Pinkki ei pure naisiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Useimmat naiset rakastavat ostoksilla käymistä. Kosmetiikkaa, vaatteita, koruja, kotitaloustavaraa ja huonekaluja käydään katsomassa, koettamassa, sovittamassa, vertailemassa ja ihailemassa. Teknisiä laitteita ja tavaroita myyvissä kaupoissa naiset eivät kuitenkaan viihdy.
Kansainvälinen mainostoimistoketju Saatchi & Saatchi selvitti, miten naiset ostavat teknisiä laitteita ja mitä he pitävät ostoskokemuksistaan. Tutkimuksen vetäjän, suunnittelujohtaja Belinda Parmarin mukaan naiset eivät pidä teknisten laitteiden ostamisesta, sillä kaupat eivät houkuttele heitä.

Lady Geek -tutkimus paljasti, että useimmat teknisten laitteiden myyjät viestivät naisille aivan väärällä tavalla.

Kulutuselektroniikan valmistajat ja vähittäiskauppiaat menettävät tänä vuonna yli 800 miljoonaa euroa pelkästään siitä syystä, että ne eivät osaa lähestyä naisia oikein. Britanniassa 65 prosenttia tutkimukseen haastatelluista naisista kertoi, että he käyttäisivät enemmän rahaa kulutuselektroniikkaan, jos heitä ymmärrettäisiin paremmin.

Suomessa lokakuun lopulla esitelmöimässä käynyt Parmar painottaa, että tutkimustulokset olivat samansuuntaiset sekä päätutkimuskohteessa Britanniassa että rinnakkaistutkimuksen osalta Suomessa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Teknologiaa myyvät yritykset eivät tarpeeksi kiinnitä huomiota siihen, että 80 prosenttia naisista ostaa tuotteen tunteiden perusteella ja vain 20 prosenttia tiedon perusteella. Silti markkinointiviestintä teknologiatuotteissa kohdistuu usein vain faktatiedon kertomiseen.

– Markkina-arvo tällä sektorilla on huomattava, sillä naiset käyttävät teknisiin laitteisiin nykyisin jo kolme kertaa enemmän rahaa kuin kosmetiikkaan.

Naiset pitävät Parmarin tutkimuksen mukaan kodintekniikkaa ja viihde-elektroniikkaa myyviä liikkeitä automaatteina, joissa mikään ei vetoa tunteisiin.

– Tutkimus osoitti, että naiset kaipaavat liikkeisiin lisää omiin tarpeisiinsa sopivaa opastusta. Teknologiayritysten kannalta todella merkittävää on se, että moni haastattelussa mukana ollut nainen kertoi poistuvansa kaupasta tyhjin käsin, koska heidän tarpeitaan ei ymmärretä.

Parmarin mukaan naiset eivät uskalla esittää myyjille kysymyksiä, koska kokevat olonsa epämukavaksi. Tästä kertoo myös se, että Suomessa 44 prosenttia naisista haluaa aviomiehen tai miespuolisen ystävän mukaan teknologiaostoksille.

Teknologiayhtiöt ovat samassa tilanteessa kuin autovalmistajat 20 vuotta sitten luottaessaan vanhoihin myytteihin.

Tutkimus rikkoo tyypillisiä naisiin kohdistuvia myyttejä.

Myytti numero yksi tutkimuksen mukaan on se, että naisia ei kiinnosta tekniikka. Tutkimukseen haastatelluista naisista 60 prosenttia sanoi olevansa kiinnostunut kulutuselektroniikasta.

Tutkimus paljastaa myös, ettei stereotyyppinen "naisellisuus" enää vetoa naisiin sen paremmin mainonnassa kuin tuotteissa itsessäänkään.

Vain 9 prosenttia tutkimuksen vastaajista piti tärkeänä sitä, että heidän hankkimansa laitteet näyttävät naisellisilta.

– Naiset haluavat fiksuja vaihtoehtoja, eivät pinkkiä. Me odotamme, että kaupassa saa koskettaa ja kokeilla tavaroita ja laitteita. Teknologiatuotteet ovat usein paketeissa tai lasin takana, jolloin tuotetta ei voi kokeilla. Naiset kuitenkin haluavat tuntea tavaran, jota ovat ostamassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Sipilän hehkuttama työllisyysihme on harhaa – näin työttömiä katoaa tilastoista

    2. 2

      760 euroa kuussa jopa puhtaana käteen – uuden tuen suosio hiipui heti alkuunsa

    3. 3

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    4. 4

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    5. 5

      Historiallisen suuri yrityskauppa suunnitteilla: Fortum sopuun E.ONin kanssa – tekee ostotarjouksen koko Uniperista

    6. 6

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    7. 7

      Sampo on Solidiumin salkun jättiläinen – ”Huomattavan suuri, jos ei liian suuri”

    8. 8

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    9. 9

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    10. 10

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    2. 2

      Kommentti: Sipilän hehkuttama työllisyysihme on harhaa – näin työttömiä katoaa tilastoista

    3. 3

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    4. 4

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    5. 5

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    6. 6

      760 euroa kuussa jopa puhtaana käteen – uuden tuen suosio hiipui heti alkuunsa

    7. 7

      Historiallisen suuri yrityskauppa suunnitteilla: Fortum sopuun E.ONin kanssa – tekee ostotarjouksen koko Uniperista

    8. 8

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    9. 9

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    10. 10

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    11. Näytä lisää