Mainostajat tunkevat kilpaa elokuvakankaille

Elokuvamainonta on kovassa kasvuvauhdissa.
Suomen suurimman elokuvaketjun Finnkinon teattereiden mainosaikaa myyvä Clear Channel Finland on jopa joutunut torjumaan innokkaimpia mainostajia, sillä mainostila on ollut loppuunmyytyä syys–lokakuussa. Kasvuluvut ovat hurjia: tammi-syyskuussa elokuvamainontaan on käytetty 75 prosenttia enemmän euroja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Rahamäärät ovat kuitenkin pieniä verrattuna mainonnan koko volyymiin: elokuvamainonta kattaa 01, prosenttia kaikesta mainonnasta.

Vuonna 2006 sen euromääräinen osuus oli 1,4 miljoonaa euroa.

– Kun kasvu lähtee melkein nollasta, niin ovat luvutkin sen mukaisia, sanoo Finnkinon markkinointijohtaja Reijo Jämes.

Finnkino vaihtoi mainosmyyjäänsä vuodenvaihteessa Screenvision Finlandista ulkomainonnasta tuttuun Clear Channel Finlandiin. Jämeksen mukaan uuteen sopimukseen ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, sillä elokuvamainonnan laskeva trendi saatiin katkaistua. Teatteriketju saa myynnistä tietyn prosenttiosuuden.

Elokuvamainonta on saanut vetoapua Finnkinon uusien elokuvakompleksien rakentamisesta, muiden ketjujen lopettamisesta ja suosituista elokuvaensi-illoista.

– Kesällä suuret ensi-illat, kuten Harry Potter ja The Simpsons, houkuttelivat mainostajia. Syksy on ollut kotimaisen elokuvan aikaa. Erityisesti Ganes-elokuva on ollut mainostajien puheissa, kertoo Clear Channelin elokuvamyyntiryhmän päällikkö Tuomas Kurki.

Mainostaminen elokuvissa on yhä useamman yrityksen ulottuvilla myös taloudellisesti. Uusi, digitaalinen tekniikka mahdollistaa televisiomainosten pyörittäminen myös elokuvateattereissa, mikä laskee kustannuksia merkittävästi.

– Mainokset ovat siirtyneet aivan elokuvan alkuun juuri tekniikan takia. Niiden jälkeen pyöritetään leffatrailerit ja elokuva filmiltä, Tuomas Kurki sanoo.

Mainosaika on rajattu kymmeneen minuuttiin, mutta leffateattereiden imua halutaan laajentaa.

Clear Channel on aloittamassa kampanjan, jossa mainokset pyörivät aulojen suurissa televisioruuduissa. Sen lisäksi mainostettavia tuotteita voidaan jakaa elokuvayleisölle.

Kurjen mukaan yhtiö pohtii myös, voisiko Suomessa lanseerata monista Euroopan maista tutun käytännön, jossa mainokset alkavat pyöriä jo ennen varsinaista elokuvan aloitusaikaa.

Mainosten kasvaneesta määrästä on Jämeksen mukaan tullut Finnkinoon palautetta vain vähän.

– Kymmenen minuutin rajaa ei aiota vielä ylittää. Ennen aloitusaikaa näytettävistä mainoksista on ollut puhetta, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty, Jämes toteaa.

Finnkino ja Taloussanomat kuuluvat SanomaWSOY -konserniin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Ruotsalaisoperaattoreita epäillään kartellista – Telia yksi epäillyistä

    4. 4

      Näkökulma: Macronin voitto tuskin ratkaisee Ranskan ongelmia

    5. 5

      Kemira löi liikevaihto-odotukset, mutta tulos tipahti

    6. 6

      Sanoman operatiivinen liikevoitto kasvoi – SBS-kauppa painoi tuloksen tappiolle

    7. 7

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    8. 8

      Wärtsilän tulos heikkeni yllättäen

    9. 9

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    10. 10

      WSJ: Trump aikoo laskea yritysveroa tuntuvasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    4. 4

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    5. 5

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    6. 6

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    9. 9

      UPM yllätti tulosparannuksella – kysyntä oli hyvä etenkin Aasiassa

    10. 10

      Teuvan Siwa sulki ovensa – sokea Pekka murehtii, miten pärjää uudessa kaupassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää