Seikku nousi brändijohtajien eliittiin

Julkaistu:

Kai Seikun kaksivuotiskausi elintarvikekonserni HKScanin johdossa on vakuuttanut kotimaiset markkinointiammattilaiset. Aiemmin liikkeenjohdon konsulttina ja mainostoimistojohtajana työskennellyt Seikku oli tänä vuonna brändijohtajatutkimuksen ylivoimaisesti kovin nousija.
Seikun raikas ote jämähtäneellä lihateollisuusalalla on näkynyt HK:n toimissa. Seikku jätti brändijohtajana taakseen muun muassa edellisten vuosien kestosuosikit, nyt kolmanneksi rankatun Nokian hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan ja viidenneksi tipahtaneen Amer Sportsin toimitusjohtajan Roger Talermon.

Ylivoimaisesti parhaana brändijohtajana markkinointiväki piti edelleen Marimekon pitkäaikaista pääomistajaa ja toimitusjohtajaa Kirsti Paakkasta. Paakkanen ilmoitti syksyllä myyvänsä omistuksensa Mika Ihamuotilalle ja luopuvansa Marimekon vetämisestä. Marimekon uusi vetäjä Ihamuotilakin oli jo noteerattu nousevien brändijohtajien joukkoon.

Nokian vahvaa asemaa suomalaisessa brändikentässä kuvastaa se, että Ollilan kolmossijan lisäksi kärkikymmenikössä oli nyt myös kaksi muuta nokialaista, toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo sekä multimediatoimialan johtaja Anssi Vanjoki.

Uusina listan kärkitiloille nousivat Pauligin brändijohtaja Siru Heino ja kyläkauppias Vesa Keskinen. Viime vuoden menestyjistä paikkansa pitivät Valion myynti- ja markkinointijohtaja Annikka Hurme ja Sammon konsernijohtaja Björn Wahlroos. Myös Taivas-ryhmän hallituksen puheenjohtaja Jussi Nurmio ja Trainers' Housen suuromistaja Jari Sarasvuo saivat useita parhaan brändijohtajan mainintoja.




Viime vuoden kärkinimistä listalta tipahtivat SOK:n entinen pääjohtaja, vuorineuvos Kari Neilimo, Ponssen perustaja Einari Vigren ja Hartwall Areenan pääomistaja Harry Harkimo.

Yrityksinä mainintoja saivat Nokia, Fazer, Finnair ja Stockmann.

Liha-alalle raikkaita tuulahduksia tuonut Kai Seikku uskoo, että kullakin vaiheella on yrityksessä tekijänsä. Hän itse on nyt HK: ssa toteuttamassa yhtä vaihetta.

– Yritysjohto ei saa koskaan sortua siihen, että olisi omissa toimissaan loppusuoralla. Tähtäin tekemisessä pitää olla pitkällä aikavälillä.

Hän muistuttaa, että brändijohtaminen henkilöityy yhtiön toimitusjohtajaan ja siksi kyselyissä mukana on aina myös ansaitsematonta arvonnousua. Yrityksen omistamien tuotemerkkien ja brändien menestyksen takana on todellisuudessa suuri joukko osaavia ihmisiä.

Brändi on Seikun mukaan aina johtajaa suurempia asia. Johtajia tulee ja menee, mutta brändin pitää pysyä ja kehittyä.

– Toimitusjohtajat ovat pätkätyöläisiä. Brändi on pidempiaikainen ilmiö, eikä yksi toimitusjohtaja ehdi saamaan brändeissä aikaan kovin suuria liikahduksia.

Hän kuitenkin uskoo, että johtajan tehtävä on juuri luotsata brändiä oikeaan suuntaan.

– Brändiin panostaminen on aina investointi ja sille on pystyttävä osoittamaan tuottoa, Seikku muistuttaa.

Perinteikkääseen lihataloon Seikku uskoo tuoneensa lisää kuluttajaorientoituneisuutta.

– Uskon, että taustani kautta olen luontevasti pystynyt priorisoimaan brändiin liittyvät asiat johtoryhmä- ja hallitustyöskentelyssä sekä nostanut brändit voimakkaammin yhtiön toiminnan peruskäsitteeksi.

– Pitää ymmärtää, että brändit eivät ole minkään yksittäisen osaston oma asia vaan koko yhtiön ja sen johdon asia, hän sanoo.

Brändijohtaminen on Seikun mukaan ennen kaikkea systematiikkaa. Tuotemerkeille pitää luoda hyvät toimintaedellytykset.

– Brändiin investoitaessa pitää mennä todella liiketoiminnan ytimeen ja pystyä sanomaan sanottavansa hyvin yksinkertaisesti.

Toisaalta tuotemerkkikeskeinen ajattelu keskittyy ennen kaikkea asiakkaaseen. Siksi brändeihin liittyvä toiminta on Seikun mukaan ulospäin näkyvin osa yrityksen toimintaa.

– Yhtiö, jolla on hyvä tasainen kehitys ja vakaa brändi, ei voi välttää menestymistä. Parhaimmillaan brändit ansaitsevat paikkansa ja kuluttajat tuntevat ne omikseen.

– Mutta jos brändi ei kanna, yhtiö ei voi menestyä. Kuluttaja on kuitenkin aina myös arvaamaton, Seikku sanoo.

Hän uskoo, että tuotemerkkien markkinoinnissa yrityksen polku voi olla kuoppainen mutta sen on suuntauduttava kuitenkin aina ylöspäin. Brändin kehittäminen ei voi olla Seikun mukaan koskaan satunnaista kokeilua.

Johtajan tehtävä on löytää oleellinen ja tietää, mikä asia pitää nostaa kulloinkin yli muiden. Isokin firma koostuu siitä, että pieniä asioita tehdään enemmän tai vähemmän oikein ja väärin.

– Tämä on kuitenkin aika selkeää. Realiteetit ovat taseessa ja osaavassa henkilökunnassa. Sitten tulevat markkinoiden päivittäiset tarpeet ja trendimuutokset. Nämä pitää yhdistää, Seikku sanoo.

Hän tunnustaa, että isossa organisaatiossa hitaus ja jähmeys kasvavat. Riittävän suuressa yrityksessä asiat eivät ole koskaan täysin hyvin. Aina on jossain parannettavaa.

– Erityisesti tuotannollisissa yrityksissä on riskinä unohtaa se tosiasia, mistä raha tulee tähän koko tuotantoketjuun. Raha tulee aina asiakkailta.

Haasteita riittää vielä HK:llakin. Ruokailutottumukset muuttuvat ja ihmisten käyttäytyminen eriytyy yhä enemmän. Esimerkiksi alkuviikosta ja viikonloppuna kodeissa syödään aivan eri tavalla.

– Siksi liha- ja makkaratalon juurilta pitää nyt osata ponnistaa valmisruoka- ja välipalataloksi. Koko ajan ruokamarkkinoille tulee uusia painotuksia ja tuotteita. Kehityksessä pitää olla mukana, Seikku sanoo.

Asemien säilyttäminen edellyttää menestymistä erityisesti uusissa tuoteryhmissä. Se vaatii myös yhtiön markkinamielikuvan vähittäistä siirtämistä.

– Kysymys on siitä, mihin HK: n merkki venyy ja onko meillä oikeita tuotteita meneillään olevaan kehitykseen.

Mielikuva HK:sta on Seikun mukaan nyt hivenen kaupunkilainen ja maskuliininen.

HK:n Sininen on juurtunut suomalaiseen ajatteluun syvällisesti, mutta Seikku haluaa mielikuvan laajenevan. Hän haluaa vedota HK:n brändeillä jatkossa yhä enemmän myös nuoriin ja varttuneisiin naisiin.

Myös kaupan rakenteet tuovat valmistavalle teollisuudelle yhä enemmän painetta luoda vahvoja omia tuotemerkkejä. Kauppa haluaa hyllyilleen brändejä ja tunnettuja tuotteita.

– Kauppa ja jakelutiet haluavat tuotemerkkejä, jotka kutsuvat asiakkaita. Tämä vaatii sekä syvää yhteistyötä kauppaportaan kanssa että oman tuotemerkin voimakasta rakentamista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    5. 5

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    6. 6

      Enontekiölläkin tarvitaan arabiaa – kunta hakee kielen osaajaa

    7. 7

      S&P laski Nokian kilpailijan luottoluokituksen roskalainaluokkaan

    8. 8

      Kiivas tulosviikko alkoi alavireisesti – Outokumpu pysytteli plussalla

    9. 9

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    2. 2

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    3. 3

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    4. 4

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      BMW vakuuttaa – me emme huijanneet

    7. 7

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    8. 8

      LM: Suomeen tulossa hopeakaivos

    9. 9

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    10. 10

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää