Puskaradio kasvaa kohisten

Word of mouth -markkinointi (WOM) eli puskaradio oli viime vuonna Yhdysvaltain nopeimmin kasvanut markkinointikanava.
Viime vuonna WOM-panostukset kasvoivat tutkimusyhtiö PQ Median mukaan Yhdysvalloissa 35,9 prosenttia 981 miljoonaan dollariin eli 670 miljoonaan euroon. 

WOM-markkinoinnin kasvuvauhti oli lähes viisinkertainen koko markkinointipalvelualaan verrattuna. Markkinointipalveluihin luokitellaan WOM-markkinoinnin ohella muun muassa brändätty viihde, suoramarkkinointi ja PR-toiminta. Alan kokonaismarkkinoiden arvo oli viime vuonna 254 miljardia dollaria eli vajaat 175 miljardia euroa.

Tänä vuonna yhdysvaltalaismarkkinoijien WOM-panostukset ylittävät PQ Median ennusteen mukaan miljardi dollaria eli 683 miljoonaa euroa. Vuoteen 2001 mennessä summan arvioidaan yltävän jo 3,7 miljardiin dollariin eli runsaaseen 2,5 miljardiin euroon.

PQ Media määrittelee WOM-markkinoinnin vaihtoehtoiseksi, tutkimusta ja teknologiaa hyödyntäväksi markkinointistrategiaksi, joka rohkaisee kuluttajia keskustelemaan tuotteista ja palveluista keskenään.

Kasvun taustalla on blogien, verkkoyhteisöjen ja muiden vaihtoehtomedioiden lisääntyvä suosio sekä kuluttajien taipumus luottaa enemmän perheenjäsenten, ystävien ja mielipidevaikuttajien suosituksiin kuin muihin mainonnan ja markkinoinnin muotoihin.

Kasvua vauhdittaa myös markkinoijien halu vahvistaa kuluttajien ja brändien välistä suhdetta sekä markkinointi-investointien tuottoa.

PQ Median pääjohtaja Patrick Quinn toteaa tiedotteessa, että uusmedia-alan tapa korostaa mittaamisen merkitystä on ilmiselvästi johtanut siihen, että markkinoijat ovat alkaneet siirtää panostuksiaan perinteisestä mediamainonnasta vaihtoehtoisiin mainonta- ja markkinointiratkaisuihin.

– Word of mouth -ala ottaa tästä trendistä kaiken irti, koska se pystyy tarjoamaan brändimarkkinoijille [perinteisiä markkinointikanavia] paremman tuoton erittäin kustannustehokkaasti, Quinn sanoo.

Ahkerimmin WOM-strategioita hyödyntävät elintarvike- ja juomayhtiöt, media-ala sekä urheilu-, vapaa-aika- ja viihdeteollisuus.

Esimerkiksi kulutustavarajätti Procter & Gamble omistaa WOM-markkinointiin erikoistuneen Tremors/VocalPoint-nimisen yhtiön, jonka kohderyhmiä ovat nuoret ja naiset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näin selviät kun rahat loppuvat

    5. 5

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    6. 6

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    9. 9

      Britannia ei ole tänään tuottanut yhtään hiilienergiaa – ensimmäistä kertaa yli sataan vuoteen

    10. 10

      Kiinteistövälittäjät: Vaikeat vuodet ovat takana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    4. 4

      Näkökulma: Ranska pelaa kovien panosten talousrulettia

    5. 5

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    6. 6

      Nordean palvelut nurin pitkälle iltaan – käteistä ei nouse eikä verkkopankkiin pääse

    7. 7

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    8. 8

      Valuutta­markkinoilla jeni ja rupla vahvistuvat – odotukset talouskasvusta viriävät

    9. 9

      Nordean pankkipalveluiden katko ohi – kortit ja verkkopankki jälleen käytössä

    10. 10

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää