Aegis alkaa suoramarkkinoida

Markkinointiviestinnän palveluja tarjoava Aegis-konserni perustaa Suomeen uuden media-analytiikkaan ja monikanavaiseen suoramarkkinointiin erikoistuneen liiketoimintayksikön. Sitä alkaa johtaa Jani Engberg.
Vuoden 2008 alussa aloittava Directly palvelee konserniin kuuluvien Carat- ja Vizeum-mediatoimistojen lisäksi myös muita asiakkaita. Tulevaisuudessa toimintamalli on tarkoitus viedä myös muihin Pohjoismaihin.

Vain viikko sitten Omnicom-konsernin mediatoimistoryhmä Omnicom Media Group kertoi perustaneensa uuden, myynnin mallinnukseen erikoistuneen BrandScience-yksikön.

Mediatoimisto MediaCom puolestaan kertoi viime viikolla kehittävänsä toimintaansa aiempaa myyntilähtöisemmän kohderyhmä- ja kanavasuunnittelun suuntaan.

Aegis Media Finlandin toimitusjohtaja Juha Herranen toivottaa kilpailijoiden avaukset tervetulleiksi.

– Mitä enemmän tapahtuu, sitä nopeammin mediatoimistokulttuuri muuttuu. Alaa on vaivannut liika vaatimattomuus, emme ole osanneet kertoa asiakkaille osaamisestamme.

Nyt mediatoimistot ovat Herrasen mukaan löytäneet sisäisen sankarinsa ja lähteneet rohkeasti haastamaan mainostoimistoja markkinointiviestintäprosessin vetäjinä. Käynnissä on siirtymä media- ja idealähtöisestä suunnittelusta kuluttajista kumpuavaan suunnitteluun.

– Mediatoimistot ovat tehneet viimeisen puolen vuoden aikana enemmän alan hyväksi kuin mainostoimistot viidessä vuodessa, Herranen lataa.

Aegis etsii Herrasen mukaan jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa uusille liiketoiminta-alueille. Suoramarkkinointipalvelujen tarjoaminen on hänen mukaansa tästä oiva esimerkki.

– Suoramarkkinoinnin kautta autamme asiakkaitamme kättelemään kuluttajia henkilökohtaisesti, Herranen luonnehtii.

Directlyn johtajana aloittaa asiakkuushallinnan ja -markkinoinnin palveluja tarjoavasta Itella

TGM:stä löytynyt Jani Engberg. Samasta talosta tulee myös suoramarkkinointipalvelujen kehittämisestä vastaava Antti Kaihlanen.

Engberg korostaa kokonaisvaltaisuuden merkitystä mediasuunnittelussa. Tutkimusosaamisen, mittaamisen ja seurannan lisäksi pitää pystyä tunnistamaan ja ennakoimaan asiakassuhteissa tapahtuvia muutoksia. Muuten kuluttajaymmärrys jää puutteelliseksi.

Engbergin mukaan parantamista on etenkin asiakasdatan hyödyntämisessä.

– Tietoja asiakkaiden käyttäytymisestä on jo valtavasti, mutta moni ei osaa katsoa niitä kokonaisuutena.

Datafriikiksi julistautuva Engberg painottaa mainonnan perusmittareiden yhdistämistä aktiviteetti- ja ostodataan.

– Mediatoimiston pitää tietää myös esimerkiksi se, miten paljon yritykseen tulee puheluja tai miten paljon missäkin myymälässä käy väkeä. Myös monikanavainen suoramarkkinointi on ymmärrettävä osaksi media- ja markkinointi-investointeja, Engberg linjaa.

Aegis Media Finlandiin kuuluvat Caratin ja Vizeumin lisäksi digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Isobar ja ulkomainontaa suunnitteleva Posterscope. Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 125 miljoonaa euroa ja henkilöstöä noin 60.

Directly aloittaa yhdeksän hengen voimin. Määrä on tarkoitus tuplata ensi vuoden loppuun mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näin selviät kun rahat loppuvat

    5. 5

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    8. 8

      Ekonomistikysely kertoo: Näin pitkään asuntovelkaisten kissanpäivien povataan jatkuvan

    9. 9

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    10. 10

      Talousodotukset korkeimmillaan kuuteen vuoteen euroalueella

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    6. 6

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    9. 9

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    10. 10

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää