Vipu automatisoi teollisuusmarkkinoinnin

Markkinointitoimisto Vipu Internationalin työkalupakin perusidea kuulostaa yksinkertaiselta. Yrityksen toimitusjohtajan Mikael Blomqvistin mukaan toimintatapa on laadittu niin, että yrityksen talousjohtajakin ymmärtäisi jotain markkinoinnista.
– Tarkoituksena on osoittaa, ettei markkinoinnin tarvitse olla mitään salatiedettä vaan samanlainen osa yritystoimintaa kuin esimerkiksi tuotanto tai myynti.

Mainostoimisto Ezpan ja brittiläisen Novaventuresin omistama Vipu International perustettiin tämän vuoden lokakuussa. Toiminnan keskiössä on Vipu, palvelualusta, johon kuuluu kolme työkalua. Vipu on suunniteltu erityisesti kansainvälistyneille teollisuusyrityksille.

– Yritysten välinen markkinointi on tähän mennessä perustunut paljon yksittäisiin projekteihin konsulttien tai mainos- ja viestintätoimistojen kanssa. Halusimme automatisoida ja virtaviivaistaa tätä prosessia, Vipu Internationalin hallituksen puheenjohtaja Jussi Liimatainen toteaa.

Ideasta syntyi kolme työkalua: kehittelypaketti, lehtitietokanta sekä käytännön seurantatyökalu. Kaikki työkalut toimivat verkossa ja perinteisestä markkinointisuunnittelusta poiketen asiakkailla on laaja pääsy tietokantoihin.

– Halusimme vähentää aikaa, joka menee yrityksen ja asiakkaan väliseen kommunikaatioon, muutosehdotuksiin ja korjaamiseen. Nyt yrityksellä on mahdollisuus päästä paremmin omaa markkinointia koskeviin tietoihin käsiksi ja muuttaa niitä tarvittaessa suoraan, Liimatainen sanoo.

Työkalujen sisällön kehittely alkoi kaksi vuotta sitten puolen vuoden dokumentointiprojektilla. Työkaluja varten piti pohtia tarkkaan, mitkä prosessit voi automatisoida ja missä aikatauluja voi tiivistää ilman, että sisältö kärsii, Liimatainen sanoo.

– Laadimme tiettyjä käytäntöjä sille, miten esimerkiksi yritysilme, nettisivut tai kampanjat voidaan muodostaa.

Selkeyttäminen on Liimataisen ja Blomqvistin mukaan mahdollista nimenomaan b-to-b-markkinoinnissa, jolloin markkinointia ei välttämättä tarvitse räätälöidä joka maassa erilaiseksi. Kuluttajamarkkinoinnissa automatisoiminen olisi vaikeampaa.

Tällä hetkellä Vipu Internationalilla on noin kymmenen asiakasta, muun muassa konepajayhtiö Konecranes ja puuteollisuusyhtiö Metsäliitto.

Yrityksen laskelmien mukaan asiakaspohjaa riittää. Suomessa työkalusta kiinnostuneita kansainvälisiä yrityksiä voisi olla tuhat, Ruotsissa jo neljä tuhatta ja Britanniassa jopa 20 000.

– Viiden viime vuoden aikana yritykset ovat kasvattaneet markkinointiaan merkittävästi, mutta kehitettävää on edelleen. Kenttä on myös jatkuvassa kasvussa ja kansainvälisiä yrityksiä on yhä enemmän, Blomqvist sanoo.

Viiden vuoden aikajänteellä Vipu Internationalin liikevaihto-odotus on Blomqvistin mukaan 7–10 miljoonaa euroa.

Tämän talven aikana Vipu aiotaan viedä vielä Ruotsiin.

– Ulkomaille toimintaa laajennetaan myyntiedustusperiaatteella, mutta operatiivinen tuotanto toteutetaan Suomessa, Blomqvist kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    3. 3

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    4. 4

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    7. 7

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    8. 8

      Stora Enso yllätti tulosparannuksella

    9. 9

      United Airlinesin uusi, hunajaisempi ote: taivuttelee matkustajia suurilla summilla

    10. 10

      Matkustajan väkivaltainen raahaaminen käy kalliiksi lentoyhtiölle: osake luisuu, arvosta kadonnut yli puoli miljardia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    8. 8

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    9. 9

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    10. 10

      Nokian tulos heikkeni hieman – ”kartutimme tilauksia hyvin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää