Eurostar-juna yrittää haastaa lentoyhtiöt

Britannia on siirtynyt lopulta oikeiden luotijunien aikakauteen, kun kanaalin ali Ranskaan ja Belgiaan matkaava Eurostar sai marraskuun puolivälissä käyttöönsä viimeisen nopeista rataosuuksistaan.
Samalla junat ovat siirtyneet Lontoon Waterloosta St Pancrasin asemalle.

– Voimme kiihdyttää suoraan kaupungin keskustasta 300 kilometrin tuntinopeuteen, iloitsee yhtiön toimitusjohtaja Richard Brown.

Lontoon ja mantereen väliset matkat lyhenivät yli 20 minuuttia. Pariisi on nyt kahden tunnin ja vartin ja Bryssel tunnin ja vartin päässä.

– Liikematkustajat pääsevät lähtöselvityksen läpi kymmenessä minuutissa, muut puolessa tunnissa. Hinnoittelumme noudattaa jo halpalentojen mallia: varhainen varaaja saa lippunsa halvimmalla, Brown kertoo.

Eurostarin ja lentoyhtiöiden välinen vauhtikisa on Brownin visioissa vasta luotijunailun alkua. Eurooppalaisten junayhtiöiden Railteam-yhteistyö kehittää luotijunista entistä vakavampaa kilpailijaa lentämiselle.

– Rakennamme nettiin lipunmyyntipaikan, josta matkustaja saa lipun koko matkalle, vaikka siirtyisikin eri yhtiöiden juniin. Toiseksi meille tulee yhteinen kanta-asiakasohjelma ja lisäksi kehitämme vaihtomahdollisuuksia neljässä tärkeässä solmukohdassa, Brown kertoo.

Yhteinen nettimyynti alkaa vuonna 2009. Brown myöntää, että junayhtiöiden palvelut ovat monta vuotta lentoyhtiöistä jäljessä.

– Toisaalta juuri nyt on valmistunut monia nopeita ratayhteyksiä Euroopassa. Brysselin ja Kölnin välinen yhteys on uusi, Saksan ja Ranskan väliset yhteydet ovat parantuneet ja Hollantikin on liittynyt verkkoon.

Ranskan Lille, Belgian Bryssel sekä Saksan Köln, Frankfurt ja Stuttgart varustautuvat uusiksi uljaiksi vaihtoasemiksi. Nykyisellään nopean junamatkailun suurimpia hidasteita ovat junavaihdot, joihin helposti kuluu tunti tai enemmänkin.

– Asiakastutkimustemme mukaan puoli tuntia olisi sopiva vaihtoaika, Brown sanoo.

Junavaihdoista ei kuitenkaan päästä eroon, sillä Euroopan maiden radat ja junat ovat teknisesti niin erilaisia, ettei sama kalusto yleensä voi ylittää valtakuntien rajoja.

Juna on Brownin mukaan liikematkustajille kilpailukykyinen vaihtoehto neljän tunnin matkaan saakka. Vapaa-ajan matkailijat ovat valmiita sietämään kuuden tunnin matkaa ennen kuin haluavat lentää.

– Juniemme hiilidioksidipäästöt ovat matkustajaa kohti vain kymmenesosa lentämisestä. Monissa yrityksissä tämä on tärkeä asia, koska ne joutuvat tekemään oman ympäristötilinpäätöksensä.

Eurostar kosiskelee liikematkustajia myös omalla bisnesluokallaan. Sen junissa on karvalakkivaunujen lisäksi erilliset liikematkustajien ja lomamatkailijoiden ykkösluokat.

– Asiakastutkimuksemme mukaan liikematkustajat eivät halua katsoa lapsia tai rakastuneita pareja. Vapaa-ajan matkustajat eivät puolestaan tykkää kännyköitä ja läppäreitä käyttävistä pukuihmisistä, Brown sanoo.

Nykyisin Eurostar kuljettaa kahdeksan miljoonaa matkustajaa vuosittain. Viime aikoina se on kasvanut ripeästi. Vuonna 2010 yhtiö aikoo rikkoa kymmenen miljoonan matkustajan rajan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    3. 3

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    4. 4

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    7. 7

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    8. 8

      Britannia ei ole tänään tuottanut yhtään hiilienergiaa – ensimmäistä kertaa yli sataan vuoteen

    9. 9

      FT: EU:n komissio kehottaa yrityksiä siirtymään pois Brexit-Britanniasta

    10. 10

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    4. 4

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    5. 5

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    6. 6

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Nordean kortit eivät toimi sunnuntaina – pankkiautomaateilla on jo jonoa

    9. 9

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    10. 10

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sanna osti lähes uuden asunnon – kahden vuoden jälkeen se osoittautui karmeaksi virheeksi

    2. 2

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    3. 3

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää