Puskaradio kasvaa kohisten

Julkaistu:

Word of mouth -markkinointi (WOM) eli puskaradio oli viime vuonna Yhdysvaltain nopeimmin kasvanut markkinointikanava.
Viime vuonna WOM-panostukset kasvoivat tutkimusyhtiö PQ Median mukaan Yhdysvalloissa 35,9 prosenttia 981 miljoonaan dollariin eli 670 miljoonaan euroon. 

WOM-markkinoinnin kasvuvauhti oli lähes viisinkertainen koko markkinointipalvelualaan verrattuna. Markkinointipalveluihin luokitellaan WOM-markkinoinnin ohella muun muassa brändätty viihde, suoramarkkinointi ja PR-toiminta. Alan kokonaismarkkinoiden arvo oli viime vuonna 254 miljardia dollaria eli vajaat 175 miljardia euroa.

Tänä vuonna yhdysvaltalaismarkkinoijien WOM-panostukset ylittävät PQ Median ennusteen mukaan miljardi dollaria eli 683 miljoonaa euroa. Vuoteen 2001 mennessä summan arvioidaan yltävän jo 3,7 miljardiin dollariin eli runsaaseen 2,5 miljardiin euroon.

PQ Media määrittelee WOM-markkinoinnin vaihtoehtoiseksi, tutkimusta ja teknologiaa hyödyntäväksi markkinointistrategiaksi, joka rohkaisee kuluttajia keskustelemaan tuotteista ja palveluista keskenään.

Kasvun taustalla on blogien, verkkoyhteisöjen ja muiden vaihtoehtomedioiden lisääntyvä suosio sekä kuluttajien taipumus luottaa enemmän perheenjäsenten, ystävien ja mielipidevaikuttajien suosituksiin kuin muihin mainonnan ja markkinoinnin muotoihin.

Kasvua vauhdittaa myös markkinoijien halu vahvistaa kuluttajien ja brändien välistä suhdetta sekä markkinointi-investointien tuottoa.

PQ Median pääjohtaja Patrick Quinn toteaa tiedotteessa, että uusmedia-alan tapa korostaa mittaamisen merkitystä on ilmiselvästi johtanut siihen, että markkinoijat ovat alkaneet siirtää panostuksiaan perinteisestä mediamainonnasta vaihtoehtoisiin mainonta- ja markkinointiratkaisuihin.

– Word of mouth -ala ottaa tästä trendistä kaiken irti, koska se pystyy tarjoamaan brändimarkkinoijille [perinteisiä markkinointikanavia] paremman tuoton erittäin kustannustehokkaasti, Quinn sanoo.

Ahkerimmin WOM-strategioita hyödyntävät elintarvike- ja juomayhtiöt, media-ala sekä urheilu-, vapaa-aika- ja viihdeteollisuus.

Esimerkiksi kulutustavarajätti Procter & Gamble omistaa WOM-markkinointiin erikoistuneen Tremors/VocalPoint-nimisen yhtiön, jonka kohderyhmiä ovat nuoret ja naiset.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    3. 3

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    4. 4

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    5. 5

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    6. 6

      Seppälää haetaan konkurssiin

    7. 7

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    8. 8

      Orava Asuntorahasto takoi hurjat luvut pörssissä: +16 prosenttia

    9. 9

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Seppälää haetaan konkurssiin

    3. 3

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    4. 4

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    5. 5

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    6. 6

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    7. 7

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    8. 8

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    9. 9

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää