Radiomainos alkaa kuvasta

Julkaistu:

Suomessa joutuu pinnistelemään, jotta muistaisi hyvän radiomainoksen. Tilanne on kaiketi sama muuallakin, sillä englantilais-amerikkalainen luovan radiomainonnan guru Tony Hertz otetaan kaikkialla vastaan samoin sanoin.
– Kuukausi sitten luennoin mainostajille Santiagossa Chilessä. He sanoivat, että kiva kun olet täällä, sillä radiomainontamme on surkeaa. Samoin kävi neljä kuukautta aiemmin Sri Lankassa, Tony Hertz kertoi RAB Finlandin seminaarissa Helsingissä tiistaina.

Hertz väittää, että mainokset myös kuulostavat samalta, istuipa hän taksissa Moskovassa, Helsingissä tai Sri Lankassa. Radiomainoksiin on juurtunut tietyntyyppinen ääni ja kerronta, vaikka tärkeimpiä ovat mainoksen henkilöhahmot.

– Äänellä ei ole merkitystä. Esimerkiksi näyttelijä Jude Law'lla on kammottava, kitisevä ääni, mutta hän luo loistavia hahmoja.

Radiomainonta ei ole kehittynyt samalla vauhdilla kuin televisio-, printti- ja ulkomainonta.

– Tv-mainoksia ei tehdä enää samalla tavalla kuin viisi vuotta sitten, koska tyyli on muuttunut ja televisio on muuttunut. Sen sijaan radiomainokset ovat samanlaisia kuin viisi vuotta sitten.

– Mainostajat suosivat printtiä ja televisiota, sillä näihin medioihin luotetaan. Mainostaja uskoo, että kampanja näyttää oikealta ja se toimii. Media ei ole kuitenkaan viesti, vaan viestintäväline. Tärkeämpää on se, mitä sanot, Hertz teroittaa.

Nykyiselle visuaaliselle ajalle on Hertzin mukaan ominaista, että mainoksen designiin ja ulkonäköön satsataan usein viestin kustannuksella.

Mainostajien visuaalinen työkalupakki on valtava ja kaikki on mahdollista.

– Mainoksen voi kuvata vaikka tuossa Aleksanterinkadulla. Katu aukeaa, sieltä nousee norsu, joka juoksee Stockmannille ja ajaa BMW:llä auringonlaskuun. Radiomainonnassa ei voi käyttää kuvia, jolloin mainostajat asiakkaineen tyytyvät tuttuun ja tavalliseen.

Kuvasta tulisi aloittaa Hertzin mielestä myös radiomainoksen suunnittelu, sillä se auttaa luomaan ja kommunikoimaan – eli myymään. Hän kuunteluttaa malliksi pari visuaalisuuteen perustuvaa mainosta, ja yleisö nauraa ihastuksesta.

Alusasuvalmistaja Wonderbran mainoksessa mies on poliisiasemalla tekemässä ilmoitusta tyttöystävästään, joka on kadonnut bensa-asemalla autosta sillä aikaa, kun mies on ollut sisällä maksamassa laskua.

Poliisi tenttaa tuntomerkkejä ja kysyy naisystävän silmien väriä. Mies vaikenee pitkäksi aikaa, kunnes vastaa "en tiedä".

– Radio ei ole paras kanava välittämään informaatiota. Radio toimii parhaiten, kun se luo haluja ja saa ihmiset kiinnostumaan. Silloin ihmiset menevät nettiin hakemaan lisätietoja tai etsivät lehdestä tuotteen hinnan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    2. 2

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    3. 3

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    4. 4

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    7. 7

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    8. 8

      Kiky riisti sairaanhoitajalta vuoden kohokohdan – ”Voisinko viedä lapsen Sipilän portille ja selittää...”

    9. 9

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    10. 10

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    8. 8

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    9. 9

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    10. 10

      Lomarahojen leikkaus kiukuttaa työntekijöitä: ”Ihmisiä ahdistetaan nyt joka taholta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    7. 7

      Lomarahoista pois kolmannes: katso, kuinka leikkuri iskee tuloihin

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää