Omnicom mallintaa myyntiä

Julkaistu:

Markkinointijätti Omnicomin mediatoiminnoista vastaava Omnicom Media Group perustaa uuden myynnin mallinnukseen erikoistuneen yksikön.
BrandScience hyödyntää konsernin OMD-mediatoimistoketjun OMD Metrics -yksikössä vuodesta 1998 kehitettyjä mittaustekniikoita.

BrandScience tarjoaa palvelujaan sekä konsernin omien OMD- ja PHD-ketjujen asiakkaille että muille mainostajille. Perimmäisenä tavoitteena on auttaa asiakasyrityksiä kestävään kasvuun.

– BrandScience lähtee perustarpeesta katsoa markkinoinnin ROI-puolta eli markkinointipanostusten tuottoa. Olemme tehneet sitä ryhmässä pitkään ja hartaasti ja huomanneet, että sen tarve lisääntyy jatkuvasti, sanoo Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Tom Jungell.

Keskustelu markkinointi-investointien tuotosta on vellonut jo vuosia. Omnicomin tutkimusjohtajan Jukka Saarenpään mukaan ROI-käsite on päässyt venymään liikaa.

– ROI on eri asia kuin markkinoinnin tehokkuuden mittaus. Se on talouslaskennan termi, sen avulla lasketaan rahaa, Saarenpää sanoo.

BrandScience keskittyy Saarenpään mukaan varsinaiseen ROI:hin eli markkinointitoimenpiteillä saavutetun lisämyynnin mittaukseen.

Yksikkö rakentaa markkinointitoimenpiteiden ja muiden tekijöiden yhteisvaikutuksista ekonometrisiä malleja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi budjetoinnissa, toimenpiteiden ajoituksessa ja kilpailijoiden toiminnan vaikutusten arvioinnissa.

– Käytännössä kaikki myyntiin vaikuttavat tekijät säästä, jakelukanavan muutoksista ja tuotevaihteluista lähtien lykätään samaan matemaattiseen malliin ja katsotaan, mikä vaikuttaa mihinkin. Tavoitteena on vähintään 85 prosentin selitysaste.

Mallinnus toimii Omnicomin mukaan niin lyhyen, keskipitkän kuin pitkänkin tähtäimen investointien optimoinnissa.

Sen avulla lyhyen tähtäimen myyntitavoitteet voidaan yhdistää niin sanottuihin pehmeisiin brändimuuttujiin, joita ei ole aiemmin juurikaan osattu ottaa huomioon ROI:ta mitattaessa. Pehmeitä muuttujia ovat esimerkiksi asiakastyytyväisyys ja brändimielikuvan kehittyminen.

– Pehmeitä muuttujia ei näe paljaalla silmällä vaan niiden erottamiseen tarvitaan tilastollisia menetelmiä. Kun ne yhdistetään myyntidataan, niillekin voidaan laskea rahallinen arvo, selittää BrandSciencen Kööpenhaminassa toimivan Pohjoismaisen yksikön johtaja Dorthe Knudsen.

Omnicom kutsuu lähestymistapaa markkinoinnin ekologiaksi.

– Maaperä uhkaa köyhtyä, jos sitä viljellään liikaa. Samalla tavoin liiketoiminnasta on helppo riistää kaikki irti, kun yritys pitää saada nopeasti tuloskuntoon. Vastuullinen johto ottaa kuitenkin huomioon myös esimerkiksi brändimielikuvan pitkän aikavälin kehityksen, Saarenpää suomentaa.

– Myynnin mallinnus auttaa markkinoijaa sekä saavuttamaan tulevan vuoden tavoitteet että kylvämään siemenet tulevaisuuden kasvua varten, jatkaa Knudsen.

BrandScience-paikallisyksikköjä on aluksi 12. Uusia on perusteilla ainakin Aasiaan ja Itä-Eurooppaan.

Knudsen kehuu BrandSciencen ja sen edeltäjän OMD Metricsin näkymiä valoisiksi.

– Pelkästään tänä vuonna OMD Metricsin liikevaihto on kasvanut Pohjoismaissa 40 prosenttia, Knudsen kertoo.

Myös Suomessa vastaanotto on ollut hyvä.

– Esimerkiksi metsäteollisuudessa johto on ollut heti kärryillä, kun olemme esitelleet asiaa, Saarenpää toteaa.

Omnicom Media Group on osa maailman suurinta markkinointiviestintäkonsernia Omnicomia. Sen OMD- ja PHD-mediatoimistoketjut toimivat yli sadassa maassa.

Omnicom Media Group Finland työllistää yli 50 henkeä. Sen myyntikate oli viime vuonna 4,3 miljoonaa euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    3. 3

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    4. 4

      Käänne tapahtui: Viroon reissataan nyt enemmän kuin Ruotsiin

    5. 5

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    6. 6

      Kyberhyökkäys kävi kalliiksi varustamojätille: hintalappu satoja miljoonia

    7. 7

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    8. 8

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    9. 9

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    10. 10

      Pyörä päihittää bussin – Valtaosa pk-seudun asukkaista pääsisi töihin nopeammin pyörällä kuin julkisilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Lakan jättisato johti poikkeukselliseen pyyntöön: Ostakaa marjaa ja myykää mahdollisimman halvalla

    4. 4

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    5. 5

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    6. 6

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    7. 7

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    8. 8

      Asumistukiin palaa jo liki 2 miljardia vuodessa – summa uhkaa kasvaa lisää

    9. 9

      Ekonomisti yllättyi: Näin paljon Suomessa palkitaan lapsia arvosanoista

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    6. 6

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Autoilija hämmästyi: Liikennevakuutuksen täysbonus nosti vakuutuksen hintaa

    9. 9

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    10. 10

      Maailman rikkain mies teki salaperäisen lahjoituksen – peräti 4,6 miljardia dollaria

    11. Näytä lisää