Kirkko nauraa itselleen

Usko toivo rakkaus -imagokampanja on herättänyt runsaasti huomiota. Vaikka se ole vielä päässyt kunnolla käyntiinkään.


Toimituksiin lähetetyt Jesse diggaa sua ehdoitta -julisteet ja homosuhteita puntaroivat What would Jesus do? -t-paidat ovat ylittäneet uutiskynnyksen muun muassa Helsingin Sanomissa, Ylen aamu-tv:ssä, Metrossa ja Uusi Suomi -verkkolehdessä.

Helsingin seurakuntayhtymän nuorille kaupunkilaisille suunnatun kampanjan taustajoukot toivovat, että aiheeseen tarttuisivat myös kohderyhmän omat mediat.

Kampajan toinen vaihe starttaa perjantaina muun muassa Uutislehti 100:n, Nyt-liitteen, Cityn, Ylioppilaslehden ja Papperin sivuilla sekä Subtv:llä, The Voicella ja alueellisesti MTV3-kanavalla.

Sekä printtimainokset että kliseitä laskettelevan nuorisopastorin ympärille rakentuva tv-spotti ohjaavat nuoret nettiin perjantaina avautuvalle uskotoivorakkaus.fi-kampanjasivustolle. Tavoitteena on avata keskusteluyhteys nuoriin, jotta nämä tuntisivat kirkon omakseen. Tällä hetkellä pelkästään Helsingissä kirkosta eroaa joka vuosi tuhansittain nuoria.

– Tutkimusten mukaan nuorten aikuisten arvomaailma on kristillinen, mutta he eivät tunnista sitä kristilliseksi, koska kirkko ei ole osannut kommunikoida arvojaan heille, selittää strategiajohtaja Tommi Laiho kampanjan suunnitelleesta mainostoimisto PHS:stä.

Usko toivo rakkaus -kampanja pyrkii viestimään kristinuskon sanomaa itseironian keinoin.

– Jos kirkko on mielikuvissa saarnaava ja moralisoiva, ei keskusteluyhteyttä nuoriin voi syntyä. Itseironia on mainonnan keinona haastava, mutta tälle kohderyhmälle se toimii, Laiho selittää.

– Uskosta puhumalla ei voi ketään saada uskomaan. Siksi kampanja keskittyy ihmisten ja instituution välisen suhteen kehittämiseen. Kirkon ja nuorten puhetapojen välissä on kuilu, jonka pitää kaventua, jotta keskustelu pääsisi käyntiin, jatkaa copywriter Antti Toivonen.

Seurakuntayhtymän viestintäjohtajan Seppo Simolan mielestä vikaa on muussakin kuin kirkon viestinnässä.

– Kirkko on oman hurskaan sisäpiirinsä vanki. Suurin osa suomalaisista on kaappikristittyjä ja Luojan salarakkaita ja suurin haasteemme on siinä, miten voisimme tukea parhaiten juuri heitä. Hiljentymisen ja rauhoittumisen tarve on tällä hetkellä huutava.

Kampanja on Simolan mukaan otettu kirkossa yllättävän hyvin vastaan, mutta "älämölöä" voi syntyä, kun se pääsee kunnolla vauhtiin.

– Silloin voi monella rohkeus pettää. Numerot kuitenkin osoittavat, että jokin kirkon touhussa mättää ja asialle on tehtävä jotain.

Sekä Simola että Laiho korostavat, että kyseessä on yksittäistä mainoskampanjaa isompi juttu. Tärkeintä on tehdä kirkosta ja uskosta pysyvä puheenaihe.

Kolmivuotinen kampanja maksaa seurakuntayhtymälle 900 000 euroa. Siitäkin tulee varmasti rutinaa, Simola uskoo.

– Aina saa kuulla, että mainontaan käytetyille rahoille olisi varmasti löytynyt muitakin tarvitsijoita. Kirkon tehtävä on kuitenkin tuoda näitä asioita esille, avustusjärjestöjä on muitakin.

– Kirkon perustehtävä on ilosanoman viestiminen. Se on tavallaan Jessen markkinointitoimisto, täydentää Laiho.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    7. 7

      Kreikka-kanta muotoiltiin kiireessä – Orpo kiistää arvostelun

    8. 8

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    9. 9

      Saksa ja Ranska perustivat kahden maan työryhmän – tarkoitus vauhdittaa euromaiden yhteistyötä

    10. 10

      Peliyhtiö Remedyn listautumisanti ylimerkittiin reippaasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    6. 6

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    7. 7

      Vie vapaa-ajan, palkintona yleensä palkannousu: Diplomi-insinööriksi etänä 1,5 vuodessa

    8. 8

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    9. 9

      Suomi välttää taas EU-komission tiukan talousohjauksen

    10. 10

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ilmainen porno palaa televisioon

    2. 2

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Siivoaako kotiasi kummajainen, kevytyrittäjä? ”Joku roti tähän pitäisi saada”

    11. Näytä lisää