Metroradio lisää kierroksia

Neljää radiokanavaa pyörittävä Metroradio on kovassa nousukiidossa. SuomiPOPin, Metro FM:n, Groove FM:n ja Classic Radion yhteenlaskettu mainosmyynti kasvaa tänä vuonna 55 prosenttia, ennakoi toimitusjohtajana vuoden alussa aloittanut Pekka Hurme.


Taustalla on kuulijamäärän kasvu: kanavat ovat saaneet vajaassa kahdessa vuodessa 40 prosenttia lisää kuulijoita. Uusimman Kansallisen radiotutkimuksen mukaan Metroradion kanavia kuuntelee joka viikko yli miljoona ihmistä.

Hurme selittää kuulijamäärän kasvua vahvalla profiloinnilla ja mainostajia kiinnostavalla kohderyhmällä. Kaikki Metroradion kanavat tavoittelevat 25–44-vuotiasta aikuisväestöä.

Kanavien profilointia on tänä vuonna tarkennettu entisestään. Maan kolmanneksi suurimman kaupallisen radiokanavan SuomiPOPin musiikillinen linja uudistettiin 1 500 kappaletta kattaneen kuulijatutkimuksen pohjalta.

– Kuuntelijat päättävät, mitä me soitamme, mutta repertuaarin pitää olla riittävän laaja, Hurme linjaa.

Syksyllä oli vuorossa rytmimusiikkiin erikoistuneen Groove FM:n kasvojenkohotus. Musiikinharrastajien kanavasta tehtiin kaiken kansan kanava ja aamushow'n vetonaulaksi värvättiin edesmenneestä Sävelradiosta tuttu Eero Peltonen.

Kuulijamääriin Hurme alkaakin olla jo tyytyväinen. Seuraava haaste on niiden kaupallistamisessa.

– Osuutemme kaikesta kaupallisen radion kuuntelusta on 12,5 prosenttia. Meidän pitäisi saada sama osuus myös mainoseuroista, Hurme sanoo.

Nyt Metroradion osuus radiomainonnan kakusta on kuutisen prosenttia.

Tänä vuonna myynnin kasvu on tullut toimintoja järkeistämällä ja tuotteistamalla.

– Olemme tuotteistaneet esimerkiksi sponsorointia ja yhteistyöpaketteja pidemmälle kuin muut.

Sponsoroituja ohjelmia on paljon etenkin Classic Radio -kanavalla.

– Se ei välttämättä ole oikea paikka spottimainonnalle, Hurme toteaa.

Sponsoroinnin ohella Metroradio tarjoaa mainostajille muunkinlaista ohjelmayhteistyötä. Asiakkaat voivat esimerkiksi toimittaa mainoskatkoille omia lyhytohjelmiaan.

– Näissä haluamme tosin olla erityisen tarkkoja, etteivät toimituksellinen sisältö ja mainokset sekoitu toisiinsa, Hurme korostaa.

Pienille yrityksille Metroradio myy Australiassa päämajaansa pitävän New Revenue Solutionsin kehittämää Image+-konseptia, joka perustuu rajatulle asiakasmäärälle myytäviin vuosijäsenyyksiin.

Image+ on tarkoitettu yrityksille, joille radio olisi muuten liian kallis mainosväline.

– Jaamme jäsenille ylijäänyttä mainosaikaa. Takaamme tietyn kuuluvuuden, mutta emme tarkkaa lähetysaikaa. Yhden spotin hinnaksi tulee reilusti alle puolet normaalispotin hinnasta, Hurme selittää.

Tänä vuonna mukana on ollut 50 mainostajaa, joukossa Autotalo Laakkonen, vaatekauppaketju River co., Malmin korupaja ja Espoon kaupungin taidemuseo.

Metroradion liikevaihto oli viime vuonna noin 1,8 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle Hurme ennakoi kolmea miljoonaa. Metroradion omistaa irlantilainen Communicorp Group, jolla on toimintaa kahdeksassa maassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomessa voi alkaa pyöriä kaljatakseja – ainakin teoriassa

    2. 2

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    3. 3

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Olisiko useampi Siwa tai Valintatalo voinut mennä kaupaksi? ”Kykeneviä ostajia ei ollut”

    6. 6

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Kommentti: Ranskan vaalien jälkeen tilanne ei ole mitenkään business as usual

    9. 9

      Kysely: Väenvähennyksiin tähtäävät yt-neuvottelut vähentyneet

    10. 10

      Helsingin pörssiin tungosta: taas uusi yhtiö listautumassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    5. 5

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    6. 6

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    7. 7

      Suomessa voi alkaa pyöriä kaljatakseja – ainakin teoriassa

    8. 8

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    9. 9

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää