Sosiaalinen media jyrää USA:ssa - jäävätkö suomalaiset väliin?

Julkaistu:

Sosiaalinen media on tehnyt vahvan läpimurron USA:ssa kuluvan vuoden aikana. Ilmiö lisää suosiotaan, mutta suomalaisten yritysten kyky muuttuvan tilanteen hyödyntämisessä näyttää Finpron mukaan haasteelliselta.


Finpro ja Tekes selvittivät yhdysvalloissa,
maailman suurimmilla sosiaalisen median markkinoilla, yhteisöllisten verkkopalvelujen takana olevia liiketoimintamalleja, liiketoimintamahdollisuuksia ja ekosysteemejä.

Projektin tarkoituksena on löytää yhteisiä kontaktipintoja sekä luoda uutta bisnestä suomalaisten ja amerikkalaisten toimijoiden välille.

- Suurin haaste suomalaisyrityksille näyttäisi olevan koko sosiaalisen median hyödyntämisen ymmärtäminen. USA:ssa erilaisia liiketoimintamalleja on syntynyt jo paljon, ja on ymmärretty nimenomaan se näkökulma, ettei kaikkea kannata tehdä alusta asti itse. Valmiita platformeja, kuten Facebook, on jo paljon. Niitä kannattaa hyödyntää ja rakentaa niihin yhteisöjä, kertoo FinNode-innovaatiokeskuksen sekä Finpron Piilaakson vientikeskuksen johtaja
Pekka Pärnänen.

Pärnäsen mukaan yritysten pitäisi myös pystyä yhdistämään erilaiset kanavat, kuten internet,
mobiilit päätelaitteet ja sosiaalinen media.

- On vain ajan kysymys, kun mobiileista yhteisöpalveluista tulee maailmanlaajuinen ilmiö ja erityisesti suomalaisten mobiilialan osaajien pitäisi hyödyntää tilaisuus nyt.

Finoprosta tähdennetään, että sosiaalisen median rahavirrat syntyvät edelleen pääosin mainoksista. Vaikka verkkomainonta on lähtenyt käyntiin hitaammin kuin muutama vuosi sitten kuviteltiin, verkkomainonta on kasvanut Suomessakin noin 20 prosentin vuosivauhdilla.

Seuraavaksi suurimmat rahavirrat sosiaalisessa mediassa liikkuvat erilaisten tuotteiden ja palveluiden kaupankäynnin ympärillä. Erityisesti investoijat odottavat nyt yrityksiltä kykyä luoda uusia liiketoimintamalleja, jotka yhdistävät erilaisia tulonmuodostusmalleja.

Selvityksestä käy myös ilmi, että niin sanottujen freemium-palveluiden käyttö- ja kehittämismahdollisuudet sosiaalisessa mediassa ovat yrityksiltä vielä hyödyntämättä.

Freemium-palvelut perustuvat siihen, että käyttäjä saa suuren osan palvelusta ilmaiseksi ja liikevaihtoa luodaan siihen liittyvillä, laajemmilla maksullisilla palveluilla.

Freemium-palveluiden ympärillä käyty keskustelu siitä, onko kyse liiketoimintamallista vai markkinoinnista,  koskee sosiaalista mediaa myös
laajemmin. Sosiaalinen media tulisikin nähdä Finpron näkemyksen mukaan nimenomaan kokonaisvaltaisena markkinointikanavana.

- Sosiaalisen median hyödyntäminen bisnesmielessä perustuu pitkälti oman
asiakaskunnan tuntemiseen. Suurin hyöty saadaan irti, kun tunnetaan sekä asiakaskenttä että yhteisöjen käyttäjät ja profiilit tarpeeksi hyvin. Tämä
houkuttelee myös brandeja. Brandit hakevat yleisöä, ei teknologiaa, Pärnänen korostaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    4. 4

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    8. 8

      Trump esitteli muuri-ideaa: ”Se luo energiaa ja maksaa itsensä takaisin”

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    10. 10

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    8. 8

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Delta Auton toimitusjohtaja eroaa – lähtee heti

    11. Näytä lisää