Joka kolmas pikkupaja aikoo verkkokauppiaaksi

Suomen maasta ei löydy riittävät it-taidot omaavia henkilöitä avaamaan pk-yrittäjien kaavailemia verkkokauppoja kahden seuraavan vuoden aikana. Ensi vuodeksi suunnitellaan 50 000 uuden kaupan avaamista ja seuraavalle vielä 30 000 lisää.
1-9 henkeä työllistävistä mikroyrityksistä 38 prosenttia aikoo perustaa verkkokaupan. Tähän mennessä mikroyrityksistä vain 12 prosenttia on tarjonnut palvelujaan ja tuotteitaan verkossa. Suurista, yli 250 henkeä työllistävistä yrityksistä jo 31 prosenttia toimii myös verkossa.

Tiedot selviävät viestintäyhtiö Sopranon teettämästä valtakunnallisesta verkkokauppatutkimuksesta, johon vastasi yli 2600 yritystä.

Selvityksen mukaan 10-45 henkeä työllistävistä yrityksistä 14 prosenttia on mukana verkkokaupassa ja 26 prosenttia aikoo siihen mennä. 50-249 työntekijän yritysten prosenttiluvut ovat lähes identtiset, 15 ja 26.

Pk-yrityksistä noin 45 000 käy kauppaa verkossa, mutta varsinainen räjähdys on tapahtumassa jo vuonna 2008. Verkkokauppiaiden määrä lisääntyy yli 50 000:lla ensi vuonna, jos yritysten aikeet toteutuvat. Vuonna 2009 lisäksi yli 30 000 pk-yrittäjää on aikeissa lähteä mukaan verkkokauppaan.

Sopranon toimitusjohtajan Arto Tenhusen mukaan pk-yrityksissä tarvitaan it-taitoisia kädestä pitelijöitä nettikaupan avaamiseen. Hän sanoo, ettei siitä tule mitään, että paikallinen koodariyritys ryhtyy rakentamaan omaa nettikauppaa jokaiselle mikroyritykselle. Sen sijaan hän haluaa värvätä kaupunkien it-pajat auttamaan pk-yritykset nettiin Sopranon tarjoamalla alustalla.

– Kaikille riittää kyllä
enemmän kuin tarpeeksi tekemistä näissä talkoissa, Tenhunen vakuuttaa.

– Haluaisimme löytää jokaisesta kaupungista vähintään yhden it-taitoisen mainostoimiston tai it-yrityksen auttamaan nettikauppojen perustamisessa.

Soprano panostaa vahvasti haukatakseen mahdollisimman suuren osuuden verkkokaupoista omalle alustalleen. Pienimmille yrityksille se tarjoaa ohjelmistoalustaa 49 euron kuukausimaksulla.

Suurten yritysten
nettikaupat toimivat samalla alustalla, mutta ne räätälöidään jokaiselle erikseen.
Viestintäyritys vetoaa kotimaisuuteen hakiessaan uusia asiakkaita. Sen selvityksen mukaan suuri osa suomalaisten verkkokaupoissa käyttämistä euroista valuu ulkomaisille kauppiaille.

Verkkokauppaan lähtevien pk-yritysten perusmotiiveja on oman toiminta-alueen laajentaminen aina ulkomaille asti.

Soprano avasi keskiviikkona ensimmäisen yhteisöllisen verkkokauppakeskuksen esiversiona osoitteessa www.kotimaisetkaupat.fi. Vuorovaikutteiseen web 2.0 -tekniikkaan pohjautuvassa 13 kerroksisessa kauppakeskuksessa on vielä runsaasti tilaa uusille tulijoille.

Uudesta keskuksesta
löytyy kauppojen lisäksi kerho, tv-huone, lukusali, ilmoitustaulu ja leikkipaikka. Niiden sisältö koostuu etupäässä linkeistä.

Soprano Kauppakeskuksessa asiakkaille tarjotaan mahdollisuutta kysellä verkkokauppatuotteiden perään. Samalla Soprano kerää tietokantaa kohdemainontaa varten.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    4. 4

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    5. 5

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    8. 8

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    9. 9

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    10. 10

      Valkoinen talo esitteli verouudistusta – yksityiskohdat vielä auki

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää