Myyjien katoamistemput ärsyttävät verkkokaupoissa

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaiset tuntevat jo verkkokaupan pelisäännöt, mutta huono asiakaspalvelu aiheuttaa joskus ongelmia. Yleisin valituksen aihe on se, ettei verkkokaupan puhelin enää vastaakaan, jos tavarassa tai toimituksessa on virhe.


Asiakaspalvelu on verkkokaupassa asia, joka välillä tökkii, kertoo lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

– Yleisimmin kuluttajat valittavat meille verkkokauppojen asiakaspalvelusta. Ongelma on useimmiten se, että yritykseen on vaikea saada yhteyttä jälkikäteen, kun tavara on yleensä jo maksettu, Väänänen sanoo.

Asiakas voi yrittää tavoitella yritystä, jos tilattua tavaraa ei kuulukaan postissa, jos tuotteessa on virhe tai jos se halutaan muusta syystä palauttaa.

– Kaupan puhelinnumero ja sähköpostiosoite kyllä ilmoitetaan usein verkkosivuilla, mutta puhelimeen tai sähköpostiin ei sitten vain enää vastatakaan.

Väänäsen mukaan verkkokaupan ongelmat eivät kuitenkaan ole juuri lisääntyneet, vaikka verkkokauppaa käydään koko ajan enemmän.

– Valituksia tulee tasaisesti kuukausittain, hän sanoo.

Kuluttajat tuntevat Väänäsen mielestä hyvin lain salliman kaupan perumisoikeuden, joka on verkkokaupassa samat 14 päivää kuin postimyynnissä.

– Toisinaan tulee ilmoituksia siitä, että joku yritys ilmoittaa peruutusoikeuden kestoksi vaikka vain 7 päivää, mikä on vastoin lakia.

Maksutavaksi Kuluttajavirasto suosittelee verkossa laskulla maksamista. Yleensä kaupat kuitenkin edellyttävät, että ostokset maksetaan etukäteen.

– Jos tuote on maksettava etukäteen, verkkopankin kautta maksaminen on turvallisinta. Aina se ei onnistu, vaan varsinkin ulkomailta ostettaessa tarvitaan yleensä luottokorttia, Väänänen sanoo.

– Luottokortilla maksamisessa on silti se hyvä puoli, että jos tulee virheitä, myös luottokorttiyhtiö on vastuussa niistä. Silloin asiakas voi kohdistaa valituksen myös korttiyhtiölle, eikä hän yleensä joudu itse maksumieheksi.

Ulkomaiset verkkokaupat eivät Väänäsen mukaan ole aiheuttaneet sen enempiä ongelmia kuin kotimaiset.

– Suurin osa valituksista koskee kotimaisia verkkokauppoja, hän toteaa.

Tällä hetkellä rahamäärässä mitattuna reilu neljännes suomalaisten verkko-ostoksista tehdään ulkomaisista verkkokaupoista, arvioi Elektronisen Kaupankäynnin Yhdistys ECF.

Lopuksi Väänänen suosittelee ottamaan verkko-ostoksille mukaan sähköisen verkkokauppa-apurin.

Verkkokauppa-apurin voi ladata Kuluttajaviraston sivuilta. Apuri on lista kysymyksiä, joiden perusteella kaupan palvelua ja ehtoja voi arvioida. Lopuksi apuri kertoo annettujen vastausten perusteella, millä mielellä kyseisessä verkkokaupassa kannattaa asioida.

Lisätietoja: www.kuluttajavirasto.fi

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    2. 2

      Kommentti: Lukion ensimmäisen viikon kulut 860 euroa – onko koulutus enää kaikille mahdollista?

    3. 3

      Orava alkaa etsiä kilpailevaa ostotarjousta

    4. 4

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    5. 5

      Uuden pörssitulokkaan nimi selvisi

    6. 6

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    7. 7

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    8. 8

      Vertailu: Kulutusluotoissa valtavat hintaerot – jopa 5 873 euroa

    9. 9

      Vähittäiskauppa kasvoi heinäkuussa 1,5 prosenttia

    10. 10

      Pikavippifirma vaati tiedot tilitapahtumista lainan saamiseksi – ”Iso kysymys on se, mihin tietoja aiotaan käyttää”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Viranomainen tarkasti Onnibusin: yhdessä kuussa ajettiin 25 000 kilometriä ilman kuljettajakorttia

    3. 3

      Oletko superduunissa vai ongelmatyössä? Kysely paljastaa parhaat ammatit – katso lista

    4. 4

      Kommentti: Lukion ensimmäisen viikon kulut 860 euroa – onko koulutus enää kaikille mahdollista?

    5. 5

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    6. 6

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    7. 7

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    8. 8

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    9. 9

      Metalliliiton pitkäaikainen puheenjohtaja Per-Erik Lundh on kuollut

    10. 10

      Pikavippifirma vaati tiedot tilitapahtumista lainan saamiseksi – ”Iso kysymys on se, mihin tietoja aiotaan käyttää”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    7. 7

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      Seppälää haetaan konkurssiin

    11. Näytä lisää