Digitoimistojen uusi vuosi näyttää valoisalta

Mainostajat odottavat mainostoimistoilta strategiaosaamista. Markkinointiviestinnän asiantuntija-yrityksistä suotuisimmat näkymät ensi vuonna on digitoimistoilla, kertoo Mainostajien liiton vuotuinen Mainos- ja mediatoimistosuhteet -tutkimus.
Tutkimuksen mukaan mainostajat kokevat mainostoimistoyhteistyössä tärkeimmäksi sen, että toimisto ymmärtää mainostajan strategiset tavoitteet. Seuraavaksi tärkeintä on yhteistyö ilmapiirissä, jossa molemmat osapuolet kunnioittavat toisiaan.

Mainostajilta kysyttiin myös, miten läpinäkyvänä he pitävät mainostoimistoyhteistyötä esimerkiksi palkkioiden ja alihankintalaskutuksen osalta.

Läpinäkyvyyttä pitää erittäin tai melko hyvänä 56 prosenttia. Tyytyväisimpiä ovat suurimpien mainosbudjettien haltijat, jotka ovat myös parhaiten selvillä mainostoimistojen saamasta katteesta.

Yrityksen osto-osaston osallistuminen markkinointiviestinnän hankkeisiin ei ole tutkimuksen mukaan Suomessa yleistynyt. Ostotoiminto on mukana vain noin joka viidennessä yrityksessä.

– On harmillista huomata, ettei yritysten ostajien käyttö markkinointiviestinnän ostamisessa yleisty Suomessa kuten muualla Euroopassa, koska se varmasti lisäisi tehoa ostamiseen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski tiedotteessa.

Suosituin laskutustapa mainostoimistoyhteistyössä on kiinteä palkkio, jota käyttää 45 prosenttia. Vuotta aiemmin kiinteän palkkion osuus oli 38 prosenttia.

Seuraavaksi yleisin on aikaveloitus, jota soveltaa 38 prosenttia vastanneista. Tulospalkkion käyttö ainakin osana mainostoimistosopimusta on vähentynyt 12 prosentista viiteen prosenttiin.

Mainostoimiston kaikkien toimintojen keskituntihinta on tutkimuksen mukaan nyt 114 euroa. Kaksi vuotta aiemmin keskituntihinta oli 117 euroa.

Mainostoimiston johdon tuntihinta sen sijaan on noussut 11 prosenttia 163 euroon vuodesta 2005, jolloin asiaa kysyttiin edellisen kerran.

Tutkimuksessa selvitettiin myös yritysten ensi vuodelle suunnittelemia markkinointiviestintäostoja.

Eniten kysyntää on tutkimuksen mukaan digitaalisen viestinnän palveluille. Seuraavaksi eniten mainostajat aikovat lisätä viestintätoimistojen
käyttöä.

Myös mediatoimistojen ja mainostoimistojen näkymät ovat suotuisat. Telemarkkinoinnin käyttö sen sijaan näyttää hiipuvan.

Tällä hetkellä mediatoimistoa käyttää 71 prosenttia tutkimuksen vastaajista. Näistä valtaosa, 68 prosenttia, maksaa toimistolleen palvelupalkkion perusteella.

Mainostajien liiton marras–joulukuussa 2007 tekemään kyselyyn vastasi 116 liiton jäsenyritystä. Niiden yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 222 miljoonaa euroa. Vastaajista teollisuutta edusti 35, kauppaa 28, palvelualoja 26 % ja moniala- tai muita yrityksiä 11 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    4. 4

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    5. 5

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Tokmannilla tapahtumarikas vuosi – maksaa ylimääräisen osingon

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    10. 10

      Kriisissä rypevä Ericsson teki rajusti tappiota

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    4. 4

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    5. 5

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    6. 6

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    7. 7

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    8. 8

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    9. 9

      Kriisissä rypevä Ericsson teki rajusti tappiota

    10. 10

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää