Pinkki ei pure naisiin

Useimmat naiset rakastavat ostoksilla käymistä. Kosmetiikkaa, vaatteita, koruja, kotitaloustavaraa ja huonekaluja käydään katsomassa, koettamassa, sovittamassa, vertailemassa ja ihailemassa. Teknisiä laitteita ja tavaroita myyvissä kaupoissa naiset eivät kuitenkaan viihdy.
Kansainvälinen mainostoimistoketju Saatchi & Saatchi selvitti, miten naiset ostavat teknisiä laitteita ja mitä he pitävät ostoskokemuksistaan. Tutkimuksen vetäjän, suunnittelujohtaja Belinda Parmarin mukaan naiset eivät pidä teknisten laitteiden ostamisesta, sillä kaupat eivät houkuttele heitä.

Lady Geek -tutkimus paljasti, että useimmat teknisten laitteiden myyjät viestivät naisille aivan väärällä tavalla.

Kulutuselektroniikan valmistajat ja vähittäiskauppiaat menettävät tänä vuonna yli 800 miljoonaa euroa pelkästään siitä syystä, että ne eivät osaa lähestyä naisia oikein. Britanniassa 65 prosenttia tutkimukseen haastatelluista naisista kertoi, että he käyttäisivät enemmän rahaa kulutuselektroniikkaan, jos heitä ymmärrettäisiin paremmin.

Suomessa lokakuun lopulla esitelmöimässä käynyt Parmar painottaa, että tutkimustulokset olivat samansuuntaiset sekä päätutkimuskohteessa Britanniassa että rinnakkaistutkimuksen osalta Suomessa.

– Teknologiaa myyvät yritykset eivät tarpeeksi kiinnitä huomiota siihen, että 80 prosenttia naisista ostaa tuotteen tunteiden perusteella ja vain 20 prosenttia tiedon perusteella. Silti markkinointiviestintä teknologiatuotteissa kohdistuu usein vain faktatiedon kertomiseen.

– Markkina-arvo tällä sektorilla on huomattava, sillä naiset käyttävät teknisiin laitteisiin nykyisin jo kolme kertaa enemmän rahaa kuin kosmetiikkaan.

Naiset pitävät Parmarin tutkimuksen mukaan kodintekniikkaa ja viihde-elektroniikkaa myyviä liikkeitä automaatteina, joissa mikään ei vetoa tunteisiin.

– Tutkimus osoitti, että naiset kaipaavat liikkeisiin lisää omiin tarpeisiinsa sopivaa opastusta. Teknologiayritysten kannalta todella merkittävää on se, että moni haastattelussa mukana ollut nainen kertoi poistuvansa kaupasta tyhjin käsin, koska heidän tarpeitaan ei ymmärretä.

Parmarin mukaan naiset eivät uskalla esittää myyjille kysymyksiä, koska kokevat olonsa epämukavaksi. Tästä kertoo myös se, että Suomessa 44 prosenttia naisista haluaa aviomiehen tai miespuolisen ystävän mukaan teknologiaostoksille.

Teknologiayhtiöt ovat samassa tilanteessa kuin autovalmistajat 20 vuotta sitten luottaessaan vanhoihin myytteihin.

Tutkimus rikkoo tyypillisiä naisiin kohdistuvia myyttejä.

Myytti numero yksi tutkimuksen mukaan on se, että naisia ei kiinnosta tekniikka. Tutkimukseen haastatelluista naisista 60 prosenttia sanoi olevansa kiinnostunut kulutuselektroniikasta.

Tutkimus paljastaa myös, ettei stereotyyppinen "naisellisuus" enää vetoa naisiin sen paremmin mainonnassa kuin tuotteissa itsessäänkään.

Vain 9 prosenttia tutkimuksen vastaajista piti tärkeänä sitä, että heidän hankkimansa laitteet näyttävät naisellisilta.

– Naiset haluavat fiksuja vaihtoehtoja, eivät pinkkiä. Me odotamme, että kaupassa saa koskettaa ja kokeilla tavaroita ja laitteita. Teknologiatuotteet ovat usein paketeissa tai lasin takana, jolloin tuotetta ei voi kokeilla. Naiset kuitenkin haluavat tuntea tavaran, jota ovat ostamassa.

  • Uutinen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lisää lentoja itään? Kiinalaisia lentoyhtiöitä maanitellaan Suomeen

    2. 2

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    5. 5

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    6. 6

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    7. 7

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    8. 8

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    9. 9

      Sampo otti haltuunsa 280 miljoonan osakepotin – miljoonia osakkeita odottaa mitätöinti

    10. 10

      Wahlroos: Sammon osakkeita yritettiin haalia väärin perustein – "Oli syytä sulkea ikkuna"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    3. 3

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    6. 6

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    7. 7

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    8. 8

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    9. 9

      Nokian tulos heikkeni hieman – ”kartutimme tilauksia hyvin”

    10. 10

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää