Puolet yrityksistä markkinoi hakusanoilla

Julkaistu: , Päivitetty:

Hakukonemarkkinointia käyttävistä yrityksistä joka viides mittaa tuloksia muutoksilla myynnin määrässä. Määrä on noin 10 prosenttia yrityksistä. Samaan aikaan runsas kolmannes yrityksistä ei käytä hakukonemarkkinointi lainkaan.


Suomalaiset markkinoinnin ja myynnin johtajat ja asiantuntijat uskovat hakukonemarkkinoinnin roolin kasvavan ja tulevan keskeiseksi osaksi mediavalintoja ensi vuoden aikana.

Tieto käy ilmi internet-hakukonemarkkinointia käsittelevästä selvityksestä, johon vastasi 167 suomalaista markkinoinnin ja myynnin asiantuntija- tai johtotehtävissä työskentelevää henkilöä useilta eri toimialoilta.

Hakusanamainontaa hyödynnetään tällä hetkellä 48 prosentissa ja hakukoneoptimointia 35 prosentissa vastaajien edustamista yrityksistä. Toisaalta 36 prosentissa yrityksissä hakukoneita ei hyödynnetä vielä lainkaan.

- Valtaosa yrityksistä hyödyntää jo internetin hakukoneita markkinoinnissaan, mutta kokonaan kehityksen ulkopuolellakin on vielä hämmentävän suuri joukko. Kuitenkin peräti 47 prosenttia vastanneista markkinointi- ja myyntiammattilaisista arvioi internet-sivujen merkityksen liiketoiminnalleen erittäin tärkeäksi ja 43 prosenttia melko tärkeäksi. Mitä vahvempi linkki internet-sivuilla on yrityksen myyntiin, sitä merkittävämpi on yrityksen panostus myös hakukonemarkkinointiin, Get It Right Helsinki Oy:n konsultti Markus Varsikko sanoo. Yhtiö osaaminen on keskittynyt hakukoneoptimointiin.

Vastanneista 57 prosenttia työskentelee yli sadan ja 43 prosenttia alle sadan hengen organisaatioissa. Pienten alle 20 hengen organisaatioiden edustajia oli vain 5 prosenttia vastaajista. Kolme neljästä vastanneista yrityksistä tarjoaa tuotteitaan tai palveluitaan toisille yrityksille Suomessa ja kolmannes myös Suomen ulkopuolella. Kotimaisia kuluttajia tavoittelee 41 prosenttia vastaajista.

Verkkomarkkinoinnin asiantuntijayritys Get It Right Helsinki Oy:n web-kysely oli avoinna 29.10. - 2.11.2007. Vastaajat kutsuttiin mukaan sähköpostitse MicroMedia Oy:n suoramarkkinointirekisteristä saatujen tietojen perusteella.

- Internet-sivut toimivat edelleen hyvänä sähköisenä esitteenä, minkä mainitsi yhdeksi sivujen tärkeimmistä tehtävistä kolme neljästä. Nähtävissä on, että internetin roolin pönkittäminen erityisesti myyntikanavana on lopultakin nousussa ja sitä korosti 32 prosenttia vastaajista, Markus Varsikko sanoo.

Hakukonemarkkinointia tehdään yrityksissä pääsääntöisesti omin voimin. 36 prosenttia vastaajien edustamista yrityksistä on ottanut tuekseen hakukonemarkkinointiin erikoistuneen yrityksen. Neljäsosa vastaajista käyttää lisäksi mediatoimiston apua.

Kumppaneita käyttävistä vastaajista 66 prosenttia oli erittäin tai melko tyytyväisiä kumppaninsa osaamisen tasoon. Selvästi tärkein tyytyväisyyteen vaikuttava tekijä on kumppanin tekninen asiantuntemus, toiseksi tärkeimpänä tekijänä erottui markkinoinnin ja myynnin asiantuntemus. Tyytyväisyyteen vaikuttivat lisäksi kustannustaso, raportoinnin selkeys ja yhteydenpidon aktiivisuus.

Hakukonemarkkinoinnin tuloksia seurataan tyypillisesti omille internet-sivuille tulevien vierailijoiden määrällä, jota tarkkailee aktiivisesti 73 prosenttia hakukonemarkkinointia hyödyntävistä vastaajista. Peräti 68 prosenttia on tuloksiin erittäin tai melko tyytyväisiä. Yleisesti käytettyjä seurantakohteita ovat myös klikkausten määrä, avainsanojen toimivuus sekä yhteydenottojen ja yhteydenottopyyntöjen määrä.

Varsikko sanoo, että pisimmälle vietyä mittaria eli syntyneen myynnin määrää seuraa jo 22 prosenttia hakukonemarkkinointia hyödyntävistä vastaajista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    3. 3

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    4. 4

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    7. 7

      Seppälää haetaan konkurssiin

    8. 8

      Turismi veti Islantia lamasta – ja puski Reykjavikin asuntohinnat hurjaan nousuun

    9. 9

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Seppälää haetaan konkurssiin

    3. 3

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    4. 4

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    5. 5

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    6. 6

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    7. 7

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    8. 8

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    9. 9

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää