Aegis alkaa suoramarkkinoida

Julkaistu:

Markkinointiviestinnän palveluja tarjoava Aegis-konserni perustaa Suomeen uuden media-analytiikkaan ja monikanavaiseen suoramarkkinointiin erikoistuneen liiketoimintayksikön. Sitä alkaa johtaa Jani Engberg.
Vuoden 2008 alussa aloittava Directly palvelee konserniin kuuluvien Carat- ja Vizeum-mediatoimistojen lisäksi myös muita asiakkaita. Tulevaisuudessa toimintamalli on tarkoitus viedä myös muihin Pohjoismaihin.

Vain viikko sitten Omnicom-konsernin mediatoimistoryhmä Omnicom Media Group kertoi perustaneensa uuden, myynnin mallinnukseen erikoistuneen BrandScience-yksikön.

Mediatoimisto MediaCom puolestaan kertoi viime viikolla kehittävänsä toimintaansa aiempaa myyntilähtöisemmän kohderyhmä- ja kanavasuunnittelun suuntaan.

Aegis Media Finlandin toimitusjohtaja Juha Herranen toivottaa kilpailijoiden avaukset tervetulleiksi.

– Mitä enemmän tapahtuu, sitä nopeammin mediatoimistokulttuuri muuttuu. Alaa on vaivannut liika vaatimattomuus, emme ole osanneet kertoa asiakkaille osaamisestamme.

Nyt mediatoimistot ovat Herrasen mukaan löytäneet sisäisen sankarinsa ja lähteneet rohkeasti haastamaan mainostoimistoja markkinointiviestintäprosessin vetäjinä. Käynnissä on siirtymä media- ja idealähtöisestä suunnittelusta kuluttajista kumpuavaan suunnitteluun.

– Mediatoimistot ovat tehneet viimeisen puolen vuoden aikana enemmän alan hyväksi kuin mainostoimistot viidessä vuodessa, Herranen lataa.

Aegis etsii Herrasen mukaan jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa uusille liiketoiminta-alueille. Suoramarkkinointipalvelujen tarjoaminen on hänen mukaansa tästä oiva esimerkki.

– Suoramarkkinoinnin kautta autamme asiakkaitamme kättelemään kuluttajia henkilökohtaisesti, Herranen luonnehtii.

Directlyn johtajana aloittaa asiakkuushallinnan ja -markkinoinnin palveluja tarjoavasta Itella

TGM:stä löytynyt Jani Engberg. Samasta talosta tulee myös suoramarkkinointipalvelujen kehittämisestä vastaava Antti Kaihlanen.

Engberg korostaa kokonaisvaltaisuuden merkitystä mediasuunnittelussa. Tutkimusosaamisen, mittaamisen ja seurannan lisäksi pitää pystyä tunnistamaan ja ennakoimaan asiakassuhteissa tapahtuvia muutoksia. Muuten kuluttajaymmärrys jää puutteelliseksi.

Engbergin mukaan parantamista on etenkin asiakasdatan hyödyntämisessä.

– Tietoja asiakkaiden käyttäytymisestä on jo valtavasti, mutta moni ei osaa katsoa niitä kokonaisuutena.

Datafriikiksi julistautuva Engberg painottaa mainonnan perusmittareiden yhdistämistä aktiviteetti- ja ostodataan.

– Mediatoimiston pitää tietää myös esimerkiksi se, miten paljon yritykseen tulee puheluja tai miten paljon missäkin myymälässä käy väkeä. Myös monikanavainen suoramarkkinointi on ymmärrettävä osaksi media- ja markkinointi-investointeja, Engberg linjaa.

Aegis Media Finlandiin kuuluvat Caratin ja Vizeumin lisäksi digitaaliseen markkinointiin erikoistunut Isobar ja ulkomainontaa suunnitteleva Posterscope. Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 125 miljoonaa euroa ja henkilöstöä noin 60.

Directly aloittaa yhdeksän hengen voimin. Määrä on tarkoitus tuplata ensi vuoden loppuun mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    2. 2

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    3. 3

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    4. 4

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      Trumpin kommentit ja Barcelonan isku hermostuttavat markkinoita – dollari heikkeni

    9. 9

      Olvi kohensi tulostaan Suomen kehnosta säästä huolimatta

    10. 10

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    9. 9

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    10. 10

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää