Mainos muuttui palveluksi

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomeen tarvitaan lisää riskinottoa, puuskahtaa mediatoimisto Dagmarin suunnittelija Sami Salmenkivi.
– Palveluja ei uskalleta lanseerata heti esimerkiksi englanniksi, vaan edetään hissukseen ja odotetaan, josko malli toimisi ensin suomeksi.

Innovatiivisessa verkkomainonnassa uuden keksiminen on kuitenkin pitkälle juuri riskinottoa, sillä tulokset eivät välttämättä näy heti myyntiluvuissa. Salmenkiven mielestä Suomessa on totuttu liikaa siihen, että jokaisen mainoskeinon tehosta on tarkkaan tutkittua faktaa.

– Yhteisöllisistä nettikampanjoista ei ole samanlaisia tilastoennusteita kuin esimerkiksi banneri- tai televisiomainoksista. Yhteisöllinen markkinointi voi kuitenkin tavoittaa mitä tahansa 20 tai 20 miljoonan ihmisen väliltä. Riski on mahdollisuus.

Salmenkivi ei ole huolestunut suomalaisten mediatalojen jäämisestä kansainvälisten kilpailijoidensa jalkoihin. Hänen mukaansa perustyö on hyvällä mallilla.

Sisältöyhteistyötä, kuten sisällön sponsorointia, on jo aloitettu ja bannerimainonnassa videot ja erikoisemmatkin animoinnit ovat arkipäivää. Uudet, innovatiiviset asiat kuitenkin uupuvat.

– Koko selaimen tilaa voisi käyttää vielä rohkeammin ja keskittyä selkeästi muutamaan kampanjaan sälän sijaan. Suurimmat mahdollisuudet ovat kuitenkin sosiaalisessa mediassa, erilaisissa verkostoissa ja yhteisöissä.

Ajatus johdattaa kuin varkain Salmenkiven kirjaan Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, jonka hän julkaisi loppuvuodesta Niko Nymanin kanssa.

Siinä kirjoittajat vakuuttavat, että pelkästään bannereista ja mainoskampanjoista puhuminen alkaa olla verkkomainonnassa auttamattoman vanhanaikaista.

– Tulevaisuuden verkkomainonnassa on paljon enemmän kohdennettuja sisältöjä. Kuluttajat ovat kranttuja, haluavat viihtyä, osallistua ja saada hyötyä. Tämä toteutuu parhaiten netin yhteisöissä.

Salmenkiven mukaan on tultu siihen tilanteeseen, että kuluttajat tietävät tuotteesta jopa enemmän kuin itse yritys.

Kuluttajasta on tullut markkinointiin osallistuja ja jopa sen tuottaja.

– Markkinointi siirtyy siihen, että ihmiset haluavat olla mainosten kanssa tekemisissä, koska kokevat, että ne palvelevat tiedontarvetta tai viihtymistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    4. 4

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    8. 8

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    9. 9

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    10. 10

      Trump esitteli muuri-ideaa: ”Se luo energiaa ja maksaa itsensä takaisin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    10. 10

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    8. 8

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Delta Auton toimitusjohtaja eroaa – lähtee heti

    11. Näytä lisää