Näistä valtaosa, 68 prosenttia, maksaa toimistolleen palvelupalkkion perusteella.

Mainostajien liiton marras–joulukuussa 2007 tekemään kyselyyn vastasi 116 liiton jäsenyritystä. Niiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 222 miljoonaa euroa. Vastaajista teollisuutta edusti 35, kauppaa 28, palvelualoja 26 % ja moniala- tai muita yrityksiä 11 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      Luvassa kovaa kasvua euroalueelle? Syyskuun indeksissä korkeimmat luvut kuuteen vuoteen

    6. 6

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    7. 7

      Analyytikko: Roviosta tulee uusi kansanosake – ”Nokia kuihtumassa tylsäksi ja kasvuttomaksi”

    8. 8

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    9. 9

      Sisustussuunnittelijat neuvovat: näin pärjäät kilpaillulla alalla – älä tee tekstiviestimokaa

    10. 10

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    5. 5

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    6. 6

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    7. 7

      Kauppa pelmahti täyteen Star Wars -korusta innostuneita kiinalaisia – yrittäjälle tuhansien eurojen potti

    8. 8

      Analyytikko: Roviosta tulee uusi kansanosake – ”Nokia kuihtumassa tylsäksi ja kasvuttomaksi”

    9. 9

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    10. 10

      Hallitus selvittää kolmen valtionyhtiön listaamista pörssiin – ”Nyt tarvitaan poliittista päätöksentekoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    6. 6

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    7. 7

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää