Eurostar-juna yrittää haastaa lentoyhtiöt

Julkaistu: , Päivitetty:

Britannia on siirtynyt lopulta oikeiden luotijunien aikakauteen, kun kanaalin ali Ranskaan ja Belgiaan matkaava Eurostar sai marraskuun puolivälissä käyttöönsä viimeisen nopeista rataosuuksistaan.
Samalla junat ovat siirtyneet Lontoon Waterloosta St Pancrasin asemalle.

– Voimme kiihdyttää suoraan kaupungin keskustasta 300 kilometrin tuntinopeuteen, iloitsee yhtiön toimitusjohtaja Richard Brown.

Lontoon ja mantereen väliset matkat lyhenivät yli 20 minuuttia. Pariisi on nyt kahden tunnin ja vartin ja Bryssel tunnin ja vartin päässä.

– Liikematkustajat pääsevät lähtöselvityksen läpi kymmenessä minuutissa, muut puolessa tunnissa. Hinnoittelumme noudattaa jo halpalentojen mallia: varhainen varaaja saa lippunsa halvimmalla, Brown kertoo.

Eurostarin ja lentoyhtiöiden välinen vauhtikisa on Brownin visioissa vasta luotijunailun alkua. Eurooppalaisten junayhtiöiden Railteam-yhteistyö kehittää luotijunista entistä vakavampaa kilpailijaa lentämiselle.

– Rakennamme nettiin lipunmyyntipaikan, josta matkustaja saa lipun koko matkalle, vaikka siirtyisikin eri yhtiöiden juniin. Toiseksi meille tulee yhteinen kanta-asiakasohjelma ja lisäksi kehitämme vaihtomahdollisuuksia neljässä tärkeässä solmukohdassa, Brown kertoo.

Yhteinen nettimyynti alkaa vuonna 2009. Brown myöntää, että junayhtiöiden palvelut ovat monta vuotta lentoyhtiöistä jäljessä.

– Toisaalta juuri nyt on valmistunut monia nopeita ratayhteyksiä Euroopassa. Brysselin ja Kölnin välinen yhteys on uusi, Saksan ja Ranskan väliset yhteydet ovat parantuneet ja Hollantikin on liittynyt verkkoon.

Ranskan Lille, Belgian Bryssel sekä Saksan Köln, Frankfurt ja Stuttgart varustautuvat uusiksi uljaiksi vaihtoasemiksi. Nykyisellään nopean junamatkailun suurimpia hidasteita ovat junavaihdot, joihin helposti kuluu tunti tai enemmänkin.

– Asiakastutkimustemme mukaan puoli tuntia olisi sopiva vaihtoaika, Brown sanoo.

Junavaihdoista ei kuitenkaan päästä eroon, sillä Euroopan maiden radat ja junat ovat teknisesti niin erilaisia, ettei sama kalusto yleensä voi ylittää valtakuntien rajoja.

Juna on Brownin mukaan liikematkustajille kilpailukykyinen vaihtoehto neljän tunnin matkaan saakka. Vapaa-ajan matkailijat ovat valmiita sietämään kuuden tunnin matkaa ennen kuin haluavat lentää.

– Juniemme hiilidioksidipäästöt ovat matkustajaa kohti vain kymmenesosa lentämisestä. Monissa yrityksissä tämä on tärkeä asia, koska ne joutuvat tekemään oman ympäristötilinpäätöksensä.

Eurostar kosiskelee liikematkustajia myös omalla bisnesluokallaan. Sen junissa on karvalakkivaunujen lisäksi erilliset liikematkustajien ja lomamatkailijoiden ykkösluokat.

– Asiakastutkimuksemme mukaan liikematkustajat eivät halua katsoa lapsia tai rakastuneita pareja. Vapaa-ajan matkustajat eivät puolestaan tykkää kännyköitä ja läppäreitä käyttävistä pukuihmisistä, Brown sanoo.

Nykyisin Eurostar kuljettaa kahdeksan miljoonaa matkustajaa vuosittain. Viime aikoina se on kasvanut ripeästi. Vuonna 2010 yhtiö aikoo rikkoa kymmenen miljoonan matkustajan rajan.

  • Autot

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    3. 3

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    4. 4

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    5. 5

      HKScanin virolaisen hautomon roskiksesta löytyi eläviä kananpoikia

    6. 6

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    7. 7

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    8. 8

      Trump uhkaa hallinnon sulkemisella, jos Meksikon muuria ei rakenneta

    9. 9

      EKP:n pääjohtaja: Keskuspankkien pitää valmistautua uusiin haasteisiin

    10. 10

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    2. 2

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    3. 3

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    4. 4

      Mullistus Suomen käteisautomaateilla: pankeille luvassa merkittävästi lisää kuluja – ilmaiset nostot vaarassa

    5. 5

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    6. 6

      Suomi luopui omasta järjestelmästä: eroaminen eurosta vaikeutui huomattavasti – kaikki maksut kulkevat EKP:n kautta

    7. 7

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    8. 8

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    9. 9

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    10. 10

      Trump uhkaa hallinnon sulkemisella, jos Meksikon muuria ei rakenneta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näitä töitä te-toimisto välittää ”tiskin alta” – katso 20 ammatin lista

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää