Myyjien katoamistemput ärsyttävät verkkokaupoissa

Suomalaiset tuntevat jo verkkokaupan pelisäännöt, mutta huono asiakaspalvelu aiheuttaa joskus ongelmia. Yleisin valituksen aihe on se, ettei verkkokaupan puhelin enää vastaakaan, jos tavarassa tai toimituksessa on virhe.


Asiakaspalvelu on verkkokaupassa asia, joka välillä tökkii, kertoo lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta.

– Yleisimmin kuluttajat valittavat meille verkkokauppojen asiakaspalvelusta. Ongelma on useimmiten se, että yritykseen on vaikea saada yhteyttä jälkikäteen, kun tavara on yleensä jo maksettu, Väänänen sanoo.

Asiakas voi yrittää tavoitella yritystä, jos tilattua tavaraa ei kuulukaan postissa, jos tuotteessa on virhe tai jos se halutaan muusta syystä palauttaa.

– Kaupan puhelinnumero ja sähköpostiosoite kyllä ilmoitetaan usein verkkosivuilla, mutta puhelimeen tai sähköpostiin ei sitten vain enää vastatakaan.

Väänäsen mukaan verkkokaupan ongelmat eivät kuitenkaan ole juuri lisääntyneet, vaikka verkkokauppaa käydään koko ajan enemmän.

– Valituksia tulee tasaisesti kuukausittain, hän sanoo.

Kuluttajat tuntevat Väänäsen mielestä hyvin lain salliman kaupan perumisoikeuden, joka on verkkokaupassa samat 14 päivää kuin postimyynnissä.

– Toisinaan tulee ilmoituksia siitä, että joku yritys ilmoittaa peruutusoikeuden kestoksi vaikka vain 7 päivää, mikä on vastoin lakia.

Maksutavaksi Kuluttajavirasto suosittelee verkossa laskulla maksamista. Yleensä kaupat kuitenkin edellyttävät, että ostokset maksetaan etukäteen.

– Jos tuote on maksettava etukäteen, verkkopankin kautta maksaminen on turvallisinta. Aina se ei onnistu, vaan varsinkin ulkomailta ostettaessa tarvitaan yleensä luottokorttia, Väänänen sanoo.

– Luottokortilla maksamisessa on silti se hyvä puoli, että jos tulee virheitä, myös luottokorttiyhtiö on vastuussa niistä. Silloin asiakas voi kohdistaa valituksen myös korttiyhtiölle, eikä hän yleensä joudu itse maksumieheksi.

Ulkomaiset verkkokaupat eivät Väänäsen mukaan ole aiheuttaneet sen enempiä ongelmia kuin kotimaiset.

– Suurin osa valituksista koskee kotimaisia verkkokauppoja, hän toteaa.

Tällä hetkellä rahamäärässä mitattuna reilu neljännes suomalaisten verkko-ostoksista tehdään ulkomaisista verkkokaupoista, arvioi Elektronisen Kaupankäynnin Yhdistys ECF.

Lopuksi Väänänen suosittelee ottamaan verkko-ostoksille mukaan sähköisen verkkokauppa-apurin.

Verkkokauppa-apurin voi ladata Kuluttajaviraston sivuilta. Apuri on lista kysymyksiä, joiden perusteella kaupan palvelua ja ehtoja voi arvioida. Lopuksi apuri kertoo annettujen vastausten perusteella, millä mielellä kyseisessä verkkokaupassa kannattaa asioida.

Lisätietoja: www.kuluttajavirasto.fi

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    3. 3

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    4. 4

      Trump aloittaa selvityksen terästuonnin rajoittamisesta – ”Ratkaisevaa meille sekä taloudellisesti että sotilaallisesti”

    5. 5

      Vältä asuntosijoittajan 10 kuolemansyntiä

    6. 6

      Työntekijä veti johdot seinästä ja sai potkut – Posti tuomittiin maksamaan 43000 euron korvaukset

    7. 7

      Kikyn tavoite rapautuu – metsäteollisuus hylkäsi yhteisen vientivetomallin

    8. 8

      Stressitestit julki – Nordea ja OP saivat puhtaat paperit, Italian kriisipankki Euroopan kehnoin

    9. 9

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    10. 10

      Verbatim tarjoilee korppuja vastakin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    6. 6

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    9. 9

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    10. 10

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää